סוריה, אחרי התקיפה המיוחסת לישראל בשבת שעברה

הטלוויזיה הממלכתית של איראן דיווחה היום (שישי) כי טהרן עשויה למכור מערכות הגנה אווירית לסוריה, כדי לסייע לה בתגבור הכוחות שלה אל מול התקיפות המיוחסות לישראל במדינה. לפי הדיווח, האיראנים מתכננים בין השאר להעביר לסוריה מערכות מדגם "חורדאד 15".
3 צפייה בגלריה
איראן טילים חדשים חורדאד אוחורדאד
איראן טילים חדשים חורדאד אוחורדאד
מערכות הגנה אווירית מדגם חורדאד. בקרוב בסוריה?
(צילום: EPA)
בחודש אוגוסט האחרון ציין פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי כי אחרי שרוסיה החליטה לקפל מסוריה סוללות S-300 לטובת המלחמה באוקראינה, איראן עשויה לנסות להציב בהסכמת הסורים סוללות טילי קרקע-אוויר תואמות בביצועיהן, דוגמת חורדאד 15, או "בוואר-373".
לפי הדיווח בטלוויזיה האיראנית, "סוריה צריכה לבנות מחדש את רשת ההגנה האווירית שלה - וצריכה פצצות מדויקות עבור מטוסי הקרב שלה. אפשרי מאוד שנראה אספקה איראנית של רדארים וטילי הגנה כמו מערכת החורדאד 15 כדי לתגבר את ההגנה האווירית הסורית". בדיווח בטלוויזיה האיראנית צוין עוד כי עד כה נחשפו רק חלקים מהסכם ביטחוני שנחתם בין איראן לסוריה.
3 צפייה בגלריה
זירת התקיפה בסוריה
זירת התקיפה בסוריה
נזקים בסוריה, אחרי התקיפה בשבת. לפי הדיווחים, מהנדס איראני נפגע ופונה לטהרן
(צילום: AFP)
שלשום דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס פרטים חדשים על התקיפה שאירעה בדמשק בשבת שעברה. לפי גורמים המעורים בפרטים, במתחם שנפגע ביום שבת בדמשק שהו איראנים, שהתכנסו במקום כדי לקדם תוכניות לפיתוח יכולות של מל"טים או טילים. באותה תקיפה נהרגו לפחות חמישה בני אדם, ופרט לדמשק גם רוסיה גינתה אותה.
גורם המקורב לממשלת סוריה אמר כי יעד התקיפה היה כינוס של מומחים איראנים וסורים לייצור מל"טים. "מהנדס סורי ופקיד איראני שאינו בכיר נהרגו", אמר אותו גורם. גורם בצה"ל לא אישר או הכחיש שישראל עומדת מאחורי המתקפה, אבל אמר כי כמה מהקורבנות נהרגו מפגיעת טיל נ"מ סורי.
גורם נוסף, ששוחח עם בכיר סורי, אמר לרויטרס כי האיראנים השתתפו בכינוס בדמשק של מומחים במתקן צבאי איראני במרתף של בית מגורים, בתוך מתחם ביטחוני. לדבריו, אחד ההרוגים הוא מהנדס אזרחי בצבא סוריה שעבד במרכז למחקרים מדעיים הסורי "סרס", שבמערב אומרים כי הוא אחראי בין היתר לייצור טילים ונשק כימי.
גורם ביטחוני אזורי אמר כי מהנדס ממשמרות המהפכה שמעורב בתוכנית הגרעין האיראנית נפצע קשה בתקיפה, ופונה לבית חולים בטהרן, ושני בכירים יחסית בארגון שנכחו בכינוס לא נפגעו. גורם מודיעין אחר אמר כי היעד שנפגע היה חלק מהתוכנית החשאית של משמרות המהפכה לייצור טילים מונחים. גורם נוסף, חמישי במספר, אמר כי המטרה הייתה לפגוע הן באיראנים - והן באנשי חיזבאללה.
פרשננו רון בן ישי ציין השבוע כי התקיפה - אם התבצעה על ידי ישראל - היא תגובה לפגיעה במכלית הנפט על ידי האיראנים. על תקיפת המכלית שבבעלותו של המיליארדר אייל עופר פורסם ביום שישי, יממה לפני התקיפה בסוריה.