תיעוד: פיגוע הדקירה בשער שכם
(צילום: דוברות המשטרה )

ראש הממשלה, השר לביטחון פנים והמפכ"ל גיבו, אבל שני הלוחמים שירו למוות במחבל שדקר צעיר חרדי בירושלים נחקרו במשרדי מח"ש באזהרה – על רקע התיעוד שלהם יורים בו אחרי שכבר היה שכוב על הקרקע. מטעמו של המפכ"ל, רב-ניצב יעקב שבתאי, נמסר לאחר חקירתם כי הוא שוחח עם הוריהם של השניים, שיבח את פועלם – והבטיח כי הם יקבלו סיוע משפטי צמוד.
המפכ"ל אמר להורי הלוחמים: "אני רוצה לשבח בפניכם את ילדיכם, הלוחמת ש' והלוחם ל', שפעלו באופן נחוש, מקצועי ומהיר, ובזכותם ניצלו חיי אדם. אין לי ספק שלעם ישראל התווספו עוד שני גיבורים בחג החנוכה".
8 צפייה בגלריה
תיעוד של פיגוע הדקירה בשער שכם
תיעוד של פיגוע הדקירה בשער שכם
המפכ"ל, הסכין ששימשה את המחבל - ותיעוד הפיגוע
(צילום: דוברות המשטרה, אלעד גרשגורן)
8 צפייה בגלריה
הלוחמים שניטרלו את המחבל לאחר חקירתם
הלוחמים שניטרלו את המחבל לאחר חקירתם
הלוחמים שניטרלו את המחבל לאחר חקירתם. קיבלו סופגניות
(צילום: דוברות המשטרה )
בהודעת המשטרה נמסר עוד כי המפכ"ל ציין בפני ההורים שהוא שוחח עם השר לביטחון הפנים עמר בר-לב ועם ראש הממשלה נפתלי בנט, ו"הדגיש בפניהם שהם פעלו כשורה וכפי שמצופה משוטרי ולוחמי משטרת ישראל באירוע מהסוג הזה". הוא הוסיף: "אני מחזק את ידכם. אנחנו מלווים את ש' ו-ל' באופן צמוד לרבות סיוע משפטי, בתקווה שההליך יסתיים מהר ככל שניתן".
הלוחמים, שוטר ושוטרת במשמר הגבול, נחקרו אמש (שבת) במשרדי מח"ש בהר חוצבים בירושלים, ושוחררו ללא תנאים מגבילים. הנשק שלהם נלקח מהם, וככל הנראה יוחזר להם כבר במהלך היום. מדובר בהליך שגרתי, ולפי הנחיית היועמ"ש בכל אירוע שנגמר במוות – השוטרים המעורבים נחקרים באופן מיידי. הלוחמים נחקרו אמנם באזהרה, אך עדיין מדובר לפי שעה בבדיקה אם הם פעלו לפי הנהלים.
בפרקליטות מסרו בעקבות הביקורת על חקירתם של שני הלוחמים כי מדובר כאמור בנוהל "שגרתי וקבוע". "אין בקיומה של החקירה כדי להטיל דופי בהתנהלות השוטרים באירוע. מקום בו אזרח נהרג כתוצאה מירי שוטרים - מח"ש מקיימת הליך בדיקה/חקירה בהתאם לנסיבות", נמסר. "חובתה של מח"ש באירועים מעין אלה לשמור בקפידה על דרישות החוק, והצורך החיוני להגן על חיי אדם באשר הוא אדם, ובין החובה לאפשר ללוחמי המשטרה להגן באופן אפקטיבי, ללא מורא, על חיי הציבור מפני גורמים עוינים".
עורך דינו של הלוחם, משה אלון, מסר לאחר החקירה במח"ש: "מדובר בירי סופר מוצדק. הם פעלו כדין, ואם לא היו עוצרים את המחבל הוא היה מנסה להמשיך ולרצוח יהודי. הפעולה נחושה ונכונה – בדיוק כפי שמצופה מלוחם. התיק ייסגר מחוסר אשמה". לדברי אלון, לפני שהחלה החקירה במח"ש הלוחם סיפר כי הוא ושותפתו ראו מה שחשבו תחילה כ"קטטה בין שני אנשים" – וכאשר רצו למקום המחבל התנפל עליהם עם סכין ביד, והם פעלו לנטרל אותו.
8 צפייה בגלריה
תיעוד של פיגוע הדקירה בשער שכם
תיעוד של פיגוע הדקירה בשער שכם
השוטרים עם נשקים שלופים. מתוך התיעוד שפרסמה המשטרה
(צילום: דוברות המשטרה )
8 צפייה בגלריה
תיעוד מזירת הפיגוע בירושלים, המחבל מנוטרל[
תיעוד מזירת הפיגוע בירושלים, המחבל מנוטרל[
השוטרים לצד המחבל ששכוב על הקרקע. מתוך התיעוד הנוסף שעורר סערה
תיעוד: הירי על המחבל כשהוא שכוב על הקרקע
(צילום: אלכס קולומויסקי, תיעוד מבצעי מד"א)

