בזמן שישראל ערוכה לפעולת תגמול של איראן ושלוחותיה, שעשויה להגיע "בכל רגע" - נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן כינס אמש (שני) דיון של המועצה לביטחון לאומי בחדר המצב של הבית הלבן, כדי לעקוב אחרי האירועים במזרח התיכון לקראת מתקפה אפשרית.
בעקבות דיווחים על מתקפה מיידית, דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי עדכן בשעות הערב כי נכון לעכשיו אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף. "נוכח הפרסומים בשעה האחרונה והשאלות שהם מעוררים, חשוב להבהיר כי אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף. אנחנו עם האצבע על הדופק כל הזמן, ובמידה שיהיה שינוי נעדכן אתכם מיד", כתב הגרי ברשת X.
פגישת גלנט והרמטכ"ל עם מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב
(צילום: אלעד מלכה)

בכיר אמריקני אמר כי "לישראל יש את הגב של ארה"ב, הנשיא ביידן עושה הכול כדי להגן עליה. יש פה מאמץ מרשים לבניית קואליציה". לדבריו, "הנשיא הורה לרתום את כל מי שרק אפשר בהגנה על ישראל. אנחנו מקווים שהמתקפה הזאת תהיה מוגבלת ולא תוביל למלחמה אזורית וכוללת".
מנגד, בכירים בישראל אומרים כי ישראל אינה מעוניינת במלחמה אזורית - אך היא ערוכה הן בהגנה והן במתקפה, ושהיא תגבה מחיר כבד מכל מי שיפגע בה. לדבריהם, "מנהיגי הטרור ימשיכו לשלם בחייהם על פגיעה באזרחי ישראל. יש סיוע מערבי, בעיקר אמריקני, בהגנה״.
הבכירים אמרו כי אופציית מתקפת המנע על השולחן אם תהיה ודאות של 100 אחוז שממקום מסוים עומדת לצאת מתקפה לעבר ישראל. "אם תהיה לכך היתכנות מבצעית לסיכול ושיבוש זה בהחלט משהו שאנו שוקלים", אמרו הבכירים. "זה מבחינתנו השלב הראשון. השלב השני יהיה ליירט מתקפה כזו בדרכה לכאן".
4 צפייה בגלריה
 "ביידן יעשה הכול כדי להגן על ישראל"
 "ביידן יעשה הכול כדי להגן על ישראל"
"ביידן יעשה הכול כדי להגן על ישראל"
(צילום: EPA ,AFP, אלכס קולומויסקי)
ב"וושינגטון פוסט" דווח אמש כי ממשל ביידן עדכן את המחוקקים בארה"ב כי המתקפה עשויה להתרחש היום או מחר (שני או שלישי), מפי גורמים שמעורים בנושא. זאת לאחר שאמש מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר לשרי ה-G7 כי המתקפה תגיע ככל הנראה תוך 24 עד 48 שעות. עם זאת, דובר הפנטגון מסר "לסקיי ניוז" בערבית כי לא זוהו תנועות איראניות המצביעות על תקיפה ב"שעות הקרובות".
גורמים אמריקנים במזרח התיכון ובוושינגטון אמרו אמש ל-CNN כי ארה"ב מצפה שאיראן תתקוף בימים הקרובים - אולי אפילו ב-24 השעות הקרובות. עם זאת, אותם גורמים אמרו כי ארה"ב מתקשה לצפות מה תהיה התגובה ומתי היא תגיע, בין השאר מכיוון שאיראן כבר העבירה באפריל חלק מה"נכסים הצבאיים" שנחוצים לביצוע מתקפה גדולה על ישראל, מה שמקשה על המודיעין האמריקני לחזות את פעולותיה כעת. בדיווח נכתב כי אותם גורמים מסתמכים על "זרמים רבים של מידע מודיעיני", ושיש חילוקי דעות בין גורמי הביטחון האמריקנים באשר לתגובה האיראנית.
בלינקן התייחס להסלמה במצב במזרח התיכון, ובפתח טקס חתימת מזכר הבנות עם אוסטרליה אמר כי "דחוף שכל הצדדים יקבלו את ההחלטות הנכונות בשעות הקרובות ובימים הבאים". לדבריו, "זה רגע קריטי, אנחנו עוסקים עכשיו בדיפלומטיה מאומצת סביב השעון עם מסר פשוט לכל הצדדים שצריך להימנע מהסלמה. כל הצדדים צריכים לנקוט צעדים להרגיע את המתחים. הסלמה לא באינטרסים של אף אחד, היא רק תוביל לעוד אלימות. חשוב לשבור את המעגל הזה על ידי השגת הפסקת אש בעזה".
