פרופ' ארנון אפק: להתכונן לגל חמישי
(צילום: שחר גולדשטיין)

לאור העלייה החדה במספר הנדבקים בקורונה, שנגרמת כנראה מהתפשטות וריאנט אומיקרון, בבתי החולים ברחבי הארץ נערכים להתגברות התחלואה ומתכוננים לפתיחתן מחדש של מחלקות הקורונה.
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש שלח אתמול מכתב למנהלי בתי החולים ומנכ"לי קופות החולים תחת הכותרת "היערכות לגל 5". הוא כתב כי "קיים צפי לשיעורי תחלואה גבוהים משהיו בגלים הקודמים. בנוסף לכך נצפית תחלואת חורף משמעותית יותר מאשר בשנתיים האחרונות, וגם היא צפויה להעמיס על המערכת".
3 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי באשקלון, באוגוסט
מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי באשקלון, באוגוסט
מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי באשקלון, באוגוסט
(צילום: AP)
פרופ' אש ביקש מבתי החולים להיערך לקליטת חולי קורונה במחלקה ייעודית, ואמר כי "למען הסר ספק - על כל בית חולים כללי להיות מוכן באופן מיידי לאשפוז חולים עם מחלקה פעילה, ובהגיעו ל-80% תפוסה יש לפתוח מחלקה נוספת". לצד הבקשות השגרתיות למגן ולחסן את הצוותים הרפואיים נגד קורונה ושפעת, ביקש אש גם להימנע מיציאה של אנשי צוות רפואי לכנסים.
בינתיים העלייה בהדבקות עדיין לא ניכרת בתמונת התחלואה בבתי החולים, והיא עדיין נמוכה: ברחבי הארץ מאושפזים 130 חולי קורונה, מהם 81 במצב קשה, 41 מונשמים, 16 מחוברים למכשיר אקמו (מכונת לב-ריאה). מדובר בנתונים הטובים ביותר מאז חודש יולי, לפני הגעת וריאנט דלתא לישראל.
האם התפשטות וריאנט אומיקרון תביא בהכרח להצפת בתי החולים? הפרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל בית החולים שיבא, מסביר כי עדיין לא ידוע מספיק על הווריאנט כדי לחזות. "מצד אחד בדרום אפריקה אנחנו רואים שהדיווחים על מספר החולים הקשים הוא משמעותית יותר נמוך ממה שהיו מצפים לעומת מספר הנדבקים. לעומת זאת הנתונים בבריטניה מאוד מטרידים אותנו, כי שם כן יש קפיצה בחולים הקשים. מבנה הגילאים בישראל שונה לעומתן - פחות קשישים מאנגליה, יותר קשישים מדרום אפריקה. גם המצב החיסוני שלנו שונה, כל כך הרבה נעלמים קיימים כאן במשוואה שאף אחד לא יכול להתנבא. זה לוקח זמן להתפתח, זה יכול להיות מספר שבועות עד שנראה את מספר החולים הקשים בישראל עולה", הוא אמר לאולפן ynet.
3 צפייה בגלריה
נחמן אש במסיבת העיתונאים
נחמן אש במסיבת העיתונאים
פרופ' נחמן אש. הורה למנהלים להיערך
(צילום: לע"מ)
כשנשאל אם הוא מוטרד מכך שהמחלוקות עלולות להתמלא מחדש, השיב: "חד משמעית. אני לא יודע אם זה ייקח שבועות אבל אני מוטרד מהמצב במחלוקות. אנחנו עדיין מלאים בחולי השפעת הרגילים שלא היו לנו בשנה שעברה, אולי בגלל שהייתה הקפדה על מסכות. ביקשנו מזמן מהממשלה תוספת מיטות לטיפול נמרץ כלקחים עוד מהגל השני - ועדיין לא קיבלנו".
