החשש אחרי הפיגוע בבאר שבע פאנל תושבים בדרום
(צילום: משי בן עמי)
הפיגוע הרצחני בבאר שבע לא הפתיע רבים מאוד מתושבי הדרום, שאולי נדהמו מעוצמת השנאה אבל חיים בשגרה עם פשיעה משתוללת, פריצות לבתים, פרוטקשן ונהיגה פרועה בכבישים שמסכנת אזרחים תמימים. שלושה מתושבי הדרום - ציפורה חלפון מבאר שבע, ברק דביר מהיישוב עומר ודן בונבידה מדימונה - סיפרו היום (חמישי) לאולפן ynet על שגרת החיים המפחידה ועל ההפקרה של הרשויות שאפשרה את המצב הזה. גם ראש מועצת חורה, היישוב שממנו יצא המחבל, דיבר במשדר והדגיש: "זה רצח אכזרי שלא מייצג אותנו".
"זה משהו שהוא פה באוויר", אמרה ציפורה חלפון. "אף ממשלה שמגיעה לשלטון לא מוכנה להכניס את היד ולהוציא את הערמונים מהאש. מה שאנחנו רואים זו פצצה מתקתקת, אבל אף אחד לא באמת מטפל בזה".
6 צפייה בגלריה
הרכב של המחבל
הרכב של המחבל
זירת הפיגוע השבוע בבאר שבע
(צילום: חיים הורנשטיין)
תיעוד הפיגוע בבאר שבע

6 צפייה בגלריה
ציפורה חלפון
ציפורה חלפון
"פצצה מתקתקת שאף אחד לא מטפל בה". ציפורה חלפון
חלפון התייחסה לפיגוע הקטלני השבוע: "אולי אני נשמעת פסימית, אבל זה לא אירוע אחרון, וזה משהו שייתן פה לגיטימציה לאנשים בתוך המגזר, בתוך הפשיעה הזו, להמשיך ולהתקיים. אני לא אומרת שכולם כאלה, אבל מה לעשות - המחבל הוא בדואי מחורה, מורה בבית ספר, אי אפשר להתעלם מהעובדה הזו. יש כאן אמירה שלו, 'אנחנו כאן שולטים'. אין משילות בנגב, זה לא חדש לנו. זורים חול בעיני התושבים פה בדרום ובבאר שבע ואומרים 'לא, זה מקרה חריג, זה מקרה יחיד' - זה בולשיט, וזה יחמיר".
ברק דביר התייחס גם הוא לשגרת החיים הבלתי אפשרית בנגב עוד הרבה לפני הפיגוע, ולמרקם החיים העדין מול השכנים הבדואים. "אנחנו חיים פה ביחד לא מאתמול ולא משלשום, וזה דווקא מה שכואב. אם היה פה עכשיו מחבל מיהודה ושומרון, פלסטיני, היינו מדברים אחרת. אבל כבר בשיחה שקיימנו כאן לפני כמה חודשים, דיברנו על הפחד מהפשיעה, מחוסר המשילות, מהוואקום שנוצר בשליטה בנגב - אין ואקום. מישהו נכנס שם. ואם זה לא המדינה והממשלה אז ייכנסו ארגוני טרור וארגוני פשיעה. השיחות הקודמות שלנו על גניבות ונהיגה פרועה והטרדות מיניות - זה היה קצה הקרחון. ועכשיו זה מתפרץ כפיגוע".


תיעוד רגעי נטרול המחבל

6 צפייה בגלריה
ברק דביר
ברק דביר
"אין ואקום - והפשע נכנס". ברק דביר, תושב עומר
( צילום: חרות אשכנזי)
לדבריו, "אנחנו רוצים להמשיך לחיות ביחד, אף אחד לא יילך מפה. אנחנו נגור פה והבדואים יהיו פה. אבל עד שהממשלה לא תכריז על הנגב כמשימה לאומית, לפתור את הבעיה שנוצרה פה, הפחד ימשיך להיות ברחובות ומרקם החיים שספק התנהל בצורה טובה ספק לא, לא יוכל להמשיך להתקיים כך".
אבל מה נשתנה בעצם בהשוואה לאיך שהרגשת מלפני שנתיים או חמש? כי הרי אובדן השליטה בדרום נמשך שנים רבות. "הווליום עלה, הכמויות עלו, אובדן הבושה עלה המשטרה אני מניח נמצאת באותו המצב אבל הפשיעה התגברה. אלו חדשות רעות מאוד ואני אפילו לא מתייחס לנתונים. מבחינת התחושות של התושבים, מאז שומר החומות אנחנו נמצאים פה בפחד ברחובות - אם זה שמישהו יחתוך אותי, שיפרוץ לי לבית, הטרדות מיניות, והנה, הגענו לארבעה אנשים שנרצחו על לא עוול בכפם, אנשים טובים שבסך הכל רצו לעשות קניות. איפה הממשלה? איפה המשטרה? אף אחד מאיתנו לא יודע".
