5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
"יכול אולי לנייד פלוגות מג"ב מאיו"ש, בתיאום מלא מול הצבא". בן גביר
(צילום: EPA)
בכירים בהווה ובעבר במערכת הביטחון סבורים כי העברת האחריות על מג"ב איו"ש למשרד לביטחון לאומי תחת איתמר בן גביר היא משמעותית, אך היכולת שלו לפעול תהיה מוגבלת. עם זאת, הוא יוכל לעכב פינוי מאחזים לא-חוקיים. "הרעיון של בן גביר נראה כרגע בלתי ישים", אמר בכיר במשטרה. במג"ב מעדיפים שלא להגיב בשלב זה ולהמתין לראות מה יקרה במציאות כשבן גביר - שהורשע בעבירות טרור, התעמת לא אחת עם שוטרים ומתנגד לפינוי מאחזים - ייכנס לתפקיד.
לפי ההסכם בין עוצמה יהודית לליכוד, בן גביר צפוי לקבל במסגרת תפקידו את הסמכויות על מג"ב איו"ש, שהיו בידי משרד הביטחון. מדובר בכוח העיקרי שמתעסק בפינוי מאחזים בלתי-חוקיים של "נערי הגבעות". כוחות אלה החזיקו את שכונת "קומי אורי" הסמוכה ליצהר תחת צו שטח צבאי סגור במשך תקופה ארוכה. בנוסף, הכוחות מעורבים מדי שבוע בפינויים של מאחזים בלתי-חוקיים.
בריאיון ל-ynet אמר שלשום בן גביר כי "כל מה שקשור באכיפה - כולל פלוגות מג"ב - יהיה תחת המשרד שלי. נעניק ביטחון לכל תושבי ישראל לצד גיבוי מלא לשוטרים וללוחמי מג"ב".
5 צפייה בגלריה
לוחמי מג"ב בשועפט
לוחמי מג"ב בשועפט
מעורבים מדי שבוע בפינויים של מאחזים בלתי-חוקיים. לוחמי מג"ב
(צילום: יואב דודקביץ')
כיום יש 18 פלוגות מג"ב המשרתות באיו"ש תחת פיקוד מלא של צה"ל, שאף מממן את שכר הלוחמים ואנשי הקבע ומתקצב את כל הוצאות הציוד והלחימה עבור יותר מ-2,000 הלוחמים. פלוגות מג"ב כוללות את יחידת המסתערבים איו"ש, פלוגת החבלה באיו"ש, יחידת ליווי עצורים, גדוד חברון, גדוד גבעת השומרון, גדוד גבעת רמאללה, פלוגה גדולה במיוחד בג'נין וגם באבו דיס, גדוד שקד ליד חריש וכן פלוגות נוספות.
במג"ב מתקשים לראות איך יתממשו ההצהרות של בן גביר לקבל שליטה על פלוגות מג"ב באיו"ש. מג"ב עובד עבור הצבא כזרוע ביצועית, במיוחד מול האוכלוסייה האזרחית במאחזים. אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס הוא הריבון בשטחי יהודה ושומרון, ויחד עם המנהל האזרחי ומשרד הביטחון נקבעת המדיניות כלפי שלל אירועים שמתחת לרף המדיני, בין היתר פינויים של מאחזים.
5 צפייה בגלריה
מאחז אביתר בשומרון
מאחז אביתר בשומרון
המתנחלים הגיעו למקום וכוחות הביטחון לא הגיבו. מאחז אביתר בשומרון
(צילום: עמית שאבי)
מלבד ההתנחלות עמיחי שהוקמה עבור מפוני עמונה, המדינה לא מקימה התנחלויות ביהודה ושומרון. יש הרחבות בנייה, מאשרים יחידות דיור ובהתנחלויות מרחיבים שכונות, אך הקמת התנחלות חדשה היא חריגה מאוד. המציאות הזו יצרה מאז ומתמיד, אך ביתר שאת בשנים האחרונות, הקמה של מאחזים בלתי-חוקיים. "זו הדרך להקים היום יישובים. אתה לא מצפה שהממשלה תאשר הקמת יישוב. המאחזים פורצים את הדרך ועם השנים מצפים לקבל הכרה כמו כל יישוב ביו"ש, כמו מה שקורה עכשיו עם ההתיישבות הצעירה", אמר פוליטיקאי בכיר בשיחה עם ynet.
