במשך 22 שנים הוא ישב בכלא הישראלי ושם גם עבר ניתוח שהציל את חייו. הוא שוחרר בעסקת שליט ב-2011 ומאז הפך לאחד מהמנהיגים של חמאס ברצועת עזה. בשנת 2017 הוא נבחר לעמוד בראש חמאס בעזה ורק לפני כמה חודשים מונה לתפקיד ראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור. היום (ה') בצה"ל ובשב"כ נבדק האם הארכי-טרוריסט - האיש שאחראי לטבח ב-7 באוקטובר - חוסל על ידי כוח צה"ל בפעילות ברצועת עזה. בישראל מעריכים כי הוא חוסל "בסבירות גבוהה".
8 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר אוחז בקלצ'ניקוב עם ילד בעצרת אחרי מבצע "שומר החומות" במאי 2021
(צילום: Emmanuel DUNAND / AFP)
יחיא סינוואר נולד במחנה הפליטים חאן יונס באוקטובר 1962, אותו מחנה פליטים שבו נולד גם מוחמד דף. משפחתו ככל הנראה באה מאל-מג'דל (אשקלון). לפי ה"ניו יורק טייימס" החוויה שעברה משפחתו, שנאלצה לנדוד דרומה לרצועת עזה, השפיעה עמוקות על החלטתו להצטרף לחמאס בשנות ה-80 של המאה הקודמת.
למעשה סינוואר היה אחד ממייסדי חמאס ב-1987 ובאותן שנים הוא נפגש לא פעם עם אחמד יאסין, שהיה המנהיג הראשון של ארגון הטרור. סינוואר היה ממקימיו של מג'ד – הזרוע שאחראית על ביטחון הפנים של חמאס. ככזה, הוא למעשה היה צייד של משתפי פעולה עם ישראל, ובמקרה של סינוואר הוא היה צייד "מוצלח" מאוד.
הוא רצח במו ידיו יותר מעשרה פלסטינים שנחשדו בשיתוף פעולה עם ישראל. זאת הסיבה שהוא נעצר על ידי ישראל ונידון ב-1989 לחמישה מאסרי עולם, לא בגלל רצח ישראלים. זו גם אחת הסיבות בגינן זכה לימים בתואר "הקצב מחאן יונס".
8 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר אוחזר באקדח
באחד המקרים במהלך שנת 1987 הגיע לידי סינוואר מידע כי אדם בשם רסמי סלים "כופר בדת האיסלאם". הוא פנה בנושא זה אל מנהיג חמאס דאז - השייח אחמד יאסין, על מנת לקבל אישור לרציחתו של רסמי. בעקבות זאת, עקבו סינוואר ופעילים נוספים אחרי רסמי סלים, במשך מספר ימים, ולאחר מכן חטפו אותו באיומי סכין. רסמי סלים נחקר על ידי סינוואר באמצעים אלימים ו"הודה" לכאורה בפניו על קיום קשרים עם גורמי הביטחון הישראלים, וכן בפעילות נגד עקרונות הדת. לאור "הודאתו" זו, החליטו הוא ושותפיו להוציא אותו להורג.
לאחר שנתפס ונשפט, בשנת 2008, בעת שהיה בכלא הישראלי, עבר על פי פרסומים ניתוח להסרת גידול במוח. במהלך תקופת מאסרו הוא למד לדבר עברית, ולמעשה הוא דיבר עברית שוטפת. סינוואר גם נהג להתעדכן בחדשות מישראל. הוא גם תרגם לערבית בזמן שהיה מאחורי הסורגים עשרות אלפי עמודים של אוטוביוגרפיות בעברית, שנכתבו על ידי ראשי השב"כ לשעבר. מאחורי הסורגים הוא ניצל את האפשרות הניתנת לאסירים ביטחוניים ולמד כמה קורסים אקדמאים.
