תגובות מעורבות לאחר הכרזתו של שר החינוך יואב קיש כי שנת הלימודים לא תיפתח כסדרה ביישובים שפונו בצפון, ושהתלמידים ילמדו בשנה הבאה ב"מתווה עורפי״. לצד ראשי יישובים שסבורים כי מדובר בהחלטה הנכונה נשמעת גם ביקורת מצד התושבים - וגם במערכת הפוליטית.
קיש, לפני כשבועיים: "ישראל מחויבת לצאת למהלך התקפי בצפון"
(צילום: ירון ברנר)

תנועת "הביתה חוזרים לגליל", המונה מאות תושבי הגליל העליון, מסרה כי "לא ייתכן שמנרמלים את הפינוי". לדבריה, "החלטת שר החינוך תפגע באלפי תושבים שגרים ביישובים לא מפונים ואלפי אחרים שפונו. אלפי תושבים שבזבזו שנה מחינוך ילדיהם ללא מערכת ולא יסכימו לשנה מבוזבזת נוספת. שר החינוך לא מבין שהתושבים לא מחכים יותר לממשלה, ולא מקבלים נרמול של הפינוי.
"בימים אלה החלו להיאסף מורים ומתנדבים לחינוך הבלתי פורמלי על מנת לספק שירותי חינוך לתושבי הגליל כבר עכשיו. אם הממשלה לא תפעיל מוסדות חינוך, אנו התושבים נפעיל מוסדות חינוך גם בלעדיה, עבור האלפים שגרים בזירת מלחמה ומאות משפחות שהחליטו לחזור הביתה".
יו״ר ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן, תקף את ההחלטה. ״ההודעה הרשמית על כך ששנת הלימודים לא תיפתח ביישובים שפונו בצפון מוכיחה שלממשלת ישראל אין שום חזון, אופק או תקווה", כתב ברשת X. "אותה קונספציה שהובילה אותנו ל-7 באוקטובר חיה, נושמת ובועטת - כל מה שאנחנו רואים בצפון זאת הכלה וכניעה לחיזבאללה".
4 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
שר החינוך קיש בפגישה עם ראשי הרשויות. קרא לנתניהו: "אין מנוס מהחלטה על מלחמה עצימה מול לבנון"
(צילום: סתיו פאולמן לע"מ)
ח"כ אפרת רייטן (העבודה) אמרה כי "כבר בחודש מאי, כשראש הממשלה אמר ש-1 בספטמבר הוא לא תאריך קדוש לפתיחת שנת הלימודים עבור עקורי הצפון, היה ברור שאין סיכוי ששנת הלימודים תפתח כסדרה. עכשיו, חודש לפני, הממשלה ויתרה". לדבריה, "אין פתרון לצפון ואופק לסיום המלחמה. ילדים שעברו לימודים בקורונה ושנה איומה רגשית ולימודית הם גם דור אבוד לעתידה של ישראל. המשפחות שדורשות יציבות וביטחון כבר לא יחזרו הביתה. ממשלת נתניהו לא מבינה את האירוע ומוכיחה פעם אחר פעם שזה פשוט גדול עליה".
שר החינוך הודיע על ההחלטה במהלך פגישה שקיים יחד עם הנהלת משרדו עם ראשי רשויות קו העימות במטה אשר, במסגרת ההיערכות לפתיחת שנת הלימודים. המשמעות היא שהתלמידים המפונים ימשיכו ללמוד בבתי ספר אחרים, ולהיות מפוזרים ברחבי הארץ.
"לצערי, שנת הלימודים תשפ"ה תיפתח השנה בצפון במתווה עורפי, לאור המורכבות הביטחוניות באזור", הוא אמר. "מדובר בהחלטה מצערת שנכפת עלינו ומתקבלת בלב כבד. אני שב וקורא לראש הממשלה ולראשי מערכת הביטחון לפעול עכשיו ובעוצמה נגד מדינת לבנון - אין מנוס מהחלטה על מלחמה עצימה מול לבנון למען החזרת השקט והיציבות לתושבי הצפון ולמען עתידה של מדינת ישראל".
4 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן נגד יוסי כמיסה
אביגדור ליברמן נגד יוסי כמיסה
"לממשלת ישראל אין שום חזון, אופק או תקווה". ליברמן
(צילום: יריב כץ)
יו״ר השלטון המקומי חיים ביבס, שהשתתף באותה פגישה, אמר כי צר לו על קבלת ההחלטה - על אף שהיא הייתה צפויה. "כאשר ירי הטילים נמשך ואין הכרעה צבאית או הסכם מדיני - אי אפשר להחזיר את החיים לשגרה", אמר. "בכינוס המיוחד היום ביקשנו מהשר קיש להגדיל את התקציב למוסדות החינוך בצפון, ולהסיר חסמים ובירוקרטיות כדי שנוכל לפתוח את שנת הלימודים כסדרה עד כמה שניתן".