המדיניות נגד פעילות המאחזים השתנתה באופן דרמטי מאז הקמת מאחז אביתר במאי 2021. באותו יום נרצח תלמיד הישיבה יהודה גאוטה בפיגוע ירי בצומת תפוח. כמה שעות לאחר מכן, ובזמן שמערכת הביטחון מנהלת מצוד אחר המחבל, עלה גרעין התיישבות של תנועת "נחלה" לגבעה הסמוכה לצומת תפוח, כתגובה לפיגוע. את הגבעה הזו ניסה אותו גרעין ליישב כבר מ-2013 כתגובה לפיגוע שבו נרצח אביתר בורובסקי. המתנחלים הגיעו למקום וכוחות הביטחון לא הגיבו. כך חלפו כמה שבועות עד שעל הגבעה הצטברו עשרות משפחות וההתיישבות בגבעה הפכה לעובדה קיימת עם תמיכה ציבורית גדולה.
הצבא היה נוכח נפקד באירוע ולא פינה את המתנחלים בזמן. בסופו של דבר נאלץ שר הביטחון בני גנץ לחתום על הסכם פשרה עם המתנחלים. האירוע תוחקר והתברר כי באותו זמן, כשבפיקוד המרכז ביקשו לפנות את המתנחלים ולהסיט כוחות מג"ב הדבר לא היה אפשרי בגלל האלימות שפרצה בערים המעורבות. היעדר כוחות מג"ב זמינים לפינוי גרמו להמשך שהיית המתנחלים במקום. מאז ישנה מדיניות ברורה נגד הקמת מאחזים וקצב וכמות פעולות האכיפה גדלו. "לא נותנים לאף מאחז להרים ראש. כל מה שעולה על הקרקע מיד זוכה לתגובה. הם פוחדים שלא יהיה להם אביתר 2", אמר פעיל גבעות ותיק.
5 צפייה בגלריה
מ׳ פקמ״ז, אלוף יהודה פוקס ומאו״ג איו״ש, תא״ל אבי בלוט, בזירת הפיגוע
מ׳ פקמ״ז, אלוף יהודה פוקס ומאו״ג איו״ש, תא״ל אבי בלוט, בזירת הפיגוע
הריבון בשטחי יהודה ושומרון. אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס
(צילום: דובר צה"ל)
עם העברת השליטה על מג"ב איו"ש לידי בן גביר, עשויה להיות לו שליטה מסוימת בפינויים עצמם. השליטה על הנעשה בשטח עדיין תהיה בידי משרד הביטחון, אלוף פיקוד המרכז והמנהל האזרחי. אבל בדרכים שונות יוכל בן גביר לעכב פינויים ואולי אפילו למנוע אותם. בין היתר יוכל בן גביר להגיד כי ישנו מחסור בסדר הכוחות, או להפנות את תשומת הלב לבנייה בלתי-חוקית פלסטינית בשטחי C.
היבט נוסף הוא העמדתם לדין של שוטרים שעוסקים בפינוי מאחזים. כמעט תמיד עולות טענות מצד המתנחלים על שימוש בלתי סביר באלימות כלפיהם מצד לוחמי מג"ב, בין היתר משיכת פאות ופריצה לבתים. עד כה זכו השוטרים לגיבוי מלא, ולא ברור איך ייראו הפינויים מעתה. "אנחנו מבינים שבן גביר לא יוכל למנוע פינויים. אבל הוא בהחלט יכול לעשות הרבה, בטח בכל הקשור לאלימות נגדנו", אמר נער גבעות. "אנחנו מצפים לשינויים הללו ולא נעשה הנחות. כגודל האחריות כך גודל הציפייה".