6 צפייה בגלריה
הפרות הסדר וההפגנה בנגב
הפרות הסדר וההפגנה בנגב
בעימותים סביב נטיעות קק"ל בנגב. "מרקם החיים לא יוכל להמשיך להתקיים כך"
(צילום: רויטרס)
כתבתנו אילנה קוריאל עם תושבי באר שבע האופטימיים
(צילום: רועי עידן, משי בן עמי)
דן מדימונה, סיפר על המציאות הנוראית שבה אנשים חוששים לנסוע בכבישי הדרום. "כביש 25 שמכירים המון שנים, יש בו נהיגה מפחידה, נורא אלימה, מסוכנת. הם עושים פה מה שהם רוצים בכבישים האלה. זה משהו שהוא לא תקין", אמר.
"השבוע כינו את הוועד להצלת הנגב ואת סיירת בראל - אנשים טובים, אזרחים טובים - מליציה", הוסיף דן. "אם הסיירת הזו לא תקום, המשטרה בעצם לא תקבל מכפיל כוח. אף אחד לא גזען ורוצה ברעתם של אזרחים בדואים, צריך מכפיל כוח וזה בסדר שתהיה תגבורת. סיירת בראל היא סיירת חשובה".
6 צפייה בגלריה
דן בונבידה, תושב דימונה
דן בונבידה, תושב דימונה
"נהיגה אלימה ומסוכנת". דן בונבידה מדימונה
"הן לא יכולות להיות הפתרון אבל הן יכולות להיות מכפיל כוח למה שהמשטרה נותנת", הוסיפה ציפורה, "ושכשיש מתנדבים שיוצאים לשטח ולא מוכנים לוותר, זה יוצר כוח הרתעה, אני רואה את זה אצלנו. במקום לשבת ולכתוב תגובות בפייסבוק ובאינסטגרם פשוט צריך לבוא להתנדב. כי שאתה בשטח, אתה יוצר כוח הרתעה, גם שאתה מסתובב עם הג'יפ והצ'קלקה, אתה יוצר כוח הרתעה".
לדבריה, "הם היום מבינים שאין שום כוח שיכול למנוע מהם לבצע פשעים. אם אני בבית שלי וכל שני וחמישי, הרכב שלי מועד לפורענות ונפרץ והבית שלי נפרץ, זה אומר שאני לא מוגנת והמשטרה לא נותנת לי מספיק ביטחון. תכל'ס, אין פה באמת ביטחון".
דן מתח ביקורת חריפה על חברי הכנסת הערבים: "ילד מהפזורה הבדואית נורה, קוראים לו יוסף אל פיניש. אף חבר כנסת מהמגזר הערבי לא הסתייג ואמר שהפשיעה הזו יכולה לפגוע גם בנו. יש פה אמירה שהיא מס שפתיים כדי לצאת ידי חובה. הם באמת לא מחשיבים את הנושא והגיע הזמן שחברי הכנסת ונבחרי הציבור שלהם באמת יהיו יותר חזקים בגינויים שלהם ולא גינויים רפים כפי ששמענו אתמול".
ברק סיכם ואמר כי "חוץ מהמשטרה, זו חייבת להיות משימה לאומית, צריך לעצור את זה מהשורש". ציפורה הוסיפה: "אני אתן לכם חומר למחשבה - מדוע 30 שוטרים מבאר שבע התפטרו בחודשים האחרונים? כי לא נתנו להם את הכלים להתמודד ולמנוע את הפשיעה הבדואית, ואני אומרת לך מחברים יקרים שעזבו את המשטרה, זו הסיבה, פשוט לא נותנים להם את הכלים להתמודד עם זה וכאן מתחילה הבעיה".
למרות התחושות הקשות, יש עדיין תושבים אופטימיים גם בבאר שבע. תושב העיר חי אמר כי "אנחנו פה כולם מקווים שזה היה אירוע חד פעמי. גם מההיסטוריה של אותו אדם, אפשר להבין שהוא עשה את הכול על דעת עצמו, כל המשפחה, כל הכפר, אף אחד לא ידע. מי ילך מכאן? כולם נשארים כאן. אין לאף אחד לאיפה ללכת. אין. חייבים להיות אופטימיים".
