טור ארוך מאד של מכוניות עמוסות עד אפס מקום מתפתל בעצלתיים בדרך אל מסוף הגבול אל-מסנע בין סוריה ולבנון. במכוניות נוהגים אזרחים סורים שיחזרו על עקבותיהם אחרי שהנשים והילדים – אין כמעט גברים - יתנהלו לעבר משרדי המסוף. כאן יידרשו להפקיד 100 דולר לאדם מגיל 18 ומעלה – ילדים פטורים מתשלום - ויחצו אחרי סדרת צילומי הדרכונים או תעודות המעבר לעבר הרכבים שייקחו אותם לדמשק, לחלב או לאידליב, עיר מתנגדי השלטון בסוריה. לא לכל המהגרים יש כסף לחצות הביתה. שאתילה בת ה-17 משחזרת את שיחות התחנונים שניהל אביה עם פקידי מעבר הגבול הסורי, והצליח לשכנעם לקבל רק מחצית מהסכום, "כי אין לי יותר".
1 צפייה בגלריה
פליטים בלבנון
פליטים בלבנון
פליטים בלבנון בדרך לסוריה
(צילום: Hassan JARRAH / AFP)
בדרום לבנון המופצצת מתבצע פינוי איטי של פליטים סורים שנמלטו לפני שנה, שנתיים, וגם בחודשים האחרונים, מהפצצות חיל האוויר ומהטרדות אלימות של נציגי השלטון. בשאר אסד הסמיך את אחיו, הגנראל מאהר אסד, לשלחו כוחות צבא שיציקו לאזרחי סוריה הנמלטים מדרום לבנון. החיילים הסורים עולים על האוטובוסים, עורכים חיפוש, מחליטים את מי להוריד לחיפוש יסודי יותר, ומורים לנהג להגיע לצומת נוספת בכניסה לדמשק, שבה ייערך "חיפוש עמוק". במקביל, האוטובוסים לאידליב נוסעים ממעבר הגבול הדרומי בלי לעצור. מי שמוגדר כאופוזיציונר רשמי של השלטון הסורי מגיע לאידליב, בירת האופוזיציה, ולא יוצאים מהעיר. כוחות הביטחון מקיפים את מחוזות העיר מרחוק, שמותיהם של כל מי שנכנסו נרשמים אצל שלטונות סוריה, ו"החשבון צפוי להיסגר" - מסביר עדאלה, צעיר בן 20, מדוע סירב להתפנות מלבנון.
מספר הפליטים הסורים בלבנון מבהיל: 1.5 מיליון (רק 800 אלף רשומים) שנקלעו לאוכלוסיה הקטנה, 5 מיליון לבנונים בסך הכל. הפליטים הסורים, כמו אחיהם בירדן, מוכנים לעשות כל עבודה, בשליש משכורת, כדי להתפרנס. "חיים מהיד אל הפה ולא מתלוננים", מסביר הפליט הסורי גוהר, בן 24, שעוסק בשטיפת כלים ורצפות במסעדה לבנונית שנסגרת-נפתחת בשבועות האחרונים "לפי מצב הרוח של הבוס".
הפליטים מסוריה לא ידעו להחליט איפה יניחו את הראש. שלטונות לבנון הם שהחליטו, עבורם כשקבעו: תחזרו הביתה, לסוריה
כשהחל גל הנדידה מכפרי הדרום בלבנון, לפני עשרה ימים, וצה"ל הנחית מהאוויר כרוזים בערבית כדי להזהיר את תושבי הדרום לצאת בזריזות, גם הפליטים הסורים מיהרו לארוז מזוודות. "נאמר להם להמשיך הלאה", מסביר אזרח לבנוני שמתעקש על עילום זהותו. הפליטים מסוריה לא ידעו להחליט איפה יניחו את הראש. שלטונות לבנון הם שהחליטו, עבורם כשקבעו: תחזרו הביתה, לסוריה.
אסד, בארמון "העם" שצופה מראש גבעה מבודדת אל עיר הבירה דמשק, מתמודד עם השמועות לגבי חיסולו של אחיו הגנראל מאהר אסד, בעל התואר הנצחי של מפקד הדיויוזיה הרביעית בצבא הסורי. אבל מאהר אסד הוא הרבה יותר - הוא אחראי למנגנון שמנהל את ביטחון חייו של אחיו, והוא בכיר מאוד במערכת הקשרים ההדוקה בין הצבא הסורי למקבילו האיראני. לא ברור אם מאהר חוסל או נשאר בחיים בתקיפה האחרונה על בית מגוריו, כשנועד עם חבורה של קציני צבא איראנים בכירים.
