שר הבינוי והשיכון, יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף, אמר כי חוק הגיוס שאותו דורשות הסיעות החרדיות - כדי לפטור צעירים חרדים משירות צבאי - הוא המינימום המגיע להם.
גולדקנופף התארח אמש (יום א') בסוכתו של השר לשירותי דת מיכאל מלכיאלי מש"ס והשתתף בשידור "רדיו קול חי" מהסוכה. "זה לא טוב להם כשאני אומר מה עשינו, ומה נתנו, ושאנחנו רוצים את חוק גיוס ואת המינימום שכתוב (בהסכמים הקואליציוניים)", אמר.
דברי גולדקנופף, אמש
(צילום; מרדכי הלפרין, רדיו קול חי)

"אני רוצה שעם ישראל יידע שאנחנו מאוחדים, עוזרים האחד לשני, אנחנו יושבים בממשלה, יושבים בקואליציה ואת החלק שלנו נותנים - ורוצים פעם אחת לדעת שאת החלק שלנו גם נקבל, מה שמגיע כמו שותפים. יש קערה גדולה, ממנה כל אחד ייקח מה שהוא צריך".
בנוסף התייחס השר לסערת מעונות היום, ואמר כי משרד העבודה עמל על פתרון גם בנושא הזה. היועמ"שית גלי בהרב-מיארה, נזכיר, הורתה להקפיא בעקבות פסיקת בג"ץ את התמיכה הכלכלית למי שחייב בגיוס ולא התייצב בלשכות, גם אם לא קיבל צו, מה שמונע מהמדינה לתת סיוע כלכלי לתלמידי ישיבות שלא התייצבו לגיוס.
2 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף
יצחק גולדקנופף
השר יצחק גולדקנופף
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בשבועות האחרונים שב והבהיר גולדקנופף באוזני נתניהו כי הצבעת יהדות התורה על התקציב מותנית בהעברה של חוק הגיוס קודם לכן - ובאופן שיוסכם על החרדים. נתניהו, כך דווח החודש, אמר שהוא נחוש לקדם את החוק באופן שיוסכם על החרדים עד סוף אוקטובר. כך או כך, העיסוק בסוגיה צפוי לגבור עם פתיחת מושב הכנסת ביום ראשון בשבוע הבא, כשעד לאישור סופי של התקציב צפויים לעבור עוד כחודשיים.
בשבוע שעבר, בריאיון לעיתון "הדרך" שהינו ביטאון ש"ס, התייחס גם יו"ר המפלגה אריה דרעי לנושא הגיוס. לדבריו, "אני מקווה מאוד שכבר בשבועות הקרובים נוכל להסדיר זאת, שבני הישיבות יוכלו לשבת וללמוד ללא הפרעה, ללא שיהיו כל מיני בעיות של צווים וכו', ובני התורה יוכלו לקבל שוב את התקצוב שצריך, את הסבסוד במעונות ושאר הדברים".
עוד אמר דרעי: "צריך להבין, אם מסתכלים מבחינה תקציבית, כל יום של קרב, עולה לנו יותר מכל התקציב השנתי של כל עולם התורה, זה רק שנבין את הפרופורציות, ואנחנו מאמינים שכל יום של לימוד מונע עוד ימי קרב".
2 צפייה בגלריה
מחאת החרדים מול לשכת הגיוס בירושלים
מחאת החרדים מול לשכת הגיוס בירושלים
פעילים חרדים מפגינים נגד גיוס בירושלים, באוגוסט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
דברים אלו נאמרים על רקע התסכול הרב של רבבות לוחמי מילואים ובני משפחותיהם שכורעים תחת הנטל כבר יותר משנה של מלחמה, שהביאה גם למחסור רב בלוחמים בצה"ל - שבהתאם דרש הארכת שירות ללוחמי מילואים וגם ללוחמים בסדיר.
בינתיים, בצה"ל עדיין לא אוכפים את שיחות האזהרה לחרדים שלא התייצבו ללשכות הגיוס חרף הצווים שקיבלו מאז פסיקת בג"ץ בסוף חודש יוני שחייבה את המדינה לגייסם. כזכור, לפני כחודש פורסם כי צעירים חרדים שקיבלו צו ראשון במסגרת אלפי הצווים שנשלחו, ולא התייצבו בלשכה גם אחרי צו שני והתראה שלישית - קיבלו שיחה אישית ממדור חרדים בצה"ל. בשיחה נאמר להם כי אם לא יגיעו לאחת מלשכות הגיוס בתוך 48 שעות הם עלולים לקבל צו מעצר. למרות הזמן שחלף, לא ננקטו שום צעדים נגד הצעירים שעליהם דיווחנו כי קיבלו את אותן השיחות.
עד כה, רק עשרות בודדות של חרדים התייצבו לצו ראשון - לעומת יעד הגיוס המוכרז של 3,000 חרדים השנה (בנוסף ל-1,800 שמגויסים ממילא מדי שנה).
ח"כ מירב כהן מיש עתיד אמרה בתגובה לדברי גולדקנופף: "לא אדוני השר. ‏חוק ההשתמטות הוא לא המינימום שמגיע לכם. מגיע לכם להתגייס כמו כולנו, לשרת, להתפרנס ולשלם מיסים כמו כולנו".