גורם מדיני אמר בצהריים (שישי) כי קבינט המלחמה אישר פה אחד המלצה משותפת של צה"ל ושב"כ, להיענות לבקשת ארה"ב ולאפשר הכנסה של שתי מכליות סולר ביממה עבור צרכי האו"ם לתמיכה בתשתיות מים וביוב. מדובר ב-60 אלף ליטר שייכנסו לרצועת עזה, מדי יום. שרי הקבינט המורחב לא עודכנו בהחלטה לפני פרסומה.
לפי הגורם, "פעולה זו מאפשרת לישראל את המשך מרחב התמרון הבינלאומי הדרוש לחיסול חמאס". לדבריו המכליות ייכנסו דרך מעבר רפיח, באמצעות האו"ם, לאוכלוסייה האזרחית בדרום רצועת עזה ובלבד שלא יגיע לחמאס: "פעולה זו נועדה בין השאר לתמוך באופן מינימלי במערכות מים, ביוב וסניטריה, כדי למנוע התפרצות מגיפות שעלולות להתפשט באזור כולו, לפגוע הן בתושבי הרצועה והן בכוחותינו ולהתפשט אף לתוך ישראל".
1 צפייה בגלריה
מעבר רפיח מצרים משאית דלק מצרית מחכה להיכנס לעזה
מעבר רפיח מצרים משאית דלק מצרית מחכה להיכנס לעזה
מכלית דלק מצרית במעבר רפיח
(צילום: EPA/STR)
ההודאה הישראלית בהכנסת משאיות הדלק הגיעה אחרי שכלי תקשורת ערביים דיווחו בצהריים על כניסת משאיות דלק לרצועת עזה. ברשת "סקיי ניוז" בערבית נטען כי מספר מופרז של 10 משאיות עמוסות ב-150 אלף ליטר נכנסו לרצועה, וברשת "אל-קאהרה אל-אחבאריה" המצרית נטען כי "מאמציה של מצרים להחזיר את הזרמת הדלק לרצועת עזה הצליחו".
לפי הדיווח ברשת המצרית, "הלחץ המצרי על כל הצדדים הצליח להגדיל את היקף הסיוע המוזרם לרצועת עזה - וזרימת משאיות הדלק התחדשה".
לפני כשבועיים הצהיר ראש הממשלה בדברים שנשא בקריה בתל אביב, אותם הפנה "לאויבינו ולידידינו": "לא תהיה הפסקת אש בלי החזרת חטופינו. אין כניסת דלק, אין כניסת פועלים ולא תהיה הפסקת אש ללא שחרור חטופינו".
בתגובה למהלך כתב השר איתמר בן גביר: "שוב החלטות של מדיניות נסגרות בקבינט המלחמה שמוביל את ישראל לקונספציה שגויה. כל עוד החטופים שלנו לא זוכים אפילו לביקור הצלב האדום, אין שום היגיון להעניק לאויב מתנות הומניטריות. מדובר באצבע בעין ללוחמי צה"ל, למשפחות השכולות ומשפחות הנעדרים והחטופים. שינוי מדיניות חייב להיות בקבינט המורחב ולא בחדרי חדרים. אדרוש מראש הממשלה להביא החלטות שקשורