המסר מארה"ב לקראת הפסגה בקטאר: מספר ההרוגים מפרוץ המלחמה ברצועת עזה, לפי ספירת משרד הבריאות של חמאס, חצה היום (חמישי) את רף ה-40 אלף. מוקדם יותר, בכירים אמריקנים ששוחחו עם ה"ניו יורק טיימס" טענו כי ישראל "השיגה את כל מה שהייתה יכולה מבחינה צבאית" ברצועה - וכעת ההפצצות הנמשכות רק מגדילות את הסיכון להרג אזרחים, בעוד האפשרות להמשיך ולהחליש את חמאס פחתה. "ישראל לעולם לא תוכל להשמיד לחלוטין את חמאס", אמרו גורמי ביטחון לאומי בארה"ב, כשברקע המאמצים של ממשל ביידן להביא להפסקת אש ולעסקת חטופים.

בכתבה שפורסמה הלילה (בין רביעי לחמישי) ב"טיימס", בכירים בממשל ביידן אמרו לעיתון כי אחרי הפעולה המוצלחת של ישראל ברפיח, שניתקה כאמור את נתיבי האספקה של חמאס, הדיפלומטיה נותרה הדרך היחידה שבה ישראל יכולה להשיג את המטרה הגדולה ביותר שלה - להחזיר את החטופים. כדי שחמאס יסכים לשחררם, הגורמים האמריקנים אמרו כי חשוב שיהיו לו תמריצים להישאר בשוליים אחרי הפסקת האש. התמריץ הגדול ביותר, טענו הגורמים, הוא "מסלול משמעותי לקראת מדינה פלסטינית עצמאית".
העיתון, שהבליט את הכתבה בכותרת הראשית שלו, אמר כי הבכירים האמריקנים אומרים כי למעשה ישראל הגיעה ל"סוף הדרך" במלחמתה ברצועה. לדבריהם, צה"ל יכול לנוע כעת בחופשיות ברחבי עזה, וחמאס נפגע משמעותית. בנוסף, הטיימס ציין את הערכות צה"ל שלפיהן כ-14 אלף מחבלים נהרגו או נלכדו במהלך המלחמה - אם כי הדגיש כי שלמודיעין האמריקני יש שיטות ספירה שמרניות יותר - וכי ישראל אוחזת כעת בנתיבי אספקה משמעותיים ממצרים לרצועת עזה (ציר פילדלפי).
כוחות צה"ל בחאן יונס
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
פעילות הכוחות ברחבי הרצועה
פעילות הכוחות ברחבי הרצועה
"האסטרטגיה של חמאס מתחילת המלחמה היא הישרדות, זה לא השתנה"
(צילום: דובר צה"ל)
עוד נכתב כי גורמים רשמיים בארה"ב מטילים ספק בכך שהאסטרטגיה החדשה של צה"ל ברצועה, שכונתה בכתבה "הכה בחפרפרת", תניב תוצאות מכריעות. הכוונה, כמובן, היא לשיטת הפשיטות של צה"ל ברצועת עזה - שבמסגרתה הכוחות נכנסים שוב ושוב לכל מקום שבו חמאס מרים את ראשו, פוגעים באנשיו ומסכלים תשתיות טרור. זאת מאחר שלדברי הגורמים האמריקנים ששוחחו עם הניו יורק טיימס, חמאס מסתיר את מחבליו בין אזרחים או מתחת לאדמה כדי למנוע מהם להיות מטרה - וכך היכולת של צה"ל לפגוע בהם קטנה משמעותית. "האסטרטגיה של חמאס מתחילת המלחמה היא הישרדות, והיא לא השתנתה", צוין.
הגורמים האמריקנים אמרו גם כי למרות שישראל פגעה ברשת המנהרות הענפה של חמאס, היא לא הצליחה להרוס אותה. עם זאת, הם ציינו כי חלק ממתחמי המנהרות הגדולים יותר, שבהם חמאס השתמש כעמדות פיקוד, לא ניתנות כעת להפעלה. "אבל רשת המנהרות ברצועת עזה גדולה הרבה יותר ממה שישראל צפתה, והיא עדיין דרך יעילה עבור חמאס להסתיר את מנהיגיו ולהעביר את אנשיו".
