זעם רב בישראל בעקבות התבטאות מקוממת של בכיר הדיפלומטים הגרמנים לשעבר ומי שהיה יועצה של אנגלה מרקל למדיניות חוץ וביטחון ושגריר גרמניה באו"ם. כריסטוף הויסגן אמר בריאיון לערוץ הטלוויזיה הגרמנית ZDF כי מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש צדק כשאמר שהטבח שביצע החמאס בעוטף עזה לא קרה בוואקום.
2 צפייה בגלריה
כריסטוף הויסגן
כריסטוף הויסגן
כריסטוף הויסגן
(צילום: AP Photo/Michael Sohn)
"56 שנות כיבוש. זה נאמר בדיוק בהחלטות האו"ם. ההחלטה האחרונה אומרת שהכיבוש הוא הפרה בוטה של החוק הבינלאומי. חייבים להגיע לפתרון דיפלומטי. קודם כול, הכול צריך להיות כפוף לזה. עלינו למנוע התלקחות, כלומר פלישה של חיילים ישראלים לרצועת עזה. חזרה לפתרון דיפלומטי. חזרה לפתרון שתי המדינות", הוסיף הויסגן, שעומד כיום בראש ועידת הביטחון של מינכן - ועידה יוקרתית שמתקיימת אחת לשנה.
הויסגן הוסיף: "גם ישראל צריכה להיות מעורבת. זו הדרך היחידה לצאת. ישראל צריכה להימנע מהמתקפה הקרקעית. זה מה שכולם אומרים, וכך אומרים אלה שעוסקים כעת בחילוץ בני ערובה. זה מה שקטאר אומרת, זה מה שמצרים אומרת. ביידן ואובמה אומרים שישראל לא צריכה להגזים כעת מתוך כעס ושנאה. אנו רואים - המתקפה הקרקעית נדחית. זה קורה בגלל לחץ בינלאומי. התלקחות תהיה הרסנית גם עבור ישראל. ישראל מפרה את החוק הבינלאומי עם בניית ההתנחלויות שלה. ביקרנו את זה והפכנו את זה למחייב על פי המשפט הבינלאומי בהחלטות - אבל לא הסקנו מזה שום מסקנות. כגרמניה, אנו מרגישים מחויבים לביטחון ישראל. השאלה היא האם הבטחת ביטחונה של ישראל בטווח הארוך אינה כוללת התראה לישראל לציית לחוק הבינלאומי".
2 צפייה בגלריה
רון פרושאור, שגריר ישראל החדש בגרמניה, עם ישראלים וגרמנים שהשתתפו בתוכנית חילופי נוער
רון פרושאור, שגריר ישראל החדש בגרמניה, עם ישראלים וגרמנים שהשתתפו בתוכנית חילופי נוער
"שלל מישראל את הזכות להגנה עצמית. דבריו שערורייתיים". רון פרושאור
(צילום: שגרירות ישראל בגרמניה)
שגריר ישראל בגרמניה רון פרושאור לא נותר חייב ופרסם תגובה חריפה. "מה שאמר הויסגן הוא שערורייתי. הוא תיאר בלב קר את מתקפת הטרור האכזרית של חמאס עם 1,400 ישראלים שנרצחו ולמעלה מ-220 תינוקות, ילדים, נשים וגברים חטופים כ'פעולה של חמאס' ולא גינה אותה בשום צורה", כתב פרושאור. "הוא דורש מישראל להימנע מפעולה קרקעית ובכך שולל ממנה את הזכות להגנה עצמית. אני רוצה להשיב ליודעי דבר כמו מר הויסגן, שחשים שנאלצו לא רק להרצות לישראל, אלא גם לתת לנו עצות לא רצויות כיצד להגיב למתקפה העקובה ביותר מדם על יהודים מאז השואה בשטחנו. ישראל לא צריכה שום עצות. ישראל לא צריכה הוראה. ומעל לכל, אנחנו לא צריכים את זה ממך, מר הויסגן. תתבייש לך!".
בראיונות שהעניק פרושאור בנושא, הוא הטיל ספק ביכולתו של הויסגן להמשיך ולכהן בתפקידו: "נדירות הפעמים בחיים שמישהו חושף כך את פרצופו האמיתי ואנו מגלים מיהו באמת. הויסגן נעדר כל אמפתיה ללא שמץ ביקורת או דרישות כלפי חמאס, אלא רק כלפי ישראל. הויסגן, שהיה יועץ מדיניות החוץ של הקנצלרית מרקל, נכשל כישלון חרוץ בנושאים מרכזיים של מדיניות החוץ הגרמנית, כמו רוסיה וצינור האנרגיה נורד סטרים 2. כמה יומרני שהוא סבור שהוא האדם המתאים להשיא לנו עצות יהירות כיצד על ישראל להגן על עצמה. זוהי גישה מתנשאת של 'יודע כל'. נראה שהויסגן הפך את עצמו באורח פלא למומחה צבאי שיודע יותר טוב מכולנו כיצד להגן על מדינת ישראל. כל מי שהיה עד להאשמותיו ולנפנופי האצבע שלו עשוי לתהות לגבי כשירותו להוביל את ועידת הביטחון של מינכן".