לדבריו, "צריך להבין - 25% מתושבי הצפון לא רשמו את ילדיהם לבתי הספר בצפון בשנת הלימודים הבאה. המשמעות היא שחלקם הגדול גם לא ישוב לגור בצפון וזה אסון לחבל ארץ שלם. אם לא תהיה הכרעה בקרוב - המספרים הללו רק יגדלו. המדינה חייבת להתעורר, לקבל החלטות קשות ולהשיב את הביטחון באמצעות כוח או דיפלומטיה. המצב הנוכחי הורס את מה שנבנה כאן במשך עשרות שנים. הגיע זמן הכרעה".
במהלך הפגישה הציג יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס את החששות הכבדים והפערים בלוחות הזמנים שהרשויות מתריעות עליהם כבר מספר חודשים. השר הציג בפני ראשי הרשויות והמועצות את מערך בתי הספר העורפיים שמשרד החינוך הקים בצפון, בתקציב של כ-152 מיליון שקלים, כדי לאפשר את חזרת התלמידים שפונו מבתיהם לקהילתם ולסביבתם הטבעית. בנוסף, השר ציין כי המשרד הקצה תקציב של חמישה מיליון שקלים לתגבור אמצעי האבטחה והביטחון בבתי הספר וגני הילדים ביישובי קו העימות בצפון.
4 צפייה בגלריה
חיים ביבס בוועידת "האנשים של המדינה"
חיים ביבס בוועידת "האנשים של המדינה"
"כאשר ירי הטילים נמשך - אי אפשר להחזיר את החיים לשגרה". חיים ביבס
(צילום: סנטרל הפקות)
משה דוידוביץ, ראש מועצת מטה אשר ויו"ר פורום יישובי קו העימות, אמר: "התרענו וחזרנו והתרענו כי על המדינה היה ליזום מהלכים שיגרמו לכך שנוכל עד 1 בספטמבר להחזיר את ילדינו ותושבינו בבטחה לבתיהם. משלא נעשה דבר כדי לשנות את המציאות הביטחונית כאן, אין לי אלא ברירה להסכים עם עמדתו של השר שלא ניתן להחזיר כעת את תלמידי היישובים המפונים לבתיהם ולמסגרות החינוכיות וחבל שכך".
במפגש שנערך במשרדי המועצה בצומת רגבה שבגליל המערבי העלו ראשי הרשויות את הפערים הקיימים במוכנות לפתיחת שנת הלימודים, בצל המאמצים להקמת בתי ספר זמניים ביישובים עורפיים בצפון. הם העלו קשיים חמורים כמו חוסר בצוותי הוראה, צורך בתמרוץ מורים ופערי המיגון הקיימים ביישובים הלא מפונים. זאת בצל הקושי הגדול, חוסר הוודאות והיעדר הביטחון לתושבים.
"אנחנו נערכים ועושים כל שאנו יכולים כדי שלפחות התלמידים שאין להם מענה יתחילו את שנת הלימודים בבתי ספר עורפיים שאנחנו שוקדים כעת על בנייתם, וייתנו מענה לפערים שקיימים כעת", הוסיף דוידוביץ. הוא ציין כי "פורום קו העימות מודה לשר וצוות המשרד, ובמיוחד למנהלת המחוז ד״ר אורנה שמחון, על שיתוף פעולה יוצא דופן בעת מלחמה".
4 צפייה בגלריה
ועידת הנשים של המדינה
ועידת הנשים של המדינה
"הממשלה ויתרה - אין פתרון לצפון ואופק לסיום המלחמה". רייטן
(צילום: יאיר שגיא)
יו"ר מרכז השלטון האזורי, שי חג'ג', מסר: ״בתוך המציאות הקשה, תפקידנו לייצר ביטחון וחוסן לילדי הצפון, שטמונים בתוך מערכת החינוך. אנחנו מתמודדים עם האתגרים גם בדרום, ויודעים לומר באופן חד משמעי שמה שמסייע לילדים ולבני הנוער זה המעגל החברתי המחזק ומערכת חינוך יציבה. בתוך מערכת החינוך ויחד עם המשרד נעשים מאמצים עילאיים למצוא פתרונות ולהעניק את הכי טוב שאפשר במסגרת המגבלות הרבות הקיימות".
ראש מועצת שלומי, גבי נעמן, מסר: "אני מברך את שר החינוך יואב קיש על ההחלטה, שהיא החלטה נכונה לדעתי ולדעת כלל ראשי הרשויות באזור. רובנו, אם לא כולנו, ידענו זאת חודשים לפני, ולכן נערכנו יחד עם משרד החינוך בהובלת מנהלת המחוז מראש לפתיחת שנת הלימודים באזורים עורפיים בעכו ובקרית חיים. אנו פועלים כבר כעת במסירות ומסביב לשעון כדי לפתוח את שנת הלימודים כראוי מחוץ לישוב שלומי, במטרה אחת - להעניק שוב לילדינו את הטוב ביותר יחד עם המורים, ובכך לגבש את הקהילה סביב הילדים ומוסדות החינוך עד שיהיה ניתן לחזור לשלומי בביטחון מלא וללא כל חשש".