בכירים בהווה ובעבר בפנטגון אמרו כי ישראל עדיין לא הוכיחה שהיא מסוגלת לאבטח את כל האזורים שכבשה בעזה, במיוחד אחרי שכוחותיה נסוגו מהם. וגם כשישראל משתמשת בפצצות במשקל קטן יחסית של 250 ק"ג כדי להשמיד כיסי התנגדות, כפי שהפצירו בה גורמים אמריקנים, צה"ל "עדיין הורג אזרחים בסופו של דבר". כדוגמה לכך ציינו בעיתון את התקיפה בבית הספר בשבוע שעבר, שבה אמנם חוסלו לפי צה"ל 31 מחבלים - אך גם נפגעו לטענת האמריקנים אזרחים רבים.
3 צפייה בגלריה
תוואי תת-קרקע בגובה שלושה מטרים שאותר על ציר פילדלפי
תוואי תת-קרקע בגובה שלושה מטרים שאותר על ציר פילדלפי
מנהרה שצה"ל חשף בציר פילדלפי. "מכה קשה" לחמאס
(צילום: דובר צה"ל )
"חמאס התרוקן ברובו הגדול, אבל לא חוסל - וייתכן שהישראלים לעולם לא יצליחו להשמידו", אמר לטיימס ראלף גוף, בכיר לשעבר ב-CIA ששירת במזרח התיכון. לצד זאת מדגישים כאמור בדיווח את הנזק שנגרם לחמאס במלחמה, ונטען כי האמריקנים הופתעו מעוצמת הפגיעה בארגון הטרור - וכי כשהמלחמה נפתחה במתקפת 7 באוקטובר הם לא העריכו שתושג רמת פגיעה שכזו בחמאס.
בעיתון ציינו כאמור את ההשתלטות על ציר פילדלפי בגבול שבין דרום הרצועה למצרים, ומדווחים שהאמריקנים רואים בכך "מכה משמעותית" לחמאס - שכן שם עוברות המנהרות מסיני, דרכן הבריח נשק ופעילים. בדיווח מצוטטים "גורמי צבא" שטוענים כי דרך המנהרות הועברו גם מזון וסחורות אחרות, וכי ההשתלטות על הציר "מבודדת" עוד יותר את רצועת עזה.
הגורמים האמריקנים טוענים שישראל השיגה ניצחון צבאי משמעותי על חמאס, שכבר אינו מסוגל עוד לתכנן או לבצע מתקפה בסדר גודל של 7 באוקטובר. גם יכולתו לבצע מתקפות קטנות יותר נגד ישראל מוטלת בספק, לדבריהם. "חמאס ניזוק כל כך במלחמה עד שאנשיו אמרו לצוותי המשא ומתן הבינלאומיים שהוא מוכן לוותר על השליטה האזרחית בעזה ולתת אותה לארגון עצמאי אחר", אמרו. הגורמים ציינו כי הדבר תלוי גם במה שיקרה אחרי הפסקת האש, ובאילו ויתורים ישראל תהיה מוכנה לעשות.
3 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
פריצת הגדר ב-7 באוקטובר. "חמאס כבר לא יכול לעשות מתקפה בסדר גודל שכזה", טוענים בארה"ב
בכתבה צוטט בין השאר גם האלוף במיל' יעקב עמידרור, לשעבר ראש המל"ל של נתניהו, שדחה את התפיסה האמריקנית - ואמר כי "ההישגים של ישראל בעזה מרשימים, אבל רחוקים ממה שצריך להשיג. אם ישראל תפנה את כוחותיה כעת - תוך שנה חמאס יהיה חזק שוב. הפסקת המלחמה כעת תהיה אסון, יש צורך בעוד חודשיים או שלושה של לחימה בעצימות גדולה במרכז ובדרום עזה. לאחר שלב זה ישראל תוכל לעבור לפשיטות מבוססות מודיעין במשך שנה, כדי להוציא את מחבלי חמאס ותשתיות הנשק שנותרו לפני שגורם אחר יקבל על עצמו את השלטון המקומי".
בניו יורק טיימס צוין כי אם אכן תהיה הפסקת אש, חמאס צפוי להיאבק כדי להשיב לעצמו את כוחו; הוא יצטרך להתחמש מחדש באמצעות נשק שיקבל מאיראן, אך האספקה תהיה קטנה מבעבר לאור הישגי צה"ל. הוא גם יצטרך לגייס מחבלים מהאוכלוסייה העזתית. לדברי הגורמים האמריקנים - וגם גורמים מערביים אחרים - השאלה הגדולה עבור ישראל או הפלסטינים היא, בסופו של דבר, מי או מה יבוא אחרי חמאס.