שר המשפטים גדעון סער חתם על תקנות חדשות שיקלו על נפגעות עבירות מין להעיד בבתי המשפט מבלי שהנאשם יהיה נוכח באולם. התקנות החדשות, שייכנסו לתוקף באופן מיידי, קובעות בין היתר כי אין צורך בחוות דעת מקצועית באשר למצבה של הנפגעת - ומספיק שהיא תאמר שברצונה לא להעיד בנוכחות הנאשם. בנוסף, נקבע כי הנפגעת לא תצטרך להגיע לדיון המקדים של בית המשפט על בקשתה.
התיקון נועד להקל על עדותם של נפגעי עבירות מין וסחר בבני אדם, עדים קטינים נפגעי עבירות מין וחלק מעבירות האלימות. לדברי סער, "על מערכת המשפט לגלות רגישות כלפי נפגעי עבירה הנדרשים בהליך המשפטי לחזור למקרה הטראומתי. לכן אני מקדם תיקוני חקיקה שמטרתם לשפר את היחס של כלל גורמי אכיפת החוק לנפגעי העבירה".
1 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה תקווה חדשה
ישיבת סיעה תקווה חדשה
גדעון סער
(צילום: יואב דודקביץ')
החוק מאפשר כבר היום במקרים מסוימים לבית המשפט להתיר מתן עדות במשפט פלילי שלא בנוכחות הנאשם, אלא רק בנוכחות עורך דינו - וזאת אם מסירת העדות בפני הנאשם עלולה לפגוע בעד או בעדותו. עד היום, כדי להתיר עדות כזו נדרשה ראיה בכתב - כגון חוות דעת או מסמכים רפואיים של פסיכולוג, רופא או עובד סוציאלי - לצורך הוכחת הטענה שמתן העדות בנוכחות הנאשם עלולה לפגוע בעד או לפגום בעדות.
ועדת ברלינר, שבחנה את הטיפול בנפגעי עבירות מין בהליך הפלילי, המליצה לבטל את הדרישה לקבלת ראיות בכתב - והסביר זאת במאפיינים הייחודיים של נפגעי ונפגעות עבירות מין, ובשל העובדה שרבים מהם נמצאים במצב נפשי מורכב. בנוסף, הוחלט לאפשר לבית המשפט להחליט בבקשה זו בכתב, כך שנפגעות תדענה מראש שעדותן תתקיים בדרך זו.
שר המשפטים החליט לאמץ המלצות אלו ולתקן את התקנות, ומטענו נמסר כי מדובר ב"צעד חשוב נוסף בהנגשת ההליך הפלילי לנפגעות ולנפגעי עבירות מין ואלימות ולהסרת החסמים בדרך לעשיית צדק וקיומו של הליך משפטי".