זירת הרצח בראמה
(צילום: שמיר אלבז, עידו ארז)
בני משפחתו ומקורביו של סאהר אסמאעיל, יועץ שרת החינוך שנורה למוות אתמול (ראשון) בראמה שליד כרמיאל, יישוב מגוריו, עדיין מופתעים מהמקרה, ומנסים להבין מי עומד מאחוריו. לטענתם, "לא חושדים באף אחד".
אסמאעיל הותיר אחריו אישה, בנאן, ואת בנו בן ה-6 עאטף. לפני כחודש מונה איסמעיל ליועץ לענייני ערבים של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, כמשרת אמון. בבחירות האחרונות לכנסת הוצב במקום ה-17 ברשימתו של גדעון סער, תקווה חדשה.
6 צפייה בגלריה
רכבו של סאהר אסמאעיל אשר נרצח ביישוב ראמה
רכבו של סאהר אסמאעיל אשר נרצח ביישוב ראמה
רכבו של סאהר איסמעיל אשר נרצח ביישוב ראמה
(צילום: שמיר אלבז)
תושבים במקום טענו כי הרקע עשוי להיות גביית דמי חסות (פרוטקשן), שכן למשפחתו יש עסק קייטרינג שמחלק אוכל לבתי ספר. התושבים סיפרו כי הרוצחים ארבו לאיסמעיל ליד ביתו, המתינו שיעלה אל הרכב – ואז ירו קרוב ל-21 קליעים לתוכו. המשטרה הוציאה צו איסור פרסום על כל פרטי החקירה.
לפני שנכנס לפוליטיקה, עבד איסמעיל בקק"ל (קרן קיימת לישראל). בהמשך היה חבר פעיל בתנועת הליכוד. כאשר גדעון סער החל לכהן כשר חינוך, איסמעיל מונה לאחראי על החינוך הערבי במשרד. לאחר מכן, עם מעברו של סער למשרד הפנים, עבר איסמעיל למשרד הפנים.
6 צפייה בגלריה
סאהר אסמאעיל עם גדעון סער
סאהר אסמאעיל עם גדעון סער
סאהר איסמעיל עם גדעון סער
הוא היה פעיל חברתי ופוליטי, ועבד לטובת מיגור האלימות והפשיעה בחברה הערבית. מקורביו סיפרו כי נהג להשתתף באירועים שונים וקרא לשמירה על יחסים טובים. עוד ציינו כי איסמעיל היה אדם אדיב שנהג לעזור לכל מי שביקש.
"סאהר היה איש חייכן, מקצוען. אהב את כולם, כולם אהבו אותו. קשה לדבר עליו בשפת העבר", אמר איאד חרב, גיסו של יועץ השרה וראש דסק משטרה ברדיו "מכאן" של תאגיד השידור הציבורי. "רק ביום שני האחרון הוא בא לבקר אותי עם אשתו והילד. הוא בא, ישבנו ודיברנו. מעולם לא הזכיר שיש לו אויבים או קיבל איומים. זו מכה, הפתעה לכולנו. אנחנו מופתעים ממה שקרה הבוקר, קיבלנו את הטלפון בתדהמה ועדיין לא מעכלים שהוא איננו. היה איש חביב, אהב לעזור לאנשים, טיפל בהרבה בעיות במגזר הדרוזי והערבי. היה איש מפתח, מקובל על כולם. קשה לנו להבין איך זה קרה. תמיד דיבר והזהיר את האנשים והשרים מהתופעה של האלימות בחברה הערבית".
6 צפייה בגלריה
רכבו של סאהר אסמאעיל אשר נרצח ביישוב ראמה
רכבו של סאהר אסמאעיל אשר נרצח ביישוב ראמה
רכבו של סאהר איסמעיל אשר נרצח ביישוב ראמה
(צילום: שמיר אלבז)
חרב הוסיף ש"הגענו למצב בלתי נסבל בחברה הערבית, הגיע הזמן לטפל בזה כמו שצריך. המשטרה כושלת וכשלה בטיפול שלה באלימות. אני מכסה את התחום כבר מעל 20 שנה. למשטרה אין מודיעין טוב. אם השב"כ לא יתערב, אף אחד לא ייתפס. מי שרוצה לסגור חשבונות שיבוא לדבר. מה נגיד לבן שלו כשיגדל?".
