360 ימים לפרוץ המלחמה, כבר שנה אחרי טבח 7 באוקטובר, והבוקר (שני) החלו הריסות המבנים בקיבוץ כיסופים. בחודשים הקרובים צפויים להיהרס כ-24 מבנים לצורך בנייתם מחדש, והיום החלה הריסתו של "בית האומנים", שהיה גם ביתו השני של החטוף המבוגר ביותר - שלמה מנצור בן ה-86, שמאז אוקטובר טרם התקבל ממנו אות חיים.
"בית האומנים" בקיבוץ כיסופים

2 צפייה בגלריה
הריסות יזומות בקיבוץ כיסופים של בתים שהושחתו ונשרפו בשבעה באוקטובר
הריסות יזומות בקיבוץ כיסופים של בתים שהושחתו ונשרפו בשבעה באוקטובר
ההריסות היזומות בקיבוץ כיסופים
"בית האומנים" הוקם במבנה שהיה בעברו בית הילדים של הקיבוץ. שם יצרו והציגו אומני כיסופים את עבודותיהם. טל שאול, בן הקיבוץ - שעזב וחזר כדי לסייע בשיקום - מוביל ומפקח על תהליך ההריסה והבנייה מחדש. "זה היה בית הילדים שלנו. יש כאן המון זיכרונות. הריסות המבנה מחזירות אותי למראות שהיו כאן ב-12 באוקטובר, אז הגעתי בפעם הראשונה מאז הטבח".
לדבריו, "זה מאוד מטלטל, אבל מצד שני יש גם אלמנט של התחדשות. עד כמה שזה כואב, יש בזה גם המון תקווה. זה מה שחשוב. על ההריסות נבנה בית חינוך. היום מתחיל תהליך תקומה". שאול הוא גם מנהל תוכנית "אודם" במשרד הביטחון, להכשרת מהנדסי מערכות למערכת הביטחון.
לצד הבנייה מחדש נקלטו אתמול 78 משפחות מקהילת הקיבוץ במועצה המקומית עומר. זאת כחלק ממתווה מגורי הביניים שגיבשה מינהלת תקומה, במסגרתו נבנו מבני דיור כמספר המשפחות, וכן שבעה מבני ציבור - גני ילדים, משרדים ופארק משחקים. עלות הקמת שכונת כיסופים הוערכה ביותר מ-140 מיליון שקלים.
2 צפייה בגלריה
שלמה מנצור
שלמה מנצור
שלמה מנצור והאומנות שיצר
(באדיבות המשפחה)
ב-7 באוקטובר פרצו מחבלי חמאס את שערי קיבוץ כיסופים ורצחו 18 מתושביו. כיתת הכוננות של הקיבוץ ניהלה קרבות גבורה מול יותר מ-70 מחבלים. מנצור, שהיה אחד האומנים, נחטף כאמור. אשתו מזל ניצלה, ועל פי עדויות הוא נחטף מביתו לאחר שנאזק בידיו.
לפני כשבועיים עברו גם חלק מחברי קהילת בארי למגורים זמניים, לאחר ששכונה זמנית נבנתה עבורם בקיבוץ חצרים הצמוד לבאר שבע. הראשונות לעבור היו משפחות עם ילדים, שהקדימו את יתר חברי הקיבוץ לקראת שנת הלימודים שנפתחה בתחילת החודש.