קיפאון במו"מ מול חמאס לעסקת חטופים: האמריקנים מתלבטים אם להניח השבוע מתווה חדש על השולחן בזמן שאף אחד מהצדדים לא עושה סימנים של התפשרות.
בישראל מעריכים שארה"ב עשויה להניח תוכנית ביום שלישי, אלא שעד אז עלולים האמריקנים לשנות את דעתם או לדחות את פרסום ההצעה אם יגיעו למסקנה שהסיכוי לקבלתה נמוך. גורמים שבקיאים במו"מ טוענים שהפערים בין ישראל לחמאס גדולים מאוד, ושהנאום של ראש הממשלה בנימין נתניהו בשבוע שעבר עשה "סיכול ממוקד למגעים".
2 צפייה בגלריה
ביבי בנימין נתניהו, תיעוד של סינוואר, ג'ו ביידן נשיא ארה"ב,
ביבי בנימין נתניהו, תיעוד של סינוואר, ג'ו ביידן נשיא ארה"ב,
נתניהו, סינוואר וביידן. אף צד לא מממצמץ
(צילום: חיים גולדברג/פלאש90, דובר צה"ל , REUTERS/Evelyn Hockstein)
לדבריהם הייתה לאחרונה התקדמות, אך שרשרת ההתבטאויות הפומביות של נתניהו בעניין החשיבות הקריטית בהישארות צה"ל בציר פילדלפי הבהירה כי הלכה למעשה הוא לא מתכוון להגיע לשלב ב' של העסקה - שכולל את סיום המלחמה. במצב כזה, חמאס לא צפוי להסכים להתחיל את שלב א', שבו ישחרר 30 חטופים, חיים ומתים, בפרק זמן של 42 ימים.
בישראל טוענים כי לא לחינם אמר הבית הלבן שהצדדים מסכימים על 90% מהדברים, אלא שבאופק לא נראית אפשרות גישור על 10% האחרונים. במקביל, בישראל סבורים שעל ארה"ב להפעיל לחץ גדול יותר על מצרים, כאחראית המרכזית להברחות מציר פילדלפי.
מתאם השבויים והנעדרים גל הירש אמר מוקדם יותר בוועידת MEAD בוושינגטון: "חמאס לא באמת נושא ונותן. יש פסאדה של מו"מ. חשבנו שיש התקדמות אבל למרבה הצער עכשיו אין. חמאס מעוניין להתיש אותנו. מפעם לפעם סינוואר שולח הנחיות ואז עשרות הדוברים של חמאס אומרים מה שהם רוצים ומטריפים את המשפחות. הם רק מנסים למשוך זמן. מאז דצמבר חמאס לא באמת בתמונה. במרץ הם הגיעו לכמה ימים למו"מ בדוחא ואז נעלמו. חמאס יצר נרטיב שאנחנו משבשים הסכם פוטנציאלי. זה שקר. אפשר להפסיק את המלחמה מחר. עזה יכולה להשתקם. אנו רוצים את כל החטופים, דה-רדיקליזציה ופירוז. אני מאמין שנסכים לבנות מעבר בטוח עבור חמאס לעזוב".
2 צפייה בגלריה
מתאם השבויים והנעדרים תת אלוף במיל. גל הירש בועידת MEAD בוושינגטון
מתאם השבויים והנעדרים תת אלוף במיל. גל הירש בועידת MEAD בוושינגטון
"מטריפים את המשפחות". גל הירש בוועידת MEAD בוושינגטון
(צילום: איציק בלניצקי)
בקרב הנושאים והנותנים יש תחושה כללית של פסימיות שלפיה הסיכוי לפריצת דרך קלוש. האמריקנים, מצידם, נמצאים בין הפטיש לסדן: בממשל ביידן סבורים שנתניהו הוא האחראי לפיצוץ המגעים, אך מצד שני לא רוצים לתקוף אותו באופן פומבי כדי להימנע מהשפעה שלילית על הדמוקרטים בקמפיין לנשיאות 2024. לכן, לפי שעה, מקבל ראש הממשלה שקט בגזרה הזו.
בסוף השבוע האחרון נפתחה חקירה פנימית בצה"ל כדי לברר מי עושה שימוש מניפולטיבי במסמכי שלל מסווגים של חמאס שנתפסו בעזה – או בכאלה שרק לכאורה נלקחו מחמאס - ומעביר אותם לתקשורת הבינלאומית כדי לנסות ולהשפיע על דעת הקהל בישראל בנושא עסקת החטופים. הפרשה צפויה להעצים את המתח בין מערכת הביטחון לבין נתניהו, מתח שממילא הגיע לשיא חדש בעקבות המחלוקת העמוקה השוררת בין הצדדים סביב העסקה.
הכעס נוגע לשני פרסומים מהימים האחרונים: הראשון ב"ג'ואיש כרוניקל" הבריטי והשני ב"בילד" הגרמני. בשני הפרסומים נטען לחשיפה של מסמכים פנימיים וסודיים המשקפים לכאורה את הלך רוחו והאסטרטגיה של יחיא סינוואר, באופן התואם את עמדת ראש הממשלה לגבי סירוב חמאס לעסקה ותוכנית הבריחה של בכירי הארגון דרך ציר פילדלפי.
נתניהו במסיבת העיתונאים על חשיבות ציר פילדלפי
(צילום: לע"מ)

לגבי המסמך ש"הג'ואיש כרוניקל" טען שהוא חושף, הרי שבדיקה בכל המאגרים של חומרי השלל שנאספו מתחילת התמרון העלתה כי לאף אחד ביחידת האמש"ט (איסוף מודיעין ושלל טכני), שאליה מגיעים החומרים הללו, ולקהילת המודיעין בכלל, אין שום מושג על מה ועל מי מדובר.
מבדיקה לגבי המסמך שפורסם ב"בילד" הגרמני עלה שאין מדובר כלל במסמך של סינוואר או כזה שנלקח ממחשבו, אלא בהצעה של גורם בדרג ביניים בחמאס. חשוב יותר: החלק העיקרי שהעיתון מצטט כביכול מאותו מסמך, שלפיו חמאס אינו מעוניין בעסקה - כלל לא נכתב בו.
"מדובר בעניין חמור ביותר", אומר גורם צבאי הבקיא בפרטי הבירור שנערך והפך בינתיים לחקירה. "יש בצה"ל ובגורמי מודיעין אחרים מערכים שתפקידם להשפיע על האדום, כלומר על האויב, אבל אסור על-פי החוק לנסות ולהפעיל מערך השפעה כזה, בוודאי שלא תוך שימוש מסולף בחומרים מסווגים שבכלל לא הותר להפיץ אותם בציבור. זהו קמפיין השפעה על הכחול, הציבור הישראלי. אנחנו לא עוסקים בפוליטיקה אלא במהלך פסול מכל וכל ואנחנו נחושים לאתר את האדם או הגורם שנמצא מאחוריו".