6 צפייה בגלריה
 יבגן קורניצ'וק
 יבגן קורניצ'וק
"ישראל חייבת להיות בצד הנכון של ההיסטוריה". קורניצ'וק
(צילום: שגרירות אוקראינה בישראל)
שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורניצ'וק מגביר את הלחץ על ירושלים לספק לקייב מערכות הגנה מפני טילים רוסיים ומל"טים איראניים. "רוסיה מבצעת רצח עם, ננצח עם או בלי הסיוע הצבאי הישראלי", אמר בריאיון ל-ynet.
לדבריו, "הזמן הולך ואוזל ואנשינו מתים כל יום. מה שקורה באוקראינה הוא נוראי. רוסיה מבצעת רצח עם של אזרחים אוקראינים, אין לנו אפשרות להיכנע. הם הורגים את העם שלנו, ובעיקר אזרחים. הם לא מהווים איום גדול לצבא האוקראיני ולכן הם מתמקדים באזרחים. אנחנו מפצירים בישראל להיענות לבקשתנו ולספק לנו מערכות הגנה מפני טילים רוסיים ומל"טים איראניים, שיצילו חיי אדם. המסר שלנו הוא שישראל חייבת להיות בצד הנכון של ההיסטוריה. אנו ננצח עם או בלי הסיוע הישראלי, אבל אנחנו רוצים שישראל תהיה בצד הנכון ותוכיח שבאמת אכפת לה".
(צילום: משי בן עמי)

את הדברים אמר קורניצ'וק אחרי ששב מביקור עבודה באוקראינה, שבמהלכו סייר באזורים אזרחיים שהופצצו על ידי הרוסים וחזה במראות קשים של הרס וחורבן. השגריר האוקראיני מתוסכל מכך שישראל אינה מספקת לאוקראינה אמצעי הגנה אוויריים, בעיקר אחרי ההפצצות של הימים האחרונים, שבהן נהרגו עשרות אזרחים אוקראינים חפים מפשע, ובעיקר ההפצצה על מבנה המגורים בעיר דניפרו, שבה נמצא הריכוז הגדול ביותר של יהודים באוקראינה.
קורניצ'וק ציין כי השבוע צפויה להתקיים שיחת טלפון בין שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה לבין שר החוץ אלי כהן, שנדחתה על רקע טענות להתחמקות של השר האוקראיני בשל כעס על השיחה של כהן עם שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב. כשנשאל אם אכן שר החוץ של אוקראינה מתחמק משיחה עם כהן, השיב השגריר האוקראיני כי "לא אגיב בשמו של השר, אבל הם היו אמורים לשוחח ביום חמישי, והיו קונספירציות. אבל האמת היא שהנשיא ערך דיון ביטחוני, ולכן השיחה בוטלה. אנו מקווים שהשיחה תיערך השבוע".
6 צפייה בגלריה
שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב ב קמבודיה
שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב ב קמבודיה
"התאכזבנו מהשיחה בין שר החוץ אלי כהן לשר החוץ של רוסיה". לברוב וכהן
(צילום: רויטרס)
הוא הוסיף: "כמובן שאתה מבין את התחושה שלנו אחרי שהוא (אלי כהן, א"א) דיבר עם לברוב. היינו מאוכזבים מהשיחה כי זה מביע שינוי בעמדה הישראלית - זאת הייתה השיחה הראשונה בין שרי החוץ של ישראל ורוסיה מאז פרוץ המלחמה". הוא המשיך: "אל תגיד לי שהטיעון הזה שכהן דיבר עם לברוב, כי לברוב ביקש לשוחח איתו, הוא רציני. אתה יודע כמה פעמים לברוב ביקש לשוחח עם לפיד אך לפיד לא הסכים לדבר איתו? אני נשאר אופטימי ומקווה שנראה שינוי במדיניות של ישראל - בכל מה שנוגע לאספקת סיוע צבאי לאוקראינה - שיקרה בקרוב".