סינוואר גם כתב רומן בשם "הקוץ והציפורן", המתאר את חייו של נער עזתי תחת הכיבוש הישראלי. בספר, שנמכר באמזון תמורת 32.90 דולר, נכתב באתר כי "עם עלילה חודרנית כמו קוצים וריחנית כמו ציפורן, הספר תופס את חייהם המשולבים של משפחה פלסטינית במחנה פליטים בעזה. הוא משקף כיצד האישי הוא פוליטי במציאות הקשה של הכיבוש".
8 צפייה בגלריה
הספר שכתב יחיא סינוואר
הספר שכתב יחיא סינוואר
הספר שכתב יחיא סינוואר
(צילום: מתוך אמזון)
8 צפייה בגלריה
ד"ר יובל ביטון ויחיא סינוואר
ד"ר יובל ביטון ויחיא סינוואר
ד"ר יובל ביטון ויחיא סינוואר
(צילום: אלבום פרטי)
בזמן שהותו במאסר סינוואר ניהל שיחות עם ד"ר יובל ביטון, אז קצין המודיעין של כלא קציעות. בריאיון לרונן ברגמן במוסף 7 ימים של "ידיעות אחרונות", סיפר ד"ר ביטון כי סינוואר התנגד לעסקת שליט. "כי הוא אדם כזה, מייצג במידה רבה את הראש הקשה של חברי חמאס שבאו מעזה. בכל פעם שנתקלתי בהם, ראיתי אנשים עם נכונות לשלם מחיר חסר פרופורציות לחלוטין עבור הגשמת עיקרון", סיפר ביטון.
ד"ר ביטון, ששוחח עם כמה בכירי בחמאס בכלא, הוסיף: "העיקרון מבחינתו היה לא לעשות עסקה על חלק מהאסירים - אלא להמתין מספיק זמן, ולייצר את התנאים שכולם ישוחררו. אולי דווקא כי הוא ידע שהוא ישוחרר, זה היה בלתי נסבל מבחינתו להיות זה שייצא וישאיר אותם, הסמלים של האינתיפאדה השנייה, אחריו".
סינוואר שוחרר במסגרת עסקת שליט ב-2011. מרגע שחרורו הפך סינוואר למטאור ברצועת עזה. ישראל השיבה אותו למגרש הביתי שלו ברצועת עזה והוא סומן לגדולות כבר מהרגע הראשון.
8 צפייה בגלריה
סינוואר משתחרר בעסקת שליט
סינוואר משתחרר בעסקת שליט
סינוואר משתחרר בעסקת שליט
בנאום לאחר שחררו מהכלא בישראל לפני כ-13 שנים, קרא סינוואר לגדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של ארגון הטרור, להמשיך לפעול ברצינות על מנת לחטוף חיילים ישראלים נוספים כדי לשחרר את יתר האסירים הפלסטינים. הוא הוסיף כי הוא משוכנע לגמרי כי "שחרור אסירים יתאפשר רק באמצעות חטיפת יהודים והחלפתם". לפי סינוואר, "שחרורם של האסירים קרוב בהרבה ממה שכולם מדמיינים". הוא הדגיש אז כי עסקת חילופי האסירים היא בבחינת נקודת מפנה בהיסטוריה של הסכסוך עם ישראל.
מאז שחזר לעזה הוא החל להשתלט במהירות על מוקדי הכוח ברצועה כדי להשיג תמיכה. בשנת 2017 המאמצים הניבו פרי, סינוואר נבחר למנהיג חמאס ברצועת עזה ומהר מאוד הפך לאיש החזק ביותר בעזה שהאפיל גם על איסמאעיל הנייה.
סינוואר הפך למעשה את הקערה בתוך החמאס על פיה, כאשר בזכותו הפכה חמאס עזה לזרוע המובילה בארגון על חשבון חמאס חו"ל, שאחז עד אז במוקד הכוח. לאחרונה הוא גם נבחר לעמוד בראש התנועה, לאחר חיסולו של הנייה.
