ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לבקש מחר (יום חמישי) משרי הקבינט המדיני-ביטחוני להסמיך אותו ואת שר הביטחון יואב גלנט להחליט על התקיפה באיראן. מדובר היה בתנאי השני של ראש הממשלה לפני שיאושר לשר הביטחון יואב גלנט לצאת לביקור בזק בארצות הברית, שם הוא אמור להיפגש עם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין. התנאי הראשון היה השיחה עם הנשיא ג'ו ביידן על אופי התקיפה באיראן - שהתקיימה אחר הצהריים.
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
גלנט. לא ימריא עד אחרי יום הכיפורים?
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בינתיים, מסתמן כי גלנט לא יטוס לארצות הברית הלילה, וגם לא מחר אחרי ישיבת הקבינט. הסיבה היא שהשר לא יספיק לחזור לארץ לפני יום הכיפורים שיחל בשישי, ולכן נראה שהנסיעה שלו תידחה ותתקיים אחרי שבת.
גלנט אמור היה להגיע בצהריים לביקור בוושינגטון, אך הנסיעה הזו, שאליה הוזמן על ידי הפנטגון כבר בשבוע שעבר, נדחתה ברגע האחרון בשל התנאים שהציב ראש הממשלה. לפי הודעת לשכתו של גלנט, בשבוע שעבר מקבילו, מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, הזמין אותו לביקור מקצועי בארצות הברית. עם קבלת ההזמנה, נמסר, שר הביטחון עדכן את נתניהו על ההזמנה. בלשכת גלנט טוענים כי "השניים סיכמו כי השר ייערך לטוס ביום שלישי בלילה, לאחר שיתקיימו דיונים ביטחוניים".
גלנט הסביר כי דחה את הנסיעה "לבקשת ראש הממשלה", עד שתתקיים שיחה בין נתניהו לביידן. בלשכת שר הביטחון הוסיפו כי "שר הביטחון הוא נציגה של ממשלת ישראל וראש הממשלה וכל נסיעה מדינית תתבצע רק באישור רשמי".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן
לאחר האולטימטום: נתניהו וביידן שוחחו לאחר שבועות ארוכים
(צילום: דוברות רה"מ, AP Photo/Susan Walsh)
ביידן ונתניהו שוחחו הערב, כיממה לאחר החלטתו של רה"מ להציב אולטימטום. גם המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב קמלה האריס הצטרפה לשיחה בין השניים, ובבית הלבן הוסיפו לאחר מכן כי גם המזכיר אנתוני בלינקן השתתף, וכי "השיחה הייתה מאוד ישירה ופרודוקטיבית. הדיונים באשר למתקפה האיראנית נמשכים".
בניו יורק טיימס ציינו כי העובדה שראש הממשלה והנשיא לא שוחחו במשך חודש וחצי חרף כל האירועים שהתרחשו "משקפת את מערכת היחסים הגרועה ביותר בין ארה"ב לישראל זה שנים". בינתיים, לשכת ראש הממשלה מסרה כי השיחה ארכה 50 דקות, בעוד שהאמריקנים אומרים כי היא ארכה 30 דקות.