גורם ביטחוני הסביר כי "המציאות של המאחזים מייצרת תסיסה בלא מעט מקומות. וזה לא רק המאחזים, גם הפריסה ההולכת וגדלה של החוות החקלאיות היא משמעותית. אם משפחה תעלה לגור באביתר - הפלסטינים בכפר ביתא יבעירו את השטח. זה ברור. האכיפה של המאחזים הבלתי-חוקיים מייצרת שקט בשטחי יו"ש. מספיק שאירוע אחד כזה יוצא משליטה ולא מטופל בזמן ויש לך אביתר 2 עם כל ההפגנות והפרות הסדר שהיו שם. אנשים כבר שכחו כמה כוחות הסיטו לשם וכמה קשב זה גבה ממערכת הביטחון גם בחומש. כל הרחבת בנייה שם שתתקל בחוסר אכיפה תייצר תסיסה אצל הפלסטינים מהכפרים הסמוכים ובשלב שני גם תחליש את הרשות".
גורמי ביטחון הסבירו כי השליטה של בן גביר על הפינויים לא תהיה דרמטית, וכי אלוף פיקוד המרכז הוא הסמכות העליונה בסיטואציות כאלה. עם זאת, הם הוסיפו כי אין ספק שהשליטה על מגב איו"ש תייצר מתח תמידי בין מערכת הביטחון לבין בן גביר והמתנחלים במאחזים.
5 צפייה בגלריה
פינוי מאחז חומש
פינוי מאחז חומש
השליטה של בן גביר על הפינויים לא תהיה דרמטית. פינוי מאחז חומש
(צילום: ישיבת חומש)
מפכ"ל לשעבר אמר כי הוא מתקשה לראות איך ההסכם עם בן גביר הופך למציאות בשטח. "צה"ל הוא הריבון בשטחים. פלוגות מג"ב פועלות תחת אלוף פיקוד המרכז של הצבא. הוא יכול אולי לנייד פלוגות מג"ב מאיו"ש, וגם זה חייב תיאום מלא מול הצבא, לפעילות בתחומי ישראל בנגב ובגליל. אבל אז המשמעות היא שצה"ל צריך למלא את החלל בשטחי איו"ש", אמר המפכ"ל לשעבר.
"בנוסף נשאלת השאלה מאיפה המשטרה תביא את הכסף לממן את פלוגות מג"ב באיו"ש אם בן גביר ייקח אותן תחת חסותו", הוא הוסיף. "כרגע הצבא מממן את הפלוגות מרמת השרוך ועד משכורת הלוחמים בסדיר ואנשי הקבע. אין מצב ששר לביטחון פנים מפעיל פלוגות באיו"ש, רק אלוף פיקוד המרכז מפעיל את הכוחות, והוא פועל תחת שר הביטחון. המשטרה במחוז ש"י עובדת רק בתחום הפלילי. יהיה מעניין לראות איך ממשלת ישראל מצליחה לממש את כל הסיסמאות והפרסומים".
בכיר במג"ב אמר כי בתקופת כהונתו של השר הנוכחי לביטחון הפנים, עמר בר-לב, "מג"ב התעצם בסדרי הגודל וההצטיידות - הכי הרבה מאז שנוסד. במג"ב יש היום כ-30 פלוגות מילואים שלפחות מחציתן הוקמו בתקופת בר-לב, הוקם המשמר הלאומי, הימ"מ גדל והפך ליחידה לאומית והמפקד הועלה לדרגת תת-ניצב, הוקמה חטיבה לביטחון פנים ועוד. הלוואי ובן גביר יביא עוד תקציבים ומשאבים לטובת המשטרה ומג"ב, זאת תהיה ברכה לטובת הציבור בישראל".
פורסם לראשונה: 23:14, 26.11.22