ב-24 השעות שאחרי נאומו הדרמטי של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על המתווה לסיום המלחמה, בישראל בעיקר שתקו. פרט לשתי הודעות חריגות מלשכת ראש הממשלה במהלך השבת, השרים עצמם לא אמרו דבר. אמש, עם צאת השבת, חברי כנסת בליכוד ובמפלגות הימין הביעו התנגדות להצעה הישראלית, אבל ראשי הקואליציה המשיכו לשמור על שתיקה - עד שיו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר דיברו כמעט במקביל, ואיימו בפרישה מהממשלה.
"שוחחתי כעת עם ראש הממשלה והבהרתי לו שלא אהיה חלק ממשלה שתסכים למתווה המוצע ותסיים את המלחמה ללא השמדת חמאס והשבת כל החטופים", אמר שר האוצר סמוטריץ'. "לא נסכים להפסקת המלחמה לפני השמדת חמאס, לא לפגיעה קשה בהישגי המלחמה עד כה באמצעות נסיגת צה"ל וחזרת עזתים לצפון הרצועה, ולא לשחרור סיטונאי של מחבלים שישובו חלילה לרצוח יהודים".
1 צפייה בגלריה
 בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו איתמר בן גביר
 בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו איתמר בן גביר
מאיימים בפירוק. בצלאל סמוטריץ', בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי, REUTERS/Brendan McDermid)
העצרת להחזרת החטופים אמש בתל אביב
(צילום: satview)

יו"ר הציונות הדתית אמר כי "אנו דורשים את המשך הלחימה עד להשמדת חמאס והחזרת כל החטופים, יצירת מציאות ביטחונית אחרת לחלוטין בעזה ובלבנון, חזרת כלל התושבים לבתיהם בצפון ובדרום והשקעה מאסיבית בפיתוח מואץ של חבלי הארץ הללו".
מיד אחריו איים גם בן גביר בפירוק הממשלה: "העסקה כפי שפרטיה פורסמו היום - משמעותה סיום המלחמה וויתור על מיטוט חמאס. זו עסקה מופקרת, שמהווה ניצחון לטרור וסכנה ביטחונית למדינת ישראל. הסכמה לעסקה כזו איננה הניצחון המוחלט - אלא התבוסה המוחלטת. לא נאפשר את סיום המלחמה ללא חיסולו המוחלט של חמאס. אם ראש הממשלה יוציא לפועל את העסקה המופקרת בתנאים שפורסמו היום, שמשמעותם סיום המלחמה וויתור על מיטוט חמאס, עוצמה יהודית תפרק את הממשלה".
מיד לאחר מכן צייץ ראש האופוזיציה יאיר לפיד: "האיומים של בן גביר וסמוטריץ' הם הפקרה של הביטחון הלאומי, של החטופים ושל תושבי הצפון והדרום. זו הממשלה הגרועה והמופקרת בתולדות המדינה. מבחינתם שתהיה כאן מלחמה לתמיד, אפס אחריות, אפס ניהול, כישלון מוחלט".
אבל התנגדות להצעת ביידן הגיעה גם מהאופוזיציה. יו"ר הימין הממלכתי גדעון סער אמר כי "מתווה שסופו הותרת החמאס על כנו ככוח השלטוני והצבאי בעזה משמעותו הותרת האיום על אזרחי ישראל בכלל ותושבי עוטף עזה בפרט. זאת תהיה תבוסה ישראלית וניצחון לחמאס שהשלכותיהם יהיו מרחיקות לכת".
בהפגנה למען שחרור החטופים בתל אביב ענתה לסער עינב צנגאוקר, אמו של מתן החטוף בעזה: "החזרת בני זו תבוסה? בושה. אתה מנסה לקושש קולות על חשבון הבן שלי".
ממטה המשפחות להחזרת החטופים נמסר: "המטה מגנה את דבריו של ח"כ סער. מדובר בליקוי מאורות מוסרי וערכי. צה"ל השיג הישגים גדולים במלחמה, בעוד שסער וחבריו הפקירו את החטופים. כעת יש אפשרות להביא את כולם הביתה. על סער לתמוך בעסקת נתניהו ולהפסיק את הקרבת החטופים".

נאום ביידן ושלבי המתווה

לפי ביידן, בשלב הראשון של המתווה תיפסק האש למשך שישה שבועות וישוחררו חטופים מקבוצת הנשים, המבוגרים והפצועים בתמורה למאות אסירים פלסטינים. מלבד זאת, ישראל תסיג את כוחות צה"ל מהאזורים המאוכלסים, ותאפשר לתושבים לחזור לבתיהם - גם בצפון הרצועה. הסיוע ההומניטרי יגבר - ויכלול 600 משאיות שייכנסו לרצועה מדי יום.
במהלך ששת השבועות של הפסקת האש ינהלו ישראל וחמאס מו"מ בנוגע להמשך הפסקת האש ומעבר לשלב השני. לפי ההצעה, הפסקת האש תימשך כל עוד המו"מ נמשך, גם אם הוא יתארך מעבר לשישה שבועות. לפי ביידן, ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להמשיך את המו"מ עד הגעה להסכמות סביב ההמשך.
הנשיא ג'ו ביידן מציג את המתווה הישראלי לסיום המלחמה
(צילום: רויטרס)

בשלב השני, ישוחררו כלל החטופים החיים שנותרו - כולל גברים וחיילים בתמורה לאסירים פלסטינים, וכוחות צה"ל ייסוגו מרצועת עזה. ככל שחמאס יעמוד בהתחייבויותיו, הפסקת האש תהפוך להפסקת המלחמה. בשלב השלישי תיכנס לפועל תוכנית לשיקום עזה - וגופות החטופים יוחזרו.
באופן חריג, במהלך שבת פרסמה לשכת ראש הממשלה הודעה באנגלית שבה הבהירה: "תנאיה של ישראל לסיום המלחמה לא השתנו. התפיסה שישראל תסכים להפסקת אש קבועה לפני שהם יתקיימו היא נון-סטרטר".
לפי ההודעה, התנאים הללו כוללים את השמדת היכולות הצבאיות והאזרחיות של חמאס, שחרור כל החטופים הישראלים והבטחה שרצועת עזה לא תהווה עוד איום על ישראל. לפי לשכת נתניהו, גם בהצעה החדשה "ישראל תמשיך להתעקש שהתנאים האלה יתקיימו לפני הפסקת אש קבועה".
זמן קצר לאחר מכן פרסם ראש האופוזיציה לפיד פוסט ולפיו: "ממשלת ישראל לא יכולה להתעלם מנאומו המשמעותי של הנשיא ביידן. יש עסקה על השולחן וצריך לעשות אותה. מזכיר לנתניהו שיש לו מאיתנו רשת ביטחון לעסקת חטופים אם בן גביר וסמוטריץ' יעזבו את הממשלה".
פורסם לראשונה: 22:12, 01.06.24