קורניצ'וק התייחס גם לסיור שערך באוקראינה: "ראיתי במהלך הביקור בתים הרוסים ובתי חולים ואוניברסיטאות שהופצצו. אחד הסיורים שלנו בוטל בגלל מתקפה רוסית. המחזות שראינו קשים מאוד ומטרידים. לא הייתה קהילה באוקראינה שלא הותקפה. הם משתמשים בטילי שיוט כמו הטיל שנשלח לדניפרו. הרוסים מנסים לשבור אותנו, לגרום לפאניקה ולגרום לאזרחים לפנות לממשלה כדי להפסיק את המלחמה. הם ללא ספק מקבלים תוצאה הפוכה - הכעס האוקראיני על המנהיגות הרוסית והעם הרוסי שלא עושים די כדי למנוע המלחמה רק גובר. 35 בני אדם נהרגו בדניפרו, 40 נעדרים ו-70 פצועים. החילוץ נמשך. לצערנו בגלל מזג האוויר הקר לא מצפים לניצולים רבים".
לטענתו, "אנו מקבלים תמיכה צבאית מכל הפרטנרים שלנו שקוראים לעצמם 'מדינות דמוקרטיות'. ישראל לא חלק מזה. אנו מעריכים את הסיוע ההומניטרי שאנו מקבלים מישראל, אבל כפי שהזכרתי אנחנו לא יכולים לנצח את המלחמה עם תחבושות ואנטיביוטיקה. אם ישראל לא מסוגלת לספק לנו נשק הגנתי - זה מקשה עלינו להגן על חיי אדם. אנו מבקשים נשק נגד טילים ומל"טים".
6 צפייה בגלריה
דניפרו הריסות בניין מגורים ש הופצץ אוקראינה
דניפרו הריסות בניין מגורים ש הופצץ אוקראינה
ההרס בבניין שקרס בהפצצה בדניפרו. עשרות עדיין נעדרים
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
אוקראינה דניפרו חיפושים ב הריסות בניין הפצצה של רוסיה
אוקראינה דניפרו חיפושים ב הריסות בניין הפצצה של רוסיה
פינוי הגופות בדניפרו
(צילום: AP)
קורניצ'וק ציין בנוסף כי "ראיתי את השגריר האמריקני בישראל טום ניידס בסוף השבוע, אנו נפגשים כמעט כל שבוע. החלפנו דעות על המצב. רוב ההפצצות הן נגד תשתיות אזרחיות באוקראינה. אנו מקבלים יותר סיוע מהפרטנרים שלנו בארה"ב ואירופה, וכאן אנו רואים שהמסר שישראל חייבת להיות בצד הנכון של ההיסטוריה. המלחמה תסתיים תוך כמה חודשים, או אולי יותר, ובוודאות ננצח ונשיג שליטה על כל השטח שלנו - בהתאם לדין הבינלאומי. אבל אז בספרי ההיסטוריה אנו צריכים לראות את ישראל בין אלה שעזרו לנו לא רק בסיוע הומניטרי, אלא בהצלת חיי אזרחים. מערכות הגנה לאזרחים תמימים".
עוד אמר השגריר האוקראיני כי "אנו מפילים מל"טים איראניים שהם די זולים ליצור. הם עולים 10,000 דולר, ואנחנו מיירטים אותם עם טילים אמריקנים שעולים הרבה יותר. אבל אין לנו ברירה, במיוחד בלילה. במהלך היום, כשאפשר לראות, ניתן להפיל אותם בנשק נ"מ רגיל. בלילה זה סיפור אחר, לכן יורים בעיקר בלילה על תשתיות אזרחיות. זה רע למשלם המסים האמריקני".
לפי קורניצ'וק, "לישראל יש טכנולוגיה אחרת שהיא הרבה יותר זולה. לכן פנינו אליכם פעמים רבות, כדי שתשקלו אפשרות למכור לנו מערכות הגנה מסוימות. זה לא נשק, אתה לא יכול להרוג באמצעותו. המסר שלי לישראל הוא: 'כולנו רוצים, הנשיא שלי רוצה, שישראל תהיה בצד הנכון של ההיסטוריה ותתמוך באוקראינה במלחמה האכזרית הזאת. לא רק באמצעות סיוע הומניטרי, אלא שתיתן לנו אפשרות להציל חיי אדם'".