כדאי גם לשים לב: אסד לא הוציא מילה כשישראל חיסלה את מושא הערצתו, חסן נסראללה. הוא אמנם שלח איגרת תנחומים למשפחת המזכ"ל ולמפקדת חיזבאללה, אבל תנחומיו נחשפים כפושרים למדי
כדאי גם לשים לב: אסד לא הוציא מילה כשישראל חיסלה את מושא הערצתו, חסן נסראללה. הוא אמנם שלח איגרת תנחומים למשפחת המזכ"ל ולמפקדת חיזבאללה, אבל תנחומיו נחשפים כפושרים למדי. "ישנו רק מנהיג ערבי אחד שמרשים אותי לאורך כך הדרך, בתבונתו, בדבקותו במטרות, בצניעותו לעומת אחרים, בדרך שבה חיזק את כוחו של חיזבאללה", הוא אמר עליו לאורך השנים. "אני מעריץ את נסראללה". אבל במכתב התנחומים איזכר רק בחצי משפט את דמותו של "המפקד הצבאי והאזרחי של חיזבאללה".
בינתיים, רעייתו של אסד, אסמאא, מתמודדת עם הסבב השני של מחלת הסרטן, הפסיקה להוציא הודעות הרגעה וגם לא נראית בציבור. לונה א-שיבל, המאהבת, חוסלה ביולי בנסיבות מסתוריות, ככל הנראה בידי האיראנים, רגע לפני שנמלטה לרוסיה. מאבטחיו של אסד המליצו לו לרדת למחתרת כמו חמינאי, לעבור למגורים זמניים מתחת לפני הקרקע ביחד עם שניים מילדיו. אסמאא נמצאת אולי בכלל ברוסיה לטיפולים רפואיים, והבן כרים עובר "השתלמות מקצועית" באחת ממדינות אירופה ולא מתכוון לחזור בקרוב.
ואסד שותק. ישראל לא מפסיקה לתקוף – כולל יעדים איראנים בשטחי סוריה - והנשיא הסורי שותק. אף מילה של גינוי או איומים. אמנם הצמרת הסורית מתכנסת כל יום, לפי הפרסומים בדמשק, אבל אין חשיפת החלטות, אין היערכות ביטחונית מיוחדת. התקשורת, בעיקר עיתוני האופוזיציה הסורית בחו"ל, עוסקים בשאלה מה נכון יותר לפליטים הסורים, והאם עדיף להישאר בלבנון במצב של "אזרחים סוג ב'" או לחזור לסוריה ולקבל מעמד דומה, בהמתנה לביקור פתאומי של המוחאבראת.
לפי פרסומי הסוכנות לפליטים של האו"ם, 95 אלף פליטים סורים בלבנון, ועוד 20 אלף בירדן, אולצו להירשם במשרדי ההגירה
לפי פרסומי הסוכנות לפליטים של האו"ם, 95 אלף פליטים סורים בלבנון, ועוד 20 אלף בירדן, אולצו להירשם במשרדי ההגירה. "החלטתי לא לעבור במסוף הגבול הרשמי אל-מסנע, מצאתי מבריח גבול שהסיע אותי תמורת 230 דולר למקום שבו הגבול פרוץ, ושם המתין לי אזרח סורי שהעביר אותי במכוניתו לרובע שקט באזור חאלב", מספר באסם, מעצב גרפי, פליט מסוריה בלבנון. "בסך הכל שילמתי 300 דולר במקום 150 בגבול הרשמי. הנסיעה נמשכה קצת יותר משעה במקום 4 שעות המתנה דרוכה בגבול הרשמי. המסע שלי היה נוח יותר, והכי חשוב - השלטון הסורי לא יודע שחזרתי כי לא נרשמתי אצל גוף רשמי".
גברים סורים בגילאי 16-35 לא חוצים את מסופי הגבול, מחשש שיתפסו ויישלחו למחנות האימונים של הצבא הסורי. הנשיא אסד פרסם קריאה "לחזור הביתה", בלי להתחייב מה יעלה בגורל הפליטים כשיחצו את הגבול. בימים האחרונים הוצבו אנשי השלטון ליד המעברים הלא רשמיים, לתפוס גברים, לאלץ אותם לשלם דמי חציית גבול ולהתגייס. מושל מחוז דמשק הגיע במיוחד למסוף הגבול אל-מסנע, וקיבל מטח תלונות על דמי המעבר. קרובי המשפחות בסוריה המליצו: "תישארו איפה שאתם נמצאים או תעברו למדינה אחרת, אל תחזרו לסוריה".