היועץ המשפטי של המשטרה, תת-ניצב אלעזר כהנא, הועבר מתפקידו על-ידי המפכ"ל דני לוי - ואז הודיעה היועמ"שית: "ההחלטה מוקפאת". כהנא קיבל מלשכת המפכ"ל את ההודעה על הדחתו למעשה - שעליה פורסם ב"הארץ" - ובה נמסר לו כי הוחלט למנותו לראש חטיבת התביעות במשטרה, על אף שלא היה מועמד לתפקיד ולא שימש עד כה בתפקיד במערך.
זמן קצר לאחר פרסום ההחלטה, הודיעה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה למפכ"ל - בהחלטה דרמטית - כי היא מקפיאה את הדחת כהנא. "החלטתך אשר התקבלה בהליך בזק להדיח את היועץ המשפטי של משטרת ישראל, האמון על הטיפול בהיבטים כמו המחאות המתקיימות ברחבי הארץ ונושא טוהר המידות והמינויים במשטרה, מוקפאת", כתבה.
4 צפייה בגלריה
דיון בעתירות נגד תיקון פקודת המשטרה, חוק "בן גביר"
דיון בעתירות נגד תיקון פקודת המשטרה, חוק "בן גביר"
תנ"צ אלעזר כהנא
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
מכתב של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה על כך שמקפיאה את הדחתו של היועץ המשפטי של המשטרה תת ניצב אלעזר כהנא
מכתב של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה על כך שמקפיאה את הדחתו של היועץ המשפטי של המשטרה תת ניצב אלעזר כהנא
המכתב ששלחה היועמ"שית למפכ"ל
במכתב שהעבירה למפכ"ל כתבה בהרב-מיארה כי "יועמ"ש המשטרה הוא שומר סף פנים ארגוני ואמון. מהלך כזה של הדחה בפועל של יועץ משפטי, בהליך בזק וללא מעורבות של היועצת המשפטית לממשלה, הוא חסר תקדים".
היא חשפה כי שוחחה שלשום עם המפכ"ל לפני ההחלטה, "ובשיחה שקיימנו סוכם כי יועמ״ש המשטרה לא יועבר מתפקידו עד שנקיים פגישה מסודרת בעניין. חרף זאת הודעת לארגון, לאחר שיחתנו והסיכום האמור, על החלטתך להעביר את יועמ״ש המשטרה מתפקידו. אשר על כן, ועד לבירור חוקיות המהלך החריג שמוטלת בספק, יש להקפיא את המצב העובדתי הקיים ביחס ליועמ״ש המשטרה, ובכלל זאת להימנע מהעברתו לכל תפקיד אחר".
בלשכת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מתחו בעבר ביקורת על כהנא, בין היתר בעקבות עמדתו לפיה החלטת בן גביר לקדם לדרגת סגן ניצב את רפ"ק מאיר סוויסה מנוגדת לדין. סוויסה, קצין המבצעים של מחוז תל אביב, הועמד לדין על השלכת רימון הלם לעבר מפגינים.
4 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה ואיתמר בן גביר
גלי בהרב מיארה ואיתמר בן גביר
בהרב-מיארה ובן גביר. עימות נוסף
(צילום: יואב דודקביץ, אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
המפכ"ל דני לוי בטקס המשטרתי לקראת ראש השנה
המפכ"ל דני לוי בטקס המשטרתי לקראת ראש השנה
המפכ"ל דני לוי. היועמ"שית: "סיכמנו - ובכל זאת הודעת"
(צילום: גיל יוחנן)
כהנא, שמונה לתפקידו לפני שלוש שנים, חתם בחודש שעבר על תצהיר שגיבה את עמדת הפרקליטות בעתירה נגד הקידום, בעוד בכירים אחרים במשטרה סירבו לחתום עליו. בתצהיר נכתב מטעם המדינה כיצד בן גביר, לצד ממלא מקום המפכ"ל דאז והסמפכ"ל כיום אבשלום פלד, פעלו בניגוד לנהלים תוך עקיפת צמרת המשטרה בהליך הקידום. הקצינה שסירבה לחתום על התצהיר, הדס שפירא-מדמוני, קודמה לדרגת ניצב.
בהודעה פנימית ששלח לפקודיו כתב כהנא: "אני מניח שאתם שומעים על כך שבדיון השיבוצים שהתקיים היום מוניתי לתפקיד ראש חטיבת התביעות... מבהיר שמבחינתי האפשרות הזו הייתה בהפתעה ולא מתוכננת. מטבע הדברים, לא אוכל להרחיב בנושא כעת והדברים יתבהרו".
מהמשטרה נמסר כי "מדובר במינוי שנקבע במסגרת סבב תפקידי רוחב לקצינים בדרגת תת-ניצב", וכי "הניסיון לשוות למינוי פרשנות אחרת, ראוי שיידחה על הסף".
לאחר הפרסום על הדחתו למעשה של יועמ"ש המשטרה, הודיעו במשטרה על שורת מינויים נוספים: תנ"צ איתן מנשה מונה לסגן מפקד מחוז תל אביב; תנ"צ רונן עובדיה לסגן מפקד מחוז ירושלים; תנ"צ ג'יהאד חסן לסגן מפקד מג"ב; תנ"צ ברק מרדכי למפקד בה"ד מג״ב ותנ״צ יעקב ברמן לסגן מפקד מחוז מרכז.
פורסם לראשונה: 23:51, 22.10.24