104 ימים אחרי מסיבת העיתונאים האחרונה שקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוא יערוך הערב ב-20:45 מסיבת עיתונאים שכזו - לאחר ניסיון חיסול מוחמד דף ומח"ט חאן יונס ראפע סלאמה.
הפעם האחרונה שנתניהו התייצב לענות על שאלות עיתונאים הייתה ב-31 במרץ. כשפרצה המלחמה הקפיד נתניהו לקיים מסיבות עיתונאים שבועיות שבהן השיב על שאלות כתבים. אמנם לא כל הכתבים הורשו לשאול שאלות מפאת חוסר זמן והתקיימה הגרלה לגבי זהות השואלים והסדר, אך מרבית הסוגיות המהותיות עלו לדיון תקשורתי.
בתחילת המלחמה מסיבות העיתונאים היו בתכיפות של פעם בשבוע, אבל אחר כך זה השתנה לפעם בשבועיים או שלושה שבועות. נתניהו הופיע למסיבות העיתונאים עם שר הביטחון יואב גלנט ועם השר בני גנץ, אך ככל שגברו חילוקי הדעות בתוך קבינט המלחמה – השלישייה התפרקה ונתניהו הופיע לבדו.
נתניהו נואם בטקס סיום בבה"ד 1
(צילום: דובר צה"ל )

בסך הכל ניתן לומר שנתניהו הקפיד להופיע בפני הציבור ולהשיב על שאלות בחצי השנה הראשונה של המלחמה, אבל מאז נתניהו נמנע מלהופיע בפני התקשורת הישראלית, למעט הבלחה אחת ב-17 במאי – כאשר אפשר לקומץ כתבים צבאיים להפנות אליו שאלות במהלך סיור צבאי.
"מי שלא בא לחבק את תושבי בארי אחרי הצגת התחקיר בחמישי, שלא יעשה מסיבת עיתונאים על חיסול דף בשבת", אמר בתגובה ראש האופוזיציה יאיר לפיד. "מי שלא לוקח אחריות על כישלונות, אין לו קרדיט על הצלחות".
החלטתו של נתניהו לא לקיים מסיבות עיתונאים לא נובעת מאילוצי לוח זמנים כי ראש הממשלה מצא את הזמן להעניק לא מעט ריאיונות לתקשורת הזרה. לעומת זאת, נתניהו לא קיים ריאיון עם אף כלי תקשורת ישראלי למעט ריאיון אחד לתוכנית "הפטריוטים" בערוץ 14 שבה המגיש ינון מגל ושאר חברי הפאנל לא עימתו אותו עם שאלות קשות, ובאופן כללי נתנו לו לנאום בדומה להצהרות המוקלטות שהוא מפרסם מדי פעם.
נתניהו גם ממעט בהשתתפות באירועים פומביים. הוא נמנע מלהשתתף באירועי יום העצמאות ואפילו לא הגיע לקבלת הפנים בבית השגריר האמריקני לרגל ה-4 ביולי. לשכתו מקפידה להוציא הצהרות מוקלטות שלו ולהגיב על נושאים בוערים כגון המתיחות עם ארה"ב, סוגיית החטופים ועוד, אבל הוא מסרב לדבר ישירות עם עיתונאים. גם ישיבות הממשלה נותרו סגורות לעיתונאים על אף שחזרו להתקיים במשרד רה"מ אחרי חודשים שהתקיימו בקריה. במשך שנים עיתונאים הורשו לסקר את פתח ישיבות הממשלה.
1 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של ראש הממשלה בנימין נתניהו במשרד רה"מ בירושלים
מסיבת עיתונאים של ראש הממשלה בנימין נתניהו במשרד רה"מ בירושלים
מסיבת עיתונאים של ראש הממשלה בנימין נתניהו. הלכו והתמעטו
(צילום: גיל יוחנן)
התחמקותו של ראש הממשלה מקיום מסיבות עיתונאים לא באה בחלל ריק: לראש הממשלה אין יועץ תקשורת אחרי שטופז לוק עבר לתפקיד אחר בשורות הליכוד, וגם אין ראש מערך הסברה לאומי אחרי פרישתו של מושיק אביב מסיבות אישיות. בדיון שהתקיים ביום חמישי האחרון בוועדה למדיניות חוץ והסברה בראשות ח"כ גדעון סער, התגלה כי אפילו טרם הוקמה ועדת איתור למחליף לראש מערך ההסברה הלאומי, לאחר שאביב שעזב את תפקידו בתחילת חודש מאי. הנתון הזה התגלה מתשובה שנתנה דרורית שטיינמץ, סמנכ"לית במשרד ראש הממשלה.
ההערכות הן שנתניהו אינו מעוניין להשיב על שאלות ישירות בנושא טרפוד אפשרי של עסקת החטופים, יחסיו עם הנשיא האמריקני ג'ו ביידן והמצב הקשה בגבול הצפון. יתכן שהוא גם מעוניין להימנע משאלות לגבי אמירות של בנו יאיר וסוגיית האבטחה סביבו. לשכת רה"מ ויועציו מסרבים להשיב מדוע נתניהו הפסיק לקיים מסיבות עיתונאים.
חברי הכנסת גלעד קריב (העבודה) וח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד) הניחו הצעת חוק על שולחן הכנסת שתחייב את ראש הממשלה לקיים מסיבת עיתונאים לתקשורת הישראלית בשגרה כל 45 יום ובחירום כל שבועיים.
פורסם לראשונה: 16:56, 13.07.24