ריאיון עם ראש מועצת חורה חאבס אלעטאונה
(צילום: משי בן עמי)

6 צפייה בגלריה
חבאס אלעטאונה
חבאס אלעטאונה
"לא דמיינו אפילו בחלומות שזה יקרה". חבאס אלעטאונה
(צילום: רועי עידן)
חאבס אלעטאונה, ראש מועצת חורה שבה התגורר המחבל שביצע את הפיגוע המזעזע בבאר שבע, גינה אותו היום בשיחה עם אולפן ynet. "אני משתתף בצערם של המשפחות השכולות שאיבדו את יקיריהם ומאחל החלמה מהירה לפצועים. כולנו ביישוב באמת מגנים את זה, גם המשפחה הגרעינית של מי שעשה את המעשה, גינתה את האירוע המצער הזה".
איפה הוא נולד, הרוצח הזה? מהי הערוגה שבה הוא גדל? "במשפחה הספציפית הזו, אח שלו אקדמאי, יש להם רופאים במשפחה שכולם עובדים, רובם בבית החולים סורוקה בבאר שבע, אנשים משכילים, יש להם הרבה מורים. תשמע, אנחנו יישוב עם כ-23-22 אלף תושבים, יש לנו מאות מורים, יישוב צעיר, יש לנו 11 בתי ספר, בסביבות 9,000 תלמידים מגני ילדים עד י"ב. אני אישית לא מכיר את האדם הזה, כי קשה לראש מועצה להכיר כל אחד. באמת לא תיארנו לעצמנו, לא דמיינו אפילו בחלומות שייצא מישהו מהיישוב, יעשה את המעשה הזה, כי באר שבע היא הבית השני שלנו".
ראש המועצה התייחס לעובדה כי המחבל השתייך לדאעש ותמך ברעיונותיו של ארגון הטרור הקיצוני. "זאת חובתם של שירותי הביטחון, המשטרה והשב"כ לשמור על דברים כאלה כי אנחנו באמת לא ידענו, ואני אישית כראש רשות, לא ידעתי ולא יודע אם יש אדם עם מחשבות כאלה או בן אדם כזה. גיליתי אחרי המקרה שיש לו חמישה ילדים, שהוא אמור לגדל אותם, לתת להם חינוך טוב. באמת הופתענו מאוד מהמקרה".
הזרקור עכשיו כולו לעבר חורה ולעבר הבדואים בנגב. האם אתה מוטרד מהדו-קיום? אתה חושש שהמרקם העדין הזה ייפגע? "אני קצת מוטרד. אבל בבית הספר בשכונה ממנו יצא הבחור שביצע את הפיגוע, סגן המנהל הוא אבי, יהודי מבאר שבע, והמזכירה שלו, ואתמול אני כראש רשות עם מנהל מחלקת החינוך הלכתי לשם, ביקרתי. מצאתי את אבי שם יושב עם המנהל, וגם המזכירה שם, ישבנו ביחד, דיברנו על הנושא. מרקם היחסים בין הציבור הבדואי-הערבי בנגב לבין היהודים בב"ש, עומר ומיתר וכל היישובים האלה - אנחנו חיים ביחד, נמשיך לחיות ביחד".
אנחנו יודעים שיש עליית מדרגה, שהרבה פעמים תושבי באר שבע חוששים להסתובב בעיר. ראינו מה קרה בשומר חומות, כולל מחבל שיצא אז מחורה והוגש נגדו כתב אישום. יכול להיות שאיבדתם שליטה על הצעירים? "חורה יישוב רגיל כמו שאר היישובים, לא שונה מכל יישוב אחר כמו רהט ובאר שבע כל היישובים. יש ביישוב אנשים נורמליים, אנשים משכילים, יש לנו הרבה אקדמיים כפי שאמרתי. אני כראש רשות התרעתי, יש לנו שוטר קהילתי אחד שמשרת 23-22 אלף תושבים. פניתי לשר לביטחון פנים ואני כראש רשות ביקשתי 10, 20 שוטרים, שבאמת יהיה ביטחון לכל התושבים".
ראש המועצה סיפר כי במוסדות החינוך הקדישו אתמול שני שיעורים לדבר על הפיגוע. "הקדשנו אתמול שעתיים בכל בתי הספר, בגנים, ביסודי, עם יועצים, עם מחלקת החינוך, מחלקת הרווחה, מחלקת השירות הפסיכולוגי לדבר על הנושא, וזה לא מהתרבות שלנו. הדת שלנו אוסרת, התרבות שלנו אוסרת על דבר כזה, אנחנו גינינו בחריפות כולנו - ראשי רשויות, האנשים המכובדים ביישוב, מנהלי מחלקות, כל האנשים פה ביישוב, אפילו המשפחה של הבחור גינתה".
ראש המועצה התייחס לכך ששני אחיו של המחבל נעצרו בחשד שסייעו לפיגוע: "אישית באמת אין לי מושג אבל אני בטוח שבן אדם שעושה מעשה כזה, הוא מעורער בנפשו. אף אחד לא מסכים עם המעשה הזה. גם המשפחה שלו".