8 צפייה בגלריה
בכיר חמאסאסמעיל הנייה ויחיא סינוואר
בכיר חמאסאסמעיל הנייה ויחיא סינוואר
סינוואר והניה לאחר שנבחרו להנהגת חמאס. יחסים קרובים לאורך שנים
8 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר והעיתונאית פרנצ'סקה בורי
יחיא סינוואר והעיתונאית פרנצ'סקה בורי
יחיא סינוואר והעיתונאית פרנצ'סקה בורי
בשנת 2018 הוא התראיין לעיתונאית פרנצ'סקה בורי מאיטליה."מלחמה חדשה היא לא האינטרס של אף אחד. בוודאי לא האינטרס שלנו. למי יש רצון להתעמת עם ארבע רוגטקות מול מעצמה גרעינית? במלחמה לא משיגים שום דבר", הוא אמר אז. "אני לא אומר שלא אלחם יותר. אני אומר שאני לא רוצה עוד מלחמות. מה שאני רוצה זה את סוף המצור. המחויבות הראשונה שלי היא לפעול למען האינטרס של העם שלי. להגן עליו, ולהגן על זכותו לחופש ועצמאות".
הוא גם זה שתכנן את מתקפת הטרור הרצחנית ב-7 באוקטובר. מוקדם יותר החודש נחשף כי במשך יותר משנתיים סינוואר כינס בכירים בארגון הטרור בפורום מיוחד שכונה "המועצה הצבאית המצומצמת" ותכנן את המתקפה לפרטיה. סיכומי חמאס את המפגשים החשאיים הללו, הפורום היחיד בו דיברו הבכירים באופן חופשי, בלי לחשוש מהמודיעין הישראלי, נתפסו על ידי צה"ל בינואר במחשב שנתפס במנהרה שממנה נמלט סינוואר זמן קצר לפני כן, אומתו והוצלבו ופורסמו בכתבת תחקיר מקיפה ב"ניו יורק טיימס", שעליה חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות", רונן ברגמן.
הפרוטוקולים, המתעדים ישיבות מיולי 2021 עד אוגוסט 2023, כוללים תיאור מפורט של ההכנות ל-7 באוקטובר, ושל הנחישות של סינוואר לשכנע את בעלי הברית של חמאס - איראן וחיזבאללה - להצטרף למתקפה או לפחות להתחייב ללחימה רחבה יותר מול ישראל, במקרה שחמאס יחל בפלישה רחבה כזו. המסמכים חושפים גם את מערך ההונאה המקיף שחמאס הקים במטרה להונות את ישראל בנוגע לכוונות חמאס הארגון.
8 צפייה בגלריה
דובר צה"ל מציג את התיעוד של סינוואר
דובר צה"ל מציג את התיעוד של סינוואר
התיעוד של סינוואר מהמנהרה
(צילום: דובר צה"ל )
מאז מתקפת הטרור ניסו כוחות הביטחון לאתר את סינוואר. בחודש פברואר חשף דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי תיעוד של סינוואר, שנתפס במהלך התמרון הקרקעי - שבו הוא נראה שלושה ימים מפרוץ המלחמה לצד אחיו איברהים סינוואר, אחת מנשותיו וילדיו.
בעת הצגת הסרטון שבו נראה סינוואר לצד אחת מנשותיו וילדיו, אמר תא"ל הגרי כי "הסרטון הזה של סינוואר הוא תוצאה של המצוד שאנחנו מנהלים אחריו. המצוד לא יפסק עד שנלכוד אותו חי או מת. אנחנו נחושים ללכוד אותו ואנחנו נלכוד אותו".
אחיו הצעיר של יחיא סינוואר, מוחמד ‭,(48)‬ ייסד את מנגנון הביטחון של חמאס. הוא יזם ותיכנן את חטיפתו של גלעד שליט. "אם לא אצליח להביא את אחי יחיא לאמא שלנו, לא תהיה עסקה‭,"‬ נשבע מוחמד למקורביו בחאן-יונס בזמן ששליט היה בשבי ברצועה. גם כיום מוחמד סינוואר הוא אחד מבכירי חמאס ברצועה.