מנהל בית החולים בילינסון, ד"ר ערן רוטמן, אמר כי "מה שמייחד את הגל הזה מגלים קודמים זו העובדה שאנחנו נמצאים בתחלואת חורף וכבר רואים עלייה בחולי השפעת וחולים עם דלקות ריאות. השילוב הזה עם חולי קורונה יכול ליצור עומס גדול על מערכת הבריאות. זה ידרוש מאיתנו בהחלט מאמצים גדולים".
לדבריו, "אנחנו רואים עלייה בימים האחרונים של כמות המאומתים בקורונה שמופנים לקבל טיפול ברג'נרון, נוגדנים שהתחלנו לתת במהלך הגל הרביעי, וזה למעשה הטיפול שמונע מחלה קשה בקרב אנשים מדוכאי חיסון ולא מחוסנים. העלייה במתן התרופה היא סימן נוסף לעלייה בתחלואה".
ד"ר רוטמן הוסיף כי "ההיערכות שלנו נחלקת לשניים - החלק הראשון והלא פחות חשוב זה ההנחיות לצוות על מנת למנוע הידבקות של צוות באומיקרון, שכנראה אנחנו יודעים שמדביק אנשים מחוסנים ומחלימים. החשש שלנו הוא מהידבקות צוות שתביא להשבתת הפעילות בבתי החולים, ולכן חשוב לנו נושא חידוד ההנחיות לצוות לגבי המיגון, לגבי התחסנות למי שטרם התחסן בחיסון שלישי, לגביי הכללים של שמירת ריחוק חברתי בבית החולים וגם מחוצה לו".
3 צפייה בגלריה
מנהל בילינסון ד"ר ערן רוטמן. "ערוכים לגל החמישי"
מנהל בילינסון ד"ר ערן רוטמן. "ערוכים לגל החמישי"
מנהל בילינסון ד"ר ערן רוטמן. "ערוכים לגל החמישי"
(צילום: ירון ברנר)
לדברי רוטמן, "מבחינת בית החולים אנחנו כמובן מוודאים שכל תשתיות בית החולים מבחינת מחלקות הקורונה ערוכות כדי שבמידת הצורך נפתח את המחלקות הייעודיות הללו. יש כרגע שלושה חולי קורונה שמאושפזים, כולל יולדת אחת שאינה מחוסנת שמחוברת לאקמו. אנחנו ערוכים לגל חמישי לצערי הרב".
"האתגר המרכזי יהיה כנראה השילוב של תחלואת חורף וקורונה, למרות שאנחנו לא יודעים עד כמה האומיקרון גורם לעלייה בתחלואה קשה", הדגיש ד"ר רוטמן. "אתגר נוסף הוא כניסת אנשי צוות לבידוד - האומיקרון מעמיד בסיכון גבוה יותר את אנשי הצוות, ואם הוא יתפשט בהיקפים גדולים יהיה מחסור".
מנהל חמ"ל הקורונה של קופת החולים כללית, ד"ר אלון לאופר-פרץ, מספר כי בקופה נערכים לגל החמישי בכמה מישורים. "אנו מעבים את חמ"לים בשמונת המחוזות של כללית שאחראים על מעקב אחרי המאומתים, פעילות שנעשתה בגלים הקודמים וכוללת קבלה והערכה רפואית של מטופלים והדרכתם כיצד לנהוג במידה של שינוי במצב הרפואי".
ד"ר לאופר-פרץ הוסיף: "אנחנו נערכים גם במרפאות הראשוניות למתן מענה באמצעות רופאים ואחיות למאומתים חדשים, מעקב קליני מרחוק והחלמה בתום תקופת הבידוד. בנוסף, אנו מתגברים תהליכים ושירותים דיגיטליים של קליטה ושחרור מאומתים, תהליך שמקל על המטופל ומוריד עומס מהצוותים הרפואיים".
אתמול אובחנו 1,306 נדבקים בקורונה, בסך הכול בוצעו כ-104 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עמד על 1.27% - הנתונים הגבוהים ביותר בשבועות האחרונים. במקביל, מקדם ההדבקה עלה ל-1.28, דבר המעיד על התפשטות נרחבת יותר של המגפה. כך עולה מנתוני משרד הבריאות.