הוא הוסיף: "סאהר היה מסתובב חופשי, תמיד רצה לשבת בחוץ, מעולם לא פחד ולא חשש. תמיד הסתובבנו וטיילנו יחד, מעולם לא הרגשתי שהוא חושש. יש לו אקדח ואף פעם לא לקח אותו, כי הוא לא חשש. כולם מופתעים ולא מבינים מאיפה זה בא. איך אדם שאין לו אויבים נרצח כך?".
6 צפייה בגלריה
סאהר אסמאעיל ואשתו
סאהר אסמאעיל ואשתו
סאהר איסמעיל ואשתו
אשתו של הנרצח, בנאן אסמעיל, הביעה חשש לעתיד בנה, שטרם גילה על מות אביו. "כל מה שאני רוצה עכשיו הוא שיישמרו על בני. הוא מתנהג כרגיל ולא יודעת איך התגובה שלו ברגע שידע שאביו נרצח. בעלי יצא לעבודה ולא צפיתי בחיים שירצחו אותו. הוא נהג לספר עד כמה אנשים אוהבים ומעריכים אותו, גם אני ראיתי את היחס הנהדר שהיה נותן לאחרים. אני לא מצליחה להאמין שהוא הלך ולא יחזור לחיק המשפחה. תחזירו אותו רק לשתי דקות. רוצה לשמוע ממנו דברים ולספר לו עד כמה אנחנו אוהבים אותו".
רביע, אחיו של סאהר, ציין כי "מה שקרה היום הוא בלתי נתפס. רק אתמול ישבנו אצל אמא שלנו, והכל היה רגיל. אני לא יודע מה קרה הבוקר ומה הסיבות לכך. זה אסון גדול וענק. הוא היה בדרך לעבודה ונרצח". עוד אמר כי אחיו היה "אדם שדאג לאחרים עד הרמה הכי קטנה. אהב אנשים, מי שביקש ממנו עזרה לא היה מהסס. זה הלם טוטלי, אי אפשר להאמין".
6 צפייה בגלריה
סאהר איסמעיל בחוגי בית
סאהר איסמעיל בחוגי בית
סאהר איסמעיל בחוגי בית
לדבריו, "החיים שלנו נורמטיביים לכל דבר. זה ממש לא אנחנו, זה לא הוא. האיש עזר ותמך, מקרוב ומרחוק".
כמו כן, האח הביע תקווה שהרוצחים ייתפסו. "אני מקווה ומאמין שייתפסו את הרוצחים. אני מניח שמי שצריך לעשות את העבודה יעשה אותה כמו שצריך הפעם, ויתפסו את הרוצח. אף אחד לא ציפה שזה יגיע למשפחה שלנו, לאח שלנו כשאתה לא קשור בכלל לעולם הזה. אף אחד לא ציפה לדבר הזה".
6 צפייה בגלריה
סאהר איסמעיל בחוגי בית
סאהר איסמעיל בחוגי בית
סאהר איסמעיל בחוגי הבית שערך
בתוך כך, פנינו לגורמים נוספים במשרד החינוך כדי לקבל את התייחסותם למקרה, אך אלה אמרו כי שרת החינוך יפעת שאשא ביטון אסרה עליהם לדבר מפאת צו איסור הפרסום, אף כי אין להם קשר לחקירה. בלשכת השרה הכחישו את הדברים. "לא הייתה שום הוראה שאסרה להתראיין בעניין סאהר איסמעיל. כל אחד יכול לומר מה שהוא רוצה", ציינו.
גורם במשרד החינוך אמר בעילום שם כי "גם אני פעם נפצעתי בירי ולא דיברתי אז. זה היה חמור. תודה לאל שנפצעתי קל עד בינוני. הייתי מעדיף עד היום לא לדבר על הנושא בהרחבה, אבל המצב בחברה שלנו חמור ביותר".
פורסם לראשונה: 22:27, 15.08.21