3 צפייה בגלריה
החנוכיה שהוצבה על גג מסגד בנבי סמואל
החנוכיה שהוצבה על גג מסגד בנבי סמואל
החנוכייה על גג המסגד
מתחם נבי סמואל ליד ירושלים הוא אתר שמקודש לאיסלאם, לנצרות וליהדות - אולם מחזה כזה לא נראה במקום מעולם: פקחים של רשות הטבע והגנים הציבו אמש (יום ד') חנוכייה על גג המסגד במתחם. הבוקר, לאחר פניית ynet למנהל האזרחי, הועברה החנוכייה לכניסה התחתונה שסמוכה לבית הכנסת באתר.
במתחם, שממוקם בתוך הפארק הלאומי נבי סמואל, קבורות לפי המסורת היהודית עצמותיו של שמואל הנביא. המסגד מהמאה ה-18 נבנה על שרידי מצודה צלבנית, קבר שמואל הנביא ובית הכנסת הקטן ממוקמים בקומת המסד מתחת למסגד.
3 צפייה בגלריה
החנוכיה שהוצבה על גג מסגד בנבי סמואל
החנוכיה שהוצבה על גג מסגד בנבי סמואל
תושבי הכפר הפלסטיני הסמוך זעמו
הצבת החנוכייה הגדולה על גג המסגד עוררו את זעמם של התושבים המוסלמים בכפר הפלסטיני הסמוך נבי סמואל. "זה לא יעלה על הדעת להציב חנוכייה עם סמל דתי מובהק ליהדות על גג המסגד שלידו יש צריח", אמר ראש מועצת נבי סמואל אמיר עובייד. "זה לא הגיוני בעליל וזה גורם לכעס רב ולהתגרות בנו".
תושבי הכפר ביקשו לפני כמה חודשים להאיר את המסגד בתאורה חגיגית, אך בקשתם נתקלה בסירוב. "אנחנו נתקלים באפליה קשה, זה לא הגיוני שחוגגים כאן רק ליהדות. אם כבר, שיחגגו לכולם בדו-קיום ולא בצורה כזאת בוטה", הוסיף עובייד. "היה סמל של סהר על המסגד שרצינו להאיר ולטפח ולא נתנו לנו לעשות את זה. עושה רושם שלא רוצים לתת ביטוי לסמלי דת, רק ליהודים".
3 צפייה בגלריה
החנוכיה שהוצבה על גג מסגד בנבי סמואל
החנוכיה שהוצבה על גג מסגד בנבי סמואל
החנוכייה, הבוקר
לפי התנ"ך, שמואל הנביא נקבר בעיר הולדתו רמה, מזרחית לאתר נבי סמואל. ואולם, ביומן המסע של בנימין מטודלה מהמאה ה-12 צוין כי הצלבנים קברו מחדש את עצמותיו בראש הגבעה המשקיפה על ירושלים. בגלל מיקומו הגבוה וחשיבותו האסטרטגית, התנהלו בעידן המודרני קרבות רבים על קבר שמואל.
בחפירות במקום לא התגלו אמנם שרידים מתקופת שמואל, אך תפילות של יהודים ומוסלמים מתקיימות באתר כדבר שבשגרה. דתיים יהודים רבים מבקרים באתר ביום השנה למותו, כ"ח באייר.
ארגון הארכיאולוגים "עמק שווה", שפועל למען זכויות תרבות ומורשת ושמירה על אתרי העתיקות כנכס ציבורי, מסר כי "הנרות הללו על המסגד בנבי סמואל מפיצים הרבה דברים, אבל אור הוא לא אחד מהם. האתר הארכיאולוגי נבי סמואל הוא אתר קדוש ליהודים ומוסלמים כאחד ויש לנהוג בו ברגישות המתבקשת מכך.
"הצבה של סמל יהודי דתי על מסגד היא בראש ובראשונה פוגענית והיא הופכת את האתר הארכיאולוגי לחלק מסכסוך דתי. מין הראוי שקמ"ט גנים לאומיים והמנהל האזרחי יכבדו את בני כל הדתות ולכל הפחות יציבו את החנוכייה במקום אחר".
ממתאם פעולות הממשלה בשטחים נמסר בתגובה: "המנהל האזרחי רואה חשיבות רבה ומשקיע את מירב המאמצים על מנת לאפשר חופש פולחן ודת לכלל הדתות באזור יהודה ושומרון. אמש הוצבה על ידי פקחי רשות הטבע והגנים חנוכייה בגג אתר קבר שמואל הנביא. לאחר בירור הנושא, החנוכייה הועברה לרחבת האתר, כפי שהיה נהוג מדי שנה בחג החנוכה".