3 צפייה בגלריה
(צילום: AFP, אנרג׳יאן)
יומיים לאחר חתימת הסכם הגבול הימי עם לבנון, הנשיא הלבנוני מישל עאון שיעזוב מחר (ראשון) את ארמון הנשיאות בבעבדא אומר כי לחיזבאללה היה "תפקיד שימושי בתור גורם מרתיע", כלשונו, במשא ומתן. "זה לא תואם (עם הממשלה), אבל זו הייתה יוזמה של חיזבאללה שהייתה שימושית", אמר על כך שארגון הטרור שיגר מל"טים לכיוון אסדת כריש הישראלית. ההסכם בין ישראל ללבנון הוגש לאו"ם ביום חמישי האחרון, אחרי שראש הממשלה יאיר לפיד והנשיא הלבנוני חתמו עליו כל אחד בנפרד.
בריאיון לסוכנות הידיעות רויטרס, עאון הוסיף כי מציאת גז בים הוא "הסיכוי האחרון" של לבנון להתאושש כלכלית מהמצב הקשה שבו היא נתונה. עוד אמר שלבנון עלולה לגלוש ל"כאוס חוקתי", מאחר שלפי שעה עדיין לא נבחר לה נשיא חדש אחרי ארבעה ניסיונות כושלים בפרלמנט. מלבד נשיא, בלבנון גם לא מכהנת ממשלה, והעומד בראשות הממשלה הוא נג'יב מיקאתי, שמשמש ראש ממשלת מעבר. כהונתו של עאון בת שש השנים תסתיים ביום שני הקרוב, והוא יעזוב את ארמון הנשיאות מחר. לפני מינויו של עאון באוקטובר 2016 בלבנון לא כיהן נשיא במשך כשנתיים וחצי - אז סיים מישל סלימאן את תפקידו.
צוות המו"מ הישראלי בראש הנקרה, אחרי החתימה ביום ה'
(צילום: GPO)

אותו חיזבאללה, שלפי עאון שימש גורם מרתיע, בירך על החתימה על הסכם הגבול הימי. מנהיג הארגון חסן נסראללה אמר ביום חמישי האחרון כי "המשימה הסתיימה", והוסיף: "אני מברך את כל פעילי חיזבאללה על פעילותם. מה שקרה זה ניצחון גדול מאוד ללבנון. זה נכון למדינה, לעם הלבנוני ולחיזבאללה".
ארגון הטרור הלבנוני איים כל העת כי יתקוף את אסדת הגז כריש אם תחל הפקת הגז ממנה מבלי שייחתם הסכם עם לבנון. מלבד איומים בתקיפת כריש, השמיע חיזבאללה גם איומים בדמות פגיעה במאגרי הגז האחרים של ישראל. הארגון אף פרסם סרטון שבו נראו צילומים לכאורה מאזור כריש, אחרי שצה"ל הפיל מל"טים שנשלחו לאזור.
3 צפייה בגלריה
נשיא לבנון מישל עאון עם עמוס הוכשטיין חתימה הסכם דיקוח גז אסדה כריש עם ישראל ב בעבדא
נשיא לבנון מישל עאון עם עמוס הוכשטיין חתימה הסכם דיקוח גז אסדה כריש עם ישראל ב בעבדא
עאון עם המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין. "הסיכוי האחרון"
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד פגישה נפגש נפגשו מתווך תיווך אמריקאי אמריקה עמוס הוכשטיין
ראש הממשלה יאיר לפיד פגישה נפגש נפגשו מתווך תיווך אמריקאי אמריקה עמוס הוכשטיין
רה"מ לפיד עם הוכשטיין
(צילום: GPO)
טקס החתימה הרשמי על הסכם הגבול הימי התקיים ביום חמישי האחרון בבסיס האו"ם בנאקורה שבגבול הלבנוני עם ישראל. בטקס השתתפו צוותי המו"מ של ישראל ולבנון, והם הגישו את ההסכם לאו"ם. ההסכם אושר לקול מחיאות כפיים של חברי המשלחות, ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שבתיווך איש ממשלו עמוס הוכשטיין הושג ההסכם, אמר כי ההסכמה "מקרבת אותנו למזרח תיכון בטוח ומשגשג יותר".
הטקס נפתח בנאום של הוכשטיין, לאחר שלאוהל במפקדת האו"ם נכנסו ארבע המשלחות: הישראלית, הלבנונית, האמריקנית, וזו של האו"ם, כאשר הישראלים ישבו מול הלבנונים. הנציג הלבנוני נאם בהמשך ואחריו מנכ"ל משרד האנרגיה ליאור שילת. לאחר מכן הצדדים הגישו את המסמכים להוכשטיין, שחתם עליהם. בשלב הזה הפקידו את הקואורדינטות באו"ם, הוכשטיין הכריז כי "יש לנו גבול ימי", וכל הנוכחים באוהל מחאו כפיים.
בטקס לא הייתה כל אינטראקציה בין הישראלים ללבנונים, וגם לא התפרסמה תמונה משותפת. האמריקנים לא רצו להביך את הלבנונים, שלא היו מעוניינים לשוות לטקס נופך של נורמליזציה כלשהי בין המדינות.