6 צפייה בגלריה
מל"ט איראני שאהד-136 שאהד 136 בשימוש של רוסיה הופל על ידי אוקראינה במחוז חרקוב
מל"ט איראני שאהד-136 שאהד 136 בשימוש של רוסיה הופל על ידי אוקראינה במחוז חרקוב
שריד של מל"ט מתוצרת איראן שהופל באוקראינה
(צילום: רויטרס)
באילו מערכות מדובר? "ישראל יודעת היטב על מה אנחנו מדברים, אני לא רוצה להגיד אילו. ישראל מקבלת אינסוף בקשות מזלנסקי, יש לה הכל. היא צריכה לבחור כי יש כמה טכנולוגיות שיכולות לעזור מאוד לאוקראינה נגד המל"טים האיראניים ונגד הטילים הרוסיים - ירושלים יכולה לבחור איזה טכנולוגיות למכור לנו. אני לא אגיד ששום דבר לא קורה, אבל דיברנו על זה שאוקראינה ביקשה מישראל מערכות התרעה מוקדמות עוד לפני פרוץ המלחמה, ואנו עדיין ממתינים".
קורניצ'וק השיב בנוסף כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לא הבטיח כלום לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, מלבד לשקול אספקת סיוע צבאי לאוקראינה. "אני מקווה שזה ישתנה", ציין. "אנו בזמן מלחמה ואתם יכולים לדבר על רצח של אזרחים אוקראינים. אנו קוראים לישראל לעזור לנו. לפי האו"ם, נהרגו יותר מ-20 אלף אזרחים אוקראינים מפרוץ המלחמה, אבל המספרים לא מדוייקים כי אי אפשר לחשב את מספר האזרחים שנהרגו במריופול. רק במריופול מומחים מדברים על בין 60 ל-80 אלף אזרחים. במריופול אי אפשר לספור כי אנשים קבורים מתחת לפני האדמה".
6 צפייה בגלריה
סיפורה של הילדה איליה
סיפורה של הילדה איליה
"ישראל, אנו זקוקים לעזרה!". הילדה האוקראינית איליה
מה יקרה אם ישראל לא תספק לכם מערכות הגנה? "אני רוצה שהיחסים ישתפרו ויהיו קרובים יותר. אבל כפי שאמרתי ננצח את המלחמה עם סיוע צבאי ישראלי, או בלעדיו. אבל אנו רוצים שישראל תהיה בצד הנכון ושתוכיח שבאמת אכפת לה. ישראל נמצאת בנסיבות דומות - נלחמת באויבים גדולים ונסמכת על המערב. כך גם אוקראינה מקווה שנקבל סיוע ישראלי בין המדינות הדמוקרטיות".
במקביל לדברים של קורניצ'וק, שגרירות אוקראינה בישראל מגבירה את הלחץ על ממשלת ישראל לספק מערכות הגנה לאוקראינים. השגרירות הזמינה סקר דעת קהל שבוצע על ידי מכון גאוקרטוגרפיה, שבדק האם עקב העובדה שאוקראינה, שמותקפת על ידי רוסיה, אינה מקבלת סיוע הגנתי-צבאי מספק ממדינות העולם, הציבור מודאג ממצב אפשרי שבו אם ישראל תעמוד בעצמה בפני מצב צבאי דומה בו תותקף - נניח על ידי איראן - גם היא (ישראל, א"א) לא תזכה לסיוע הגנתי משמעותי ממדינות המערב? מהסקר עולה כי יותר ממחצית מהציבור (55.3%) מודאג ממצב אפשרי שבו ישראל תעמוד בפני מתקפת אויב ולא תזכה לסיוע הגנתי משמעותי ממדינות המערב, כפי שקורה לאוקראינה כיום, וסבורים כי עלינו לדאוג לעצמנו.
בנוסף, פרסמה שגרירות אוקראינה בישראל פוסט שבו העלתה את תמונתה של הילדה איליה בת ה-6 מהעיר אבדייבקה, הנמצאת במרחק של חמישה ק"מ מקו הלחימה, שהתחבאה ב-11 החודשים האחרונים במרתף של בית מחשש להפגזות מצד רוסיה. "הפחד המתמיד שליווה אותה מדי יום עשה לבסוף את שלו - היא נפטרה מהתקף לב לפני יומיים. ישראל - אנו זקוקים לעזרתך בהגנה על ילדינו מפני טילים רוסיים ומזל"טים איראניים", נכתב בפוסט של השגרירות.