הילד בן השבע אלן מתאמן יחד עם עוד כ-20 קטארים בני גילו בדוחא, בירתה של מארחת המונדיאל קטאר, בתקווה להשיל קילוגרמים ממשקלו וכך להתקרב אל החלום: להפוך לכדורגלן מקצועי. זו שעת ערב חמה ולחה בעיר, והוא מכדרר בין קונוסים במסגרת קמפיין שמטרתו לקדם בריאות וכושר במפרץ, אזור שבו התופעה של השמנת יתר נפוצה באורח מדאיג ביותר. "אני כאן כדי לרזות ולהפוך לכדורגלן, כי הספורט משמח אותי", אומר אלן בחיוך, ומוחה את הזיעה ממצחו.
6 צפייה בגלריה
 קטאר השמנת יתר דוחא
 קטאר השמנת יתר דוחא
תוריד את הלחמניה ותתחיל לזוז. קטאר עושה דיאטה
(צילום: shutterstock)
6 צפייה בגלריה
קטאר השמנת יתר ילדים מצטלמים עם נבחרת ברזיל
קטאר השמנת יתר ילדים מצטלמים עם נבחרת ברזיל
ללמוד מהטובים ביותר: ילדים מצטלמים עם כוכב נבחרת ברזיל ניימאר בדוחא
(צילום: AFP)
אלן איננו הילד היחיד שרוצה לשפר את הכושר שלו בנסיכות עתירת המשאבים, שעושרה האדיר והחום השורר יצרו יחד אוכלוסייה שבה שיעור השמנת היתר הוא מהגבוהים בעולם. מאות הכדורגלנים החטובים הנמצאים כעת בקטאר לרגל המונדיאל הם ניגוד חד למציאות הספורטיבית-בריאותית של חצי האי המדברי, שבו 70% מהאוכלוסייה סובלים מהשמנת יתר.
בשכונה שבה היא נמצאת, קטאר רחוקה מלהיות חריגה: השמנת היתר היא תופעה רווחת למדי ברחבי המפרץ, ולשם המחשה בעומאן סובלים ממנה כ-66% מהאוכלוסייה ובכוויית עומד שיעור השמנת היתר בקרב ילדים על 40-35%. באיחוד האמירויות זינק ב-2020 שיעורם של הילדים הסובלים מעודף משקל ב-12% בהשוואה לשיעורו משנתיים לפני כן, והגיע ל-17.4%.
6 צפייה בגלריה
קטאר השמנת יתר ילדים מתאמנים אקדמיה דוחא
קטאר השמנת יתר ילדים מתאמנים אקדמיה דוחא
"אתם לא צריכים לשחק בטלפון שלכם כל הזמן". ילדים באקדמיית Cedars
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
 קטאר השמנת יתר דוחא
 קטאר השמנת יתר דוחא
מי מסוגל לרוץ בחום הזה? ספורט בטיילת של דוחא
(צילום: shutterstock)
את עיקר האשמה בתופעה תולים המומחים בתזונה הלא בריאה ובאורח החיים היושבני של תושבי האזור. אורח החיים הזה נובע לא רק מכך שהקיץ שם הוא אחד החמים בעולם, והופך את האימונים מחוץ לבית למסוכנים, אלא גם מהתנופה הכלכלית האדירה שממנה נהנו מדינות המפרץ עם גילוי משאבי הנפט האדירים שלהן: תושבי האזור עושים כיום פחות פעילות גופנית מבעבר, מרבים להישען על הטכנולוגיה, משתמשים הרבה יותר במכוניות – וצורכים מוצרי מזון הכוללים הרבה סוכר ופחמימות.

