האזינו לדברי הנשיא הרצוג
(צילום: משה מזרחי)

נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר הערב (רביעי) לחברי מפלגת ש"ס שהגיעו להתייעצויות בבית הנשיא כי "יש לכם שותף שמסביבנו כל העולם חרד. אני גם אמרתי לו את זה. באמת לא לפרסום, לא רוצה לעשות צרות, אבל אני חושב שיש לכם אחריות". דבריו של הרצוג ככל הנראה נוגעים לח"כ איתמר בן גביר. אחד מחברי ש"ס נשמע משיב להרצוג: "הוא התמתן אבל".
הרצוג, שהציג בפני נציגי ש"ס פניות שקיבל ובהן דאגה לגבי עמדותיו של ח"כ בן גביר, נשמע אומר כי "יש נושא אחד שלא אמרתי, כי אני לא רוצה להלבין אף אחד, אבל תהיה לכם בעיה עם הר הבית. זה נושא קריטי. יש לכם שותף שכל העולם מסביבנו חרד ממנו. אני גם אמרתי לו את זה. בינינו, זה באמת לא לפרסום. לא רוצה לעשות צרות. יש לכם אחריות לדבר".
2 צפייה בגלריה
חצאים נשיא יצחק הרצוג איתמר בן גביר
חצאים נשיא יצחק הרצוג איתמר בן גביר
מודאג מהחרדה הבינלאומית סביב הצטרפותו לממשלה. הרצוג ובן גביר
(צילום: יונתן זינדל,פלאש90, AFP)
גורמים פוליטיים אמרו שבן גביר והנשיא דיברו ביניהם לאחרונה. לא ברור אם הרצוג אכן לא ידע שהמיקרופונים מקליטים, וייתכן שרצה להעביר מסר בעניינו של בן גביר. מבית הנשיא נמסר כי ביום חמישי התקיימה בין השניים שיחה, במסגרת שיחות שקיים על כלל ראשי הסיעות, שבה המליץ הנשיא לבן גביר להסתובב בעולם ולהציג את משנתו, כדי להרגיע את החרדה סביבו בעולם. בעקבות ההמלצה הזאת בן גביר רצה להיפגש עם דיפלומטים.
בן גביר עצמו מסר הערב בתגובה להקלטה: "הנשיא יצחק הרצוג ואני מקיימים שיחות רבות ופוריות בשבועות האחרונים. לא אחת ציין בפני הנשיא כי ההיכרות הקרובה עם דעותיי ותוכניותיי הצליחה לסחוף מאות אלפים בישראל וכי הוא סמוך ובטוח שאם אדבר עם העולם יבינו ויכירו שאני לא מכליל את כל הערבים. אגב, בעקבות השיחות עם הנשיא התחלתי להיפגש עם דיפלומטים, ואפעל להסביר את עמדות עוצמה יהודית בעולם כולו".
2 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג ונציגי ש''ס
יצחק הרצוג ונציגי ש''ס
"יש לכם אחריות". נציגי ש"ס והרצוג, היום
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
אם ימונה לשר לביטחון הפנים, תפקיד שכבר הצהיר שבו הוא מעוניין, יצטרך בן גביר לנהל שיתוף הפעולה עם המשרד לביטחון המולדת, ולנהל חילופי מידע ושיתופי פעולה, גם עם ה-FBI. השר לביטחון הפנים בממשלת ישראל הוא גם הדמות שדרכו מנסה השגרירות האמריקנית להשפיע על אירועים בשטח כמו מתיחות סביב שכונת שייח ג'ראח במזרח ירושלים, מצעד הדגלים ואירועים נוספים. השר לביטחון הפנים נחשב בן שיח חשוב מאוד של השגרירות האמריקנית, אולם אם בן גביר יוחרם - השגרירות האמריקנית תמצא גם דרכים אחרות להעברת מסרים.
החשש העיקרי בקהילה הבינלאומית הוא שבן גביר יביא לשינוי הסטטוס קוו בהר הבית בדרישתו לאפשר תפילת יהודים על ההר. סביר להניח שהוא ימשיך לעלות להר הבית גם כשר בממשלה. בעבר היו כבר שרים שעלו להר הבית, כמו אורי אריאל, אך במקרה של בן גביר סביר להניח שהתגובות יהיו הרבה יותר טעונות, ועלולת להביא להגברת המתיחות במזרח ירושלים. מבחינת נתניהו מדובר בסוגיה רגישה מאוד שהוא יצטרך לנטרל כבר בתחילתה.
אם יפרוץ כאן עימות על רקע עלייה של בן גביר להר הבית, בוודאי כשר לביטחון הפנים, צריך לקחת בחשבון גם תגובות חריפות מצד מדינות ערב, כולל מדינות הסכמי אברהם, עד כדי החזרת שגרירים. נתניהו בוודאי לא ירצה שזה יקרה, בייחוד כשהוא זה שחתום על הסכמי אברהם. מנהיגים ערבים במפרץ הפרסי כבר הביעו דאגה מהאפשרות שבן גביר ימונה לשר בכיר, ואמרו שהדבר עשוי להקשות עליהם לחזק את שיתופי הפעולה עם ישראל. מאידך, הרב מארק שנייר, רב אמריקני שמשמש יועץ למלך בחריין ומקורב למנהיגי המפרץ, אמר כי משיחות שערך עם המנהיגים "ההתמקדות במפרץ היא בניצחון נתניהו, ולא בבן גביר וסמוטריץ'".
לדבריו, "יש קונצנזוס שאומר שאתה שופט את הממשלה על פי מעשיה. כשנתניהו חתם על הסכמי אברהם - מנהיג מוסלמי בולט אמר שלפני נתניהו היה את אריאל שרון, שבתקופתו נסוגו מעזה. יש במפרץ הפרסי גישה של להמתין ולראות". שנייר ציין גם את נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, שאמר דברים דומים. "הם רוצים לשפוט את הממשלה על פי המעשים, ונותנים קרדיט לנתניהו שידאג לרסן את הקיצונים. אני לא רואה אצלם סימנים לדאגה - הם בוחנים את הרקורד של נתניהו, שבתקופתו נחתמו הסכמי אברהם".