עורך הדין שמואל הורביץ, שמייצג את הלוחמת, מסר כי היא "פעלה כמצופה וללא דופי". הוא הוסיף: "האירוע מצולם ונשאר רק להפנות לגיבוי המלא מאת השר לביטחון פנים, מפקד המחוז ומפקד מג"ב. נדמה שכאשר כל גורמי המקצוע בדעה אחת – אפשר לסתום את הגולל על החקירה הזאת ולהתקדם להענקת צל"שים לשני הלוחמים".

המחבל כתב בפייסבוק: "שהיד ברשימת המתנה"

מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, אמר: "המחבל פגש ביהודי דתי ודקר אותו באכזריות. השוטרים חתרו למגע, הוא ניסה לדקור את השוטר בשלב ראשון, ולאחר מכן את השוטרת. הם מיד התעשתו, חתרו למגע ונטרלו את המפגע. במהלך האירוע רואים שתגובת השוטרים הייתה מהירה ונחושה, והיא סיימה את האירוע מבלי שהיו נפגעים נוספים".
בעקבות התיעוד שהופץ מהזירה סמוך לשער שכם בכניסה לעיר העתיקה, במשטרה מיהרו לפרסם תיעוד מלא יותר ממצלמות האבטחה מהאזור, ובו המחבל נראה חוצה מעבר חצייה ומתנפל על אותו צעיר חרדי ומנסה לדקור אותו באזור ראשו.
8 צפייה בגלריה
מוחמד סלימה, המחבל שביצע את הפיגוע בשער שכם
מוחמד סלימה, המחבל שביצע את הפיגוע בשער שכם
המחבל מוחמד סלימה. כתב בפייסבוק: "שהיד ברשמת המתנה"
8 צפייה בגלריה
כוחות מג"ב בזירת הפיגוע
כוחות מג"ב בזירת הפיגוע
כוחות מג"ב בזירת הפיגוע בירושלים
(צילום: EPA)
8 צפייה בגלריה
כוחות מג"ב בזירת הפיגוע
כוחות מג"ב בזירת הפיגוע
(צילום: אלכס קולומויסקי )
הצעיר נדקר בין היתר בצווארו, ונפצע באורח בינוני. בבית החולים סיפר הפצוע, אברהם אלמליח בן ה-20, כי המחבל פגע קרוב בצווארו במרחק של "סנטימטר אחד" מהעורק הראשי שלו: "זה נס חנוכה", סיפר. בהמשך התיעוד שפרסמה המשטרה, כאשר אחד מלוחמי מג"ב שעוברים במקום רץ לקרבת המחבל, המחבל רץ בתורו לעברו ומנסה לדקור אותו ואת שותפתו. הוא לא הצליח ונורה על ידם.
המחבל מוחמד סלימה, בן 25 מסלפית, היה מזוהה עם ארגון פת"ח ושהה בישראל באופן בלתי חוקי. המסיע שלו, תושב המשולש בשנות ה-40 לחייו, נעצר בהמשך. סלימה ישב כשנה בכלא הישראלי, בין 2019 ל-2020, אחרי שהורשע בהסתה - וגם בעמוד הפייסבוק שלו כתב כי הוא "שהיד ברשימת המתנה". התיעוד שלו נורה כשהוא שכוב על הקרקע עורר כאמור תהודה רבה והופץ ברשתות החברתיות הפלסטיניות, ובזירת הפיגוע פרצו לזמן קצר הפרות סדר לאחר מכן. המשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המתפרעים. גם בחמאס התייחסו לתיעוד הזה, ומיהרו להכריז על האירוע כ"הוצאה להורג".
למרות חקירתם, הלוחמים קיבלו כאמור גיבוי מלא ממפקדיהם וגם מרוב השרים בממשלה. מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן, מסר בין היתר כי "הלוחמים והלוחמות פעלו בצורה נחושה, חתרו למגע וסיימו את האירוע בכך שמנעו פיגוע גדול יותר באזרחים ובלוחמים". לצד זאת, הא הדגיש כי "כחיל מקצועי נלמד את הפרטים המדויקים כמו בכל אירוע".
פצוע הפיגוע משחזר: "סנטימטר אחד, והמחבל היה פוגע בעורק הראשי. זה נס חנוכה"
(צילום: משה מזרחי, חיים גולדיטש)


