יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' קרא בפתח ישיבת סיעתו במרום הגליל שבצפון להציב אולטימטום לחיזבאללה להפסיק לחלוטין את הירי ולהסיג את כל כוחותיהם אל מעבר לנהר הליטני - ואם האולטימטום לא ייענה, להיכנס קרקעית לדרום לבנון. "אנחנו הולכים למלחמה, זה בלתי נמנע", אמר על רקע התגברות המטחים מלבנון בימים האחרונים.
הצהרת סמוטריץ' בצפון
(צילום: אביהו שפירא )

בעקבות דבריו אמר גורם ביטחוני בכיר: "סמוטריץ' מוביל קו אסטרטגי מסוכן וחסר אחריות, בחטופים, בכוונה לבסס ממשל צבאי בעזה ועכשיו בצפון. עם חוסר הבנה בולט, עם אשליות כוח אדם. וכל זה כשהוא מתנגד לחוק גיוס אמיתי. מה הצעד הבא? כיבוש עיראק ותימן?".
"מדינת ישראל נמצאת במלחמה בכל הגזרות", אמר סמוטריץ' בתחילת הצהרתו. "המלחמה הזו התרחשה בגלל קונספציה שהיו שותפים לה בכירים רבים במערכת הביטחון ובצה"ל - שאפשר להסתפק בצבא קטן, בהסדרים והסכמות שלא שווים את הנייר שעליהם נחתמו".
לדברי סמוטריץ', "כדי שתושבי הצפון יחזרו למציאות ביטחונית אחרת ויוכלו לישון בשקט בלילה, המלחמה הזו חייבת להסתיים בהכרעה צבאית מוחלטת של חיזבאללה וברצועת ביטחון שצה"ל יישאר בה בדרום לבנון. אנחנו נצטרך מתקפה קטלנית על מדינת לבנון ועל התשתיות שלה ונצטרך להשמיד את הכוח של חיזבאללה".
1 צפייה בגלריה
הצהרה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בסיום ישיבת הסיעה של הציונות הדתית
הצהרה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בסיום ישיבת הסיעה של הציונות הדתית
סמוטריץ' במרום הגליל
(צילום: אביהו שפירא )
הוא התייחס לאולטימטום שהציב אתמול יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ואמר: "משמעות הדרישה שלו היא עצירת המלחמה, תבוסה לישראל כאן בצפון והקמה מדינה פלסטינית על פי תכתיב אמריקני".
על דרישה נוספת של גנץ - החזרת תושבי הצפון לבתיהם עד 1 בספטמבר - אמר: "אין דרך לעמוד עם סטופר ולהתחייב להחזיר את התושבים עד 1 בספטמבר. כולנו רוצים להחזיר את החטופים, כולנו רוצים להחזיר את התושבים כמה שיותר מהר. אפשר לעשות את זה במלחמה ובאחדות, בשום פנים ואופן לא בכניעה. גנץ צודק שבזמן האחרון המלחמה מדשדשת. זה באחריותו ובאחריות חבריו לקבינט המלחמה".
בסיום נאומו אמר סמוטריץ': "אני פונה מכאן לראש הממשלה בדרישה חד משמעית לעבור מדשדוש להכרעה. הצעדים שנדרשים כעת הם - החלטת קבינט על נוכחות קבועה של צה"ל בכל רצועת עזה ושליטה בשטח; השלמת הפעולה לאורך ציר פילדלפי; והצבת אולטימטום לחיזבאללה".
האולטימטום של גנץ לנתניהו
(צילום: לע"מ )

לפי סמוטריץ', יש להציב "אולטימטום פומבי לחיזבאללה להפסיק לחלוטין את הירי ונסיגה של כל כוחותיו עד מעבר לנהר הליטני, במידה והאולטימטום לא ייענה במלואו, על צה"ל לצאת למתקפת מגן על יישובי הצפון בעומק שטח לבנון, כולל כניסה קרקעית והשתלטות צבאית ישראלית על אזור דרום לבנון". לטענתו, "צעדים אלו הם הדרך היחידה להעניק ביטחון לתושבי ישראל לממש את יעדי המלחמה ולהחזיר את החטופים הביתה".
בתשובה לשאלת ynet כיצד ניתן יהיה לצאת למערכה בצפון ללא תמיכה אמריקנית, אמר סמוטריץ': "יש לנו מערכת יחסים טובה מאוד עם ארצות הברית. יחד עם זה, יש לנו ויכוח מרכזי - ארצות הברית רוצה בהפסקת המלחמה מהאינטרסים שלה, ואת זה אנחנו לא מוכנים לקבל. אסור בשטום פנים ואופן לקבל תכתיבים אמריקניים".
יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הגיב לדברי סמוטריץ': "לידיעתו, כבר לפני מספר חודשים ממשלת ישראל הייתה צריכה להיערך ליצירת רצועת ביטחון בדרום לבנון. השאלה הנשאלת כעת היא מי בדיוק הכוחות שיעשו זאת? המילואימניקים שמעל שבעה חודשים במילואים, או חיילי הסדיר שלא ראו בית כי אין סד"כ? קודם תקדם גיוס לכולם ואחר כך תדבר".