אחרוני המפונים משדרות ויישובי עוטף עזה שעדיין נמצאים במלונות או בפתרונות מגורים זמניים אחרים, יידרשו לפנות את החדרים מחר (חמישי) ולשוב לבתיהם או להשכיר דירה בשכירות, בסיוע כספי בסיסי שמעניקה להם המדינה. אחרי שמספר קיבוצים מהעוטף עתרו לבג"ץ בדרישה להאריך את הפינוי ולהגדיל את חבילת הסיוע, כעת גם תושבים משדרות פונים לבקש סיוע מבית המשפט.
חדירת המחבלים בשדרות ב-7 באוקטובר

2 צפייה בגלריה
חדירת מחבלים בשדרות
חדירת מחבלים בשדרות
המחבלים בשדרות ב-7 באוקטובר
במרכז העתירה לבג"ץ, עומדת הטענה המרכזית שלפיה התושבים "מפחדים לחזור הביתה". בית המשפט טרם הכריע בנושא, ובינתיים מסתמן שהתושבים ייאלצו לעזוב את המלונות.
"אני רוצה לחזור הביתה לשדרות, זאת לא השאלה בכלל", שיתפה מיכל, אם לארבעה שמתגוררת במלון לגונה באילת מאז אוקטובר, "אבל לא במצב הזה, המלחמה עדיין נמשכת. יש לי ילדה בת 23 עם צרכים מיוחדים והיא לא רוצה לחזור לשדרות במצב הזה. אני יודעת שרוב התושבים חזרו, אבל זה לא אומר שכולם יכולים, אנחנו מפחדים. התמונות של המחבלים דוהרים על טנדרים בשדרות לא יוצאות לי מהראש. איך נחזור בצורה הזאת? המתווה שהמדינה מציעה הוא בדיחה אחת גדולה. אלו לא סכומים שאפשר לממן בהם שכר דירה".
למרות החששות, החיים בשדרות חזרו לשגרה ככל שניתן. העיר מוגדרת על פי צה"ל כ"עיר שאין מניעה ביטחונית לחיות בה", בניגוד ליישובים צמודי גדר בעוטף עזה, שם קיימת סכנה ממשית ולכן פינוי התושבים נמשך. 95% מתושבי שדרות כבר חזרו הביתה. פעילויות הקיץ, הקייטנות והמופעים התקיימו כרגיל וצפויים להימשך עד סוף החופש הגדול. כך גם העסקים בעיר שוב פתוחים, למרות הקשיים, ומנסים להשתקם מהר ככל שאפשר - הכול, בצל המלחמה כשברקע נשמעים הדי הפיצוצים מהרצועה ואחת לכמה ימים נשמעת גם התרעת צבע אדום.
2 צפייה בגלריה
מחבלים בשדרות
מחבלים בשדרות
"יש אנשים שמסוגלים לחיות עם זה -ו יש כאלה שלא". המחבלים ב-7 באוקטובר
(צילום: פרטי)
מרכז החוסן בעיר עובד סביב השעון בצוותים מתוגברים. המשטרה, צה"ל והפיקוח העירוני הגבירו את הסיורים ברחובות כדי לחזק את תחושת הביטחון של התושבים. כעת עסוקים בשדרות בהכנות לקראת שנת הלימודים, ופתיחת כלל מוסדות החינוך ב-1 בספטמבר. "תושבי שדרות מפגינים חוסן בלתי רגיל ומבינים את מורכבות המצב", סיפר גורם בכיר בעיריית שדרות. "מצד אחד הלחימה בעזה נמשכת, אבל מצד שני צריך גם ללמוד לחיות עם הידיעה שלפחות בשלב הזה ייתכן שאחת לכמה ימים המחבלים בעזה יצליחו לשגר רקטות ואזעקות יופעלו. אנחנו עדיין במלחמה, צה"ל פועל ברצועה והשגת מטרות המלחמה זה תהליך ארוך. העורף צריך לגלות אורך רוח".
למרות המאמצים לספק תחושת ביטחון והקושי במגורים זמניים, ישנם תושבים שלא רוצים לחזור לבתיהם ומתעקשים להישאר במלונות. "אם אנחנו חוזרים הביתה זה כמו לחזור ל-6 באוקטובר", סיכמה מיכל. "אני לא רוצה לשמוע יותר צבע אדום, אני מקווה שבג"ץ יתערב ויסייע לנו. יש אנשים שמסוגלים לחיות עם המצב הזה ויש כאלה שלא. אנחנו לא יכולים ואני מצפה שהמדינה תתערב ושלא תשאיר אותנו בצד. אנחנו לא שקופים".