מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הגיש היום (שלישי) את תשובתו לבג"ץ בעקבות החלטת בית המשפט שלפיה על צה"ל ומשרדו לבוא ביניהם בדברים ולעדכן על מועדי בדיקת כוחות הביטחון. המבקר מסכים לתת להם זמן נוסף, ודורש לקבל לידיו תחקירים שנערכו כבר בצה"ל. בינואר נחשף ב-ynet כי מבקר המדינה פתח בעיצומה של המלחמה בהליכי ביקורת על צה"ל ושב"כ ב-7 באוקטובר.
דוח מבקר המדינה על ההגנה על המידע במשרד ראש הממשלה
(צילום: משרד מבקר המדינה )

המבקר עדכן את בית המשפט שלא נערכה פגישה בין נציגיו לנציגי צה"ל, שב"כ ומשרד ראש הממשלה, ולכן "למרבה הצער אין התקדמות במגעים" בין הצדדים לקביעת מועדים לביקורת. עם זאת, המבקר ציין כי נערכה פגישה אחת עם נציגי צה"ל ושב"כ, שבה הוא הציג את מתווה הביקורת שלו.
אנגלמן ציין בתשובתו לבג"ץ כי "נוכח המצב הביטחוני השורר נכון ליום 6 באוגוסט, מסכים מבקר המדינה למתן הארכה לבקשת המבוקרים (שבועיים) - הרמטכ"ל, ראש השב"כ, ראש המוסד, ראש הממשלה והיועצת המשפטית לממשלה.
"ואולם, נוכח הדברים שצוינו לעיל ביחס להתמשכות הלחימה וחשיבות עריכת הביקורת גם בעת הזו, מבקר המדינה מבקש להדגיש כי המשך המצב הקיים בו לא נערכת שום ביקורת מדינה ביחס למשיבים הצבא והמוסד ולכך השפעה גם על ביקורת דרגים מדיניים ואזרחיים (שחלק מהביקורות הללו מצוי בישורת האחרונה ולצורך השלמתן נדרשת התייחסות מצה"ל), אינו תקין, אינו עולה בקנה אחד עם שיטתנו המשפטית ואינו יכול להימשך לאורך זמן נוסף".
המבקר הוסיף: "על המבוקרים לבוא בדברים – כקבוע בהחלטת בית המשפט הנכבד מיום 17 ביולי - עם מבקר המדינה, ולסכם מתווה שיאפשר ביקורת מדינה בשים לב להתמשכות הלחימה, באופן מדורג, ובמיקוד על נושאים שבית המשפט הנכבד כלל בהחלטתו מיום 17 ביולי".
1 צפייה בגלריה
מתניהו אנגלמן ו רמטכ"ל הרצי הלוי מדבר על נפילת של 21 הלוחמים ברצועת עזה
מתניהו אנגלמן ו רמטכ"ל הרצי הלוי מדבר על נפילת של 21 הלוחמים ברצועת עזה
הרמטכ"ל הלוי ומבקר המדינה אנגלמן
(צילום: דובר צה"ל, יאיר שגיא)
עוד צוין כי המבקר דורש כאמור לקבל מצה"ל את התחקירים הצבאיים שכבר הושלמו: "לא נעלם מעיני מבקר המדינה כי לצד ההיערכות לאתגרים הביטחוניים, צה"ל משלים בימים אלו תחקירים מבצעיים (כמו תחקיר המסיבה בנובה שלפי כלי התקשורת צפוי להתפרסם בקרוב), וזאת לאחר שמספר רב של תחקירים מבצעיים כבר הושלמו, חלק מהממצאים של תחקירים אלו אף פורסם בתקשורת, ומסמכים רבים בהקשרים אלה הועברו לגורמים פרטיים, אך לא לביקורת המדינה, בה בשעה שמבקר המדינה עומד בפני השלמת דוחות דוגמת נושא רישוי המסיבה וממתין למספר התייחסויות מצומצם מצה"ל.
"הואיל ומסירת התחקירים המבצעיים וכן המסמכים שנאספו במסגרתם לידי מבקר המדינה היא חובה שבדין, וזו אינה דורשת השקעת תשומות כלשהן מצד צה"ל וקבלתם תאפשר התקדמות בביקורת המדינה (לרבות בדרגים מדיניים ואזרחיים), כמו גם הגשמת האינטרס הציבורי, הרי ראוי שצה"ל יעשה כן בהקדם האפשרי".
במענה לעתירה של תנועת אומ"ץ והתנועה לאיכות השלטון, שדורשות לעצור את הליך הביקורת בעיצומה של המלחמה, בית המשפט קבע בחודש שעבר מתווה זמנים שבהם הצדדים צריכים לעדכן על התקדמות שלבי הביקורת של המבקר. לצורך ההמחשה, המבקר כתב בתשובתו היום כי באחרונה הוא פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין מחלוקה בין משרד הביטחון למשרד הפנים בסוגיית פינוי וקליטת אוכלוסייה בתרחיש התרחבות הלחימה בזירה הצפונית (סוגיה שכבר עלתה אחרי ביקורת על פינוי וקליטת אוכלוסייה שרלוונטית גם לביקורת בצה"ל ונכללה בנושאי ביקורת קודמת).
המבקר מציין כי הוא העלה בפני ראש הממשלה את הצורך הדחוף בהסדרת הטיפול באוכלוסייה המפונה ובתיקון ליקויים שאותרו עד כה בטיפול במפונים. "יצוין כי בעקבות פנייה זו, החל הטיפול בליקויים אלו", ציין המבקר. "יש בכך כדי ללמד על חשיבותה של ביקורת המדינה בעת הזו".