תוכנית האימון להיום: נלך לקניון

עלי קוטייש, המנהל בן ה-39 של אקדמיית הספורט Cedars שבה מתאמן אלן, אומר שהתעמלות היא דבר חיוני לילדים בדוחא, משום שהפעילויות הספורטיביות שתושבים בעיר יכולים לעשות מסתכמות בדרך כלל בהליכה לקניון או לפארקים. כ-24% ממקרי המוות בקרב בגירים בנסיכות קטאר נגרמים ממחלות לב, ו-7% נובעים מסוכרת – מחלה נפוצה למדי גם בשאר העולם הערבי, שאכילת ממתקים, במיוחד בחודש הרמדאן, היא ממנהגיו הבולטים.
בדו"ח שפרסם בחודש שעבר ארגון הבריאות העולמי על הימנעות מפעילות ספורטיבית קבע הארגון שכחצי מיליארד מתושבי העולם יפַתחו עד 2030 מחלות הקשורות להשמנת יתר, וקרא לממשלות העולם לפעול בדחיפות להיאבק בכך. "יש קשר ברור בין השמנת יתר לשלל מחלות כרוניות, בהן סוכרת ולחץ נפשי", מסביר ד"ר יוסף אל-מסלמני, הדובר לענייני בריאות של מונדיאל 2022, "ולכן חשוב כל כך להראות כיצד ספורט ובריאות קשורים זה בזה".
6 צפייה בגלריה
קטאר השמנת יתר ילדים משחקים כדורגל מתחת ל ציור קיר של רונאלדו ב דוחא
קטאר השמנת יתר ילדים משחקים כדורגל מתחת ל ציור קיר של רונאלדו ב דוחא
ילדים משחקים כדורגל בקטאר מתחת לציור קיר עם דמותו של כוכב העבר הברזילאי רונאלדו
(צילום: gettyimages)
6 צפייה בגלריה
 קטאר השמנת יתר דוחא
 קטאר השמנת יתר דוחא
7% ממקרי המוות בקרב בגירים בקטאר נובעים מסוכרת. מתקן אימונים ציבורי בדוחא
(צילום: shutterstock)
מדינות במפרץ החלו בשנים האחרונות לקדם ביתר שאת אורח חיים בריא, ודוגמה עדכנית לכך הייתה מרוץ חובבים שנערך בשבת בערב בדוחא ביוזמתו של ארגון הבריאות העולמי. דובאי, בירתה הכלכלית של איחוד האמירויות שנמצאת במרחק של טיסה בת שעה, מנהלת בימים אלה קמפיין בשם "30 כפול 30", שבו היא מעודדת את תושביה להתעמל 30 דקות ביום בכל יום במשך חודש. המבצע הזה בא תשע שנים אחרי שדובאי ניהלה מבצע הרזיה לאומי מתוקשר אחר, שבו הבטיחה לתושבים גרם זהב על כל קילו שישילו ממשקלם, ולמי שישילו יותר מעשרה קילו – שלושה גרם על כל קילו. המשתתף המצליח ביותר השיל אז 22 קילו וקיבל בתמורה 3,200 דולר.

ילדים ירקדו ברשת, כדורגלני המונדיאל יחקו אותם

במסגרת המאמץ לקדם אורח חיים בריא, לרגל המונדיאל עצמו השיקו משרד הבריאות של קטאר, ארגון הבריאות העולמי והתאחדות הכדורגל העולמית פיפ"א גם קמפיין בשם #BringTheMoves, שבמסגרתו נקראים ילדים ברחבי העולם להעלות לרשתות החברתיות סרטוני וידאו שבהם הם מתעדים את עצמם רוקדים ומבצעים תנועות שונות, ושחקני הנבחרות המשתתפות במונדיאל נקראים לאמץ להם את הריקודים האהובים עליהם – ולחגוג איתם אחרי כיבוש שערים בטורניר. באמצעות היוזמה הזו מקווים מובילי הקמפיין לגרום לילדים להניע יותר את גופם.
סרטון הקידום של קמפיין #BringTheMoves:

השאלה אם אירוח אירועי ספורט גדולים כמו המונדיאל בקטאר יכול לשפר את בריאותם של תושבי המדינה המארחת שנויה במחלוקת. המכון הלאומי הבריטי לחקר הבריאות, למשל, דיווח ב-2019 כי לאולימפיאדה שנערכה בלונדון ב-2012 הייתה רק השפעה קטנה וחולפת על היקף הפעילות הפיזית של תושבי האזור שבו נערכו המשחקים.
ובכל זאת, יש חשיבות לעובדה שהמסרים על אורח חיים בריא נשמעים, ובקטאר מקווים שבנסיכות ישאיר המונדיאל מורשת ארוכת טווח בתחום הכושר. עד אז, באקדמיה הקטארית, אוביי א-סייד בן התשע משמיע באוזני חבריו לקבוצה דברי עידוד: "אתם לא צריכים לשחק בטלפון שלכם כל הזמן, אתם חייבים לעשות קצת ספורט", הוא אומר להם, וזוכה למבט מאשר מאמו. "הכדורגל יהפוך את החיים שלכם לקלים יותר ויעזור לכם".