אמש שוחח בלינקן בטלפון עם מקביליו, שרי החוץ של קטאר ומצרים, בנוגע להסלמה במזרח התיכון, "כדי להעביר מסר ברור שאנחנו במצב קריטי באזור, וחשוב שכל הצדדים יימנעו מהסלמה בימים הבאים". כך מסר דובר מחלקת המדינה מת'יו מילר. במחלקת המדינה הודיעו כי העבירו מסרים לאיראן כי "הסלמה היא לא באינטרסים" שלה.
4 צפייה בגלריה
הפגנה למען השבת החטופים מול מלון קמפינסקי בזמן פגישת בלינקן הרצוג בתל אביב
הפגנה למען השבת החטופים מול מלון קמפינסקי בזמן פגישת בלינקן הרצוג בתל אביב
בלינקן. קיים מרתון שיחות הרגעה
(צילום: תומר אפלבאום)
לדבריו מילר, בלינקן אמר למקביליו כי מלחמה היא "לא באינטרס של אף אחד, לא של המדינות ולא של האזור כולו", וכי "הפסקת אש בעזה קריטית לשמירת השקט באזור". בלינקן, לדבריו, "מציע לכל הצדדים לנסות למצוא סיבות להגיד כן להסכם, ולא לנסות למצוא סיבות להגיד לא".
עוד אמר מילר: "אני לא יכול לדבר על מה יקרה או לא, זאת החלטה של איראן, אנחנו מעבירים מסרים עקביים באמצעות מאמצים דיפלומטיים ומעודדים אנשים להסביר לממשלת איראן שהסלמה היא לא באינטרס שלה, ואנחנו נגן על ישראל מהתקפה. הסלמה לא משרתת את האינטרסים של איראן כמו שהיא לא משרתת אינטרס של אף אחד באזור. אני לא רוצה להגיד שהתגובה האיראנית בלתי נמנעת, הסיכון בהחלט שם - ולכן אנחנו ממשיכים במאמצים דיפלומטיים. אנחנו לא רוצים לראות את איראן נוקטת צעדים נוספים, וזה המסר העקבי שאנחנו מעבירים לשותפינו באזור".
בנוסף, ב"וושינגטון פוסט" דווח אתמול, מפי גורמי הגנה אמריקנים, כי שתי משחתות אמריקניות, USS Laboon ו-USS Cole, עברו ממפרץ עומאן לים האדום, לכיוון ישראל. נושאת המטוסים USS תיאודור רוזוולט נשארה במפרץ עומאן, לפי שעה. מבצע היירוט לסיכול המתקפה האמריקנית של האמריקנים ייעשה מהחמ"ל של צבא ארה"ב בקטאר, שאחראי לרוב היירוט שנעשה במתקפה האיראנית באפריל.
4 צפייה בגלריה
המלך עבדאללה ירדן
המלך עבדאללה ירדן
המלך עבדאללה. ירדן העבירה מסר לאיראנים: "לא להשתמש במרחב האווירי שלנו"
(צילום: gettyimages)
על רקע המאמצים לייצר קואליציה שתיירט את המתקפה האיראנית, שעשויה לכלול גם מדינות ערביות כמו במתקפה הקודמת של האיראנים, ב"סקיי ניוז" בערבית דווח כי ירדן הודיעה לארה"ב, ישראל ואיראן כי לא תאפשר לאף צד להשתמש במרחב האווירי שלה. לפי הדיווח, שר החוץ הירדני איימן א-ספדי הודיע לאיראן כי ירדן לא תאפשר לישראל להשתמש במרחב האווירי שלה, ושגם במקרה של תגובה ישראלית למתקפה איראנית - עליה להתרחק ממנו.
בישראל מקווים שבקואליציה הבינלאומית יהיו מעורבות לא פחות מדינות מהמספר שהיה במתקפה הקודמת באפריל, ואף שאולי יצטרפו אליה יותר. על פי ההערכות, התקיפות לא יגיעו יחד - ויימשכו על פני זמן. ההערכה היא שחיזבאללה יתחיל ואז איראן תצטרף.
בסוכנות הידיעות הירדנית פטרה דווח אתמול כי מלך ירדן עבדאללה שוחח עם ביידן והדגיש את "הצורך בצמצום ההסלמה באזור והגעה לרגיעה מקיפה, שתמנע גלישה למלחמה אזורית". עבדאללה הדגיש כי יש צורך להגיע להפסקת אש בעזה כדי למנוע מלחמה.
בישראל אומרים שקיים חוסר ודאות לגבי "שעת השי"ן" - אך ההיערכות היא ל"מתקפה מיידית שיכולה לצאת לדרך בכל רגע נתון". ישראל השלימה את ההיערכות שלה בהיבטי ההגנה וההתקפה, אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו כינס שלשום התייעצות ביטחונית שננעלה אחרי חצות. אתמול לא התקיימה הערכת מצב נוספת. בכיר ישראלי אמר כי "אין לנו באמת אינדיקציה מתי יתקפו. ההערכה שיש לנו היא שהם יתקפו".
4 צפייה בגלריה
המשחתת USS Laboon
המשחתת USS Laboon
המשחתת USS Laboon. עברה ממפרץ עומאן לים האדום, לכיוון ישראל
(צילום: AP Photo/Bernat Armangue)
אחרי שבימים האחרונים גורמי הביטחון חילקו טלפונים לווייניים לשרים בקבינט, כעת הם חולקו גם ליועצים בכירים. המשמעות היא שישראל נערכת לתרחישי עלטה ושיבושים ברשת הסלולרית. ואולם, מלבד זה לא ניתנו לשרים שום הנחיות מיוחדות, והקבינט המדיני-ביטחוני גם לא זומן לישיבה.
הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי קיים אתמול הערכת מצב ואישורי תוכניות לתרחישים שונים עם סגן הרמטכ"ל, ראש אמ"ן, ראש אגף המבצעים, מפקד פיקוד הצפון, מפקד חיל האוויר, מפקד פיקוד העורף ומפקדים נוספים במטה הכללי.
מוקדם יותר מפקד פיקוד מרכז של צבא ארה"ב, הגנרל מייקל קורילה, קיים הערכת מצב עם הרמטכ"ל הלוי ושר הביטחון יואב גלנט - במטרה לוודא שהקואליציה הבינלאומית מתואמת ומוכנה לכל תרחיש. בישראל מייחסים חשיבות אדירה לסיוע האמריקני בגיבוש הקואליציה שתפעל ליירט את המתקפה. גלנט אמר לקורילה כי הגעתו לישראל בשעות אלה "מסמלת יותר מכל תמיכה במעשים", וכי הקשר בין ישראל לארה"ב בלתי ניתן לערעור.
הרמטכ"ל הלוי בדיון עם צמרת הצבא, היום
(צילום: דובר צה"ל)

מלשכת השר גלנט נמסר כי הוא הודה למערכת הביטחון האמריקנית, בראשות שר ההגנה לויד אוסטין, על עמידתה לצד ישראל ופעולותיה למען ביצור ביטחונה. "שר הביטחון הביע את הערכתו בפני הגנרל קורילה על פעולתו הנמרצת עבור חיזוק היציבות האזורית ושימור ביטחון ישראל", נמסר.
גלנט גם קיים אתמול סבב שיחות עם שרי הגנה ממדינות המערב, במטרה להרחיב את התיאום ולהבטיח את שיתוף הפעולה בהתרעה מפני המתקפה וביירוט שלה. גלנט שוחח עם אוסטין, שר ההגנה הבריטי ג'ון הילי ושר ההגנה של איטליה גווידו קרוזטו. הוא צפוי לשוחח גם עם שר ההגנה של גרמניה בוריס פיסטוריוס. סביר להניח כי מאחורי הקלעים התקיימו מגעים גם עם מדינות ערביות מתונות.
נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר אמש כי שוחח עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ועם נשיא איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד על המצב במזרח התיכון. "אנו קוראים לכל השחקנים לגלות אחריות ואיפוק על מנת למנוע הסלמה אזורית. הסלמה אינה אינטרס של אף אחד", אמר מקרון.
פורסם לראשונה: 22:30, 05.08.24