דרום קוריאה מתאבלת והמומה ממותם של 179 הקורבנות באסון התרסקות המטוס בנמל התעופה של העיר מואן – התאונה האווירית הקטלנית אי-פעם על אדמת המדינה. רק שני בני אדם – דייל ודיילת – הצליחו לשרוד את ההתרסקות. קרוביהם של ההרוגים דורשים מדרום קוריאה תשובות על הנסיבות שהובילו להתרסקות שהייתה בראשון בבוקר.
שלשום המריא המטוס של חברת Jeju Air הקוריאנית מבנגקוק למואן. אחרי ניסיון נחיתה ראשון שלא צלח, הוא נחת על הגחון – כשכן הנחיתה שלו סגור, התנגש בקיר בטון ועלה באש.
התרסקות המטוס בדרום קוריאה
10 צפייה בגלריה
דרום קוריאה התרסקות מטוס ב מואן
דרום קוריאה התרסקות מטוס ב מואן
הריסות המטוס בנמל התעופה
(צילום: Chung Sung-Jun/Getty Images)
10 צפייה בגלריה
דרום קוריאה התרסקות מטוס ב מואן
דרום קוריאה התרסקות מטוס ב מואן
(צילום: REUTERS/Kim Hong-Ji)
10 צפייה בגלריה
דרום קוריאה התרסקות מטוס ב מואן
דרום קוריאה התרסקות מטוס ב מואן
(צילום: REUTERS/Kim Hong-Ji)
10 צפייה בגלריה
דרום קוריאה התרסקות מטוס ב מואן
דרום קוריאה התרסקות מטוס ב מואן
(צילום: JUNG YEON-JE / AFP)
בשעות שאחרי ההתרסקות מסרו הרשויות כי החוקרים בוחנים את האפשרות שפגיעת ציפורים או תנאי מזג האוויר גרמו להתרסקות. אפשרויות נוספות שעלו היא תקלה באחד משני המנועים של המטוס או בכן הנחיתה, שמסיבה לא ברורה לא נפתח.
שלשום ב-08:57 פרסם מגדל הפיקוח של שדה התעופה במואן אזהרה מפגיעת ציפורים. שתי דקות לאחר מכן שלחו הטייסים אות מצוקה, וקיבלו אישור לנחות בכיוון ההפוך. לפי הדיווחים, הסיבה לאות המצוקה הייתה פגיעת ציפורים באחד המנועים. ב-09:02 פגע המטוס בקרקע עם גחונו. כעבור דקה התנגש בעוצמה בקיר בטון בקצה המסלול, שעליו היה ציוד ניווט.
ביממה האחרונה תוהים מומחי תעופה מדוע נבנה אותו קיר בטון, שהיה בגובה 2 מ', בקצה מסלול הנחיתה. "בדרך כלל אין קיר בקצה מסלול הנחיתה", אמר כריסטיאן בקרט, מומחה לבטיחות בתעופה וטייס בחברת לופטהנזה. כמו כן, גורמים במשרד התחבורה הקוריאני משערים שאם הקיר היה נמוך יותר, ולא עשוי מבטון, ייתכן שממדי האסון היו פחות קטלניים.
10 צפייה בגלריה
דרום קוריאה התרסקות מטוס ב מואן קרובי משפחה של הנספים
דרום קוריאה התרסקות מטוס ב מואן קרובי משפחה של הנספים
קרוביהם של ההרוגים
(צילום: רויטרס/REUTERS/Kim Soo-hyeon)
10 צפייה בגלריה
דרום קוריאה התרסקות מטוס ב מואן קרובי משפחה של הנספים
דרום קוריאה התרסקות מטוס ב מואן קרובי משפחה של הנספים
(צילום: רויטרס/REUTERS/Kim Soo-hyeon)
10 צפייה בגלריה
דרום קוריאה התרסקות מטוס ב מואן קרובת משפחה של אחד ה קורבנות
דרום קוריאה התרסקות מטוס ב מואן קרובת משפחה של אחד ה קורבנות
(צילום: רויטרס/REUTERS/Kim Hong-Ji)
10 צפייה בגלריה
דרום קוריאה התרסקות מטוס ב מואן
דרום קוריאה התרסקות מטוס ב מואן
(צילום: YONHAP / AFP)
למומחים גם לא ברור מדוע המטוס דהר במהירות גבוהה כל כך על מסלול הנחיתה. "אני לא יכול לחשוב על סיבה שתגרום לבצע נחיתה כזאת", אמר ג'ו נאנס, מומחה תעופה וטייס לשעבר.
שתי הקופסאות השחורות של מטוס הבואינג 737-800 נמצאו אחרי ההתרסקות, ודרום קוריאה מקווה שבעזרתן יצליחו החוקרים לקבוע מה גרם לאסון. לדרום קוריאה הגיעו חוקרים אמריקנים, וכן אנשי חברת בואינג, שיסייעו לסיאול בחקירת ההתרסקות במואן.
10 צפייה בגלריה
דרום קוריאה התרסקות מטוס ב מואן
דרום קוריאה התרסקות מטוס ב מואן
המטוס עולה באש בהתרסקות
(צילום: AFP PHOTO / SOUTH KOREAN NATIONAL FIRE AGENCY)
10 צפייה בגלריה
דרום קוריאה התרסקות מטוס ב מואן
דרום קוריאה התרסקות מטוס ב מואן
(צילום: רויטרס/Lee Geun-young/via REUTERS)
נשיא דרום קוריאה צ'וי סאנג מוק, שנכנס לתפקיד יומיים לפני האסון (אחרי הדחת הנשיא שניסה לחולל הפיכה), הורה לפתוח בבדיקת הנהלים בחברות התעופה המקומיות. משרד התחבורה הקוריאני הודיע כי הוא מתכנן לערוך בדיקת חירום לכל 101 מטוסי הבואינג 737-800 של חברות התעופה הדרום קוריאניות, שתתמקד בתחזוקה של רכיבים מרכזיים במטוסים.
דייל ודיילת, בני 33 ו-25, הם הניצולים היחידים בהתרסקות. הם חולצו מזנב המטוס, החלק היחיד שנותר, פחות או יותר, בשלמותו. הם נפצעו באורח בינוני עד קשה, ולא נשקפת סכנה לחייהם. "מה קרה? למה אני נמצא כאן?", שאל הדייל כשהתעורר בבית החולים. לאחר מכן סיפר שהדבר האחרון שהוא זוכר לפני ההתרסקות הוא שחגר חגורת בטיחות במושב במטוס. הדיילת שנשאלה על האסון סיפרה על "עשן שיצא מאחד המנועים של המטוס, שהתפוצץ".
פורסם לראשונה: 22:21, 30.12.24