(צילום: חגי דקל)

בהיסטוריה העשירה של הסלמות ביטחוניות, ההסלמה הנוכחית תיזכר ככזאת שנחזתה בדיוק הרב ביותר. במערכת הביטחון, מהגורמים הזוטרים באגף המודיעין ועד לפיקוד הצפון, לא רק צפו אותה אלא גם התריעו מפניה בכל הזדמנות מול הדרג המדיני. הכל גם נכתב בעמודים אלה ממש בחודש האחרון: האויבים זיהו את החולשה הישראלית בעקבות המשבר הפנימי ולא רק הצהירו על כך אלא גם ביצעו.
1 צפייה בגלריה
 התקיפה בלבנון
 התקיפה בלבנון
התקיפה בלבנון הלילה
(צילום: רויטרס )
לפני כחודש הוציא חיזבאללה פיגוע אסטרטגי עמוק בתוך שטח מדינת ישראל בצומת מגידו, באמצעות מחבל שנשא מטען כבד שאמור היה לגרום לעשרות הרוגים. כלומר, הם היו מוכנים להסתכן במלחמת לבנון השלישית. במקביל קיים חסן נסראללה פגישות מכינות עם זיאד נחלה, ראש הג'יהאד האיסלאמי, והיה מתואם גם עם חמאס. הטריגר שנבחר היה הרמדאן וספציפית הפרות סדר בהר הבית. צה"ל לא רק הזהיר, אלא גם נערך בהתאם ולכן שינה את פריסת סוללות כיפת ברזל בצפון הארץ.
וכך ביומיים האחרונים החלו התפרעויות בירושלים - שהיו מאורגנות היטב עם אמצעי לחימה - שמטרתן הייתה להדליק את השטח ולעורר את כלל הזירות, בדומה למה שהתרחש בימי שומר החומות. רק שהפעם האויבים חשים ביטחון רב ותחושת מסוגלות שונה: חמאס בעזה איפשר לארגונים השונים לשחרר את הנצרה, ואלה ביצעו ירי רקטות במשך שתי יממות. צה"ל, בתיאום עם הדרג המדיני, החליט להגיב פעם אחת באופן מדוד ובפעם השנייה לא הגיב כלל. אתמול כבר נרשמה ההסלמה המשמעותית: ירי של 34 רקטות ליישובי הגליל בחג ובאמצע היום.
זהו אירוע חמור ביותר: שני מטחים כבדים שבזכות כיפת ברזל לא גבו חיי אדם אבל לימדו אותנו שהביצועים של המערכת בזירה הצפונית מוגבלים יותר מאשר בזירה הדרומית.
את האחריות לירי אתמול הטילה ישראל על שלוחת חמאס בדרום לבנון, אותה שלוחה שביצעה ירי דומה במבצע שומר החומות, אז הצטרפה להסלמה שהחלה בגלל ירושלים, רק באופן פחות מתוכנן.
הפעם למעשה היה כאן מארב אל־אקצא מתוכנן היטב: כל השחקנים בזירה ידעו שהנפץ המרכזי הוא הר הבית. בניגוד לטענות כאילו ישראל אחראית הפעם להידרדרות שם, לא כך המצב וחבל מאוד שמערך ההסברה והשרים לא פעלו כמו שצריך והותירו את המלאכה למשטרה. אבל אולי הם יתעשתו בסוף השבוע הקרוב, שבו צפויות התפרעויות נוספות. בקבינט שהתכנס סוף־סוף שמעו אמש השרים שאיראן מפעילה את חיזבאללה, שמפעיל את שלוחת חמאס בלבנון, ושכולם לא לוקחים אחריות על הירי המשמעותי ביותר מאז מלחמת לבנון השנייה ושכולם מוכנים לאירוע רב־זירתי.
חיזבאללה מוכן לקחת סיכונים במחיר של עימות ומנסה לנסח משוואה חדשה. ישראל רוצה לשנות אותה באמצעות תגובה, אבל בלי מלחמה נרחבת. לפי פרסומים זרים, השבוע היכתה ישראל באיראנים ארבע פעמים בסוריה וכלי טיס תקפו מתקן ביטחוני באספהאן. ישנה אפשרות לפתוח פנקס ולהגיב בזמן ובמקום הנוח, וישנה אופציה להגיב עכשיו ומיד. עכשיו המשימה היא לקרר את האירועים בירושלים ולהגיב בלבנון במידתיות הנדרשת. גם גורמים בכירים בצה"ל מבינים שאם לא תהיה תגובה משמעותית, הדבר עלול להתפרש כחולשה נוספת שתגרור עוד ועוד מתקפות על ישראל.