השר פריג' לא מגבה: "אדישות לחיי אדם"

בהמשך, מטעם בנט נמסר כי הוא שוחח עם השר לביטחון הפנים ומפכ"ל המשטרה ואמר כי הלוחמים פעלו כפי שמצופה מהם. "הלוחם והלוחמת פעלו באופן מהיר ונחוש מאוד, כמצופה משוטרי ישראל, אל מול מחבל שניסה לרצוח אזרח ישראלי", אמר בנט שביקש "למסור להם את מלוא הגיבוי". הוא הוסיף כי "כך היה מצופה מלוחמינו לפעול וכך הם פעלו. אסור לנו לאפשר לעיר הבירה שלנו להפוך למוקד של טרור", והנחה לנקוט את הפעולות הדרושות למניעת התלקחות.
השר לביטחון הפנים הוסיף כי "הסרטון מזירת הפיגוע מציג 50 שניות שבהן חוצה מחבל מעבר חצייה, תוקף כמה פעמים חרדי, ממשיך ונע אל עבר שוטר מג"ב, ותוקף אותו עד הרגע שהשוטרים יורים עליו. שניה או שתיים לאחר הירי הראשוני היה על השוטרים לקבל החלטה אם המחבל שנפגע עומד להפעיל חגורת נפץ. כשיש ספק - אין ספק".
גם שר הביטחון בני גנץ גיבה את הלוחמים, ואמר: "כוחות מג"ב בירושלים ביצעו את המובן מאליו - נטרלו מחבל שיש לו אמצעי וכוונה, במקצועיות ובנחישות. כך עולה מהחומר שבידינו ומהתחקיר הראשוני, ואני מבקש לגבות אותם. אני מאחל רפואה שלמה לפצוע, ומבטיח לכם שאנו ממשיכים במוכנות בכל זירות הפעולה מול כל מי שינסה לפגוע באזרחי ישראל".
מנגד, שר אחד לפחות בממשלה לא הצטרף להודעות הגיבוי הללו. השר לשיתוף פעולה אזרי עיסאווי פריג' ממרצ כתב בטוויטר: "אל מול ניסיון רצח, יש לירות בתוקפים כדי להציל חיי אדם, לא כדי לקחת את חייהם שלהם כשאינם מהווים עוד סכנה. אם התמונה המשתקפת מהסרטונים משער שכם נכונה, לא מדובר רק בהפרה של הוראות הצבא והמשטרה, אלא גם במעשה שמבטא אדישות לחיי אדם שראוי שייחקר".
גם יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, מתח ביקורת על התנהלות השוטרים – ועל הגיבוי שקיבלו. "ירי באדם שלא מהווה סכנה צריך לגנות, לא לגבות. זה פשע חמור ופגיעה בקדושת החיים, שהפכו כבר מזמן לשגרת הכיבוש. די לכיבוש ולשפיכת הדמים", כתב בטוויטר.
ח"כ אחמד טיבי מרשימתו של עודה כתב: "'נטרול' הוא מכבסת מלים. זוהי הוצאה להורג בדם קר, וידוא הריגה לפצוע ששרוע על האדמה ולא מסכן איש. בנוסף, מנעו ממנו טיפול רפואי ראשוני למרות שצוות רפואי היה בשטח עד שהוא מת. זה מעשה נפשע שדורש חקירה". ח"כ עמיחי שיקלי, שאמנם חבר בימינה אך נחשב לחלק מהאופוזיציה, הגיב לטיבי בטוויטר: "מספיק עם השקרים, מספיק עם הגיבוי לטרור ולרצחנות ברברית מתוך כנסת ישראל. טיפלו בו מצוין".
טובה צימוקי וגלעד כהן השתתפו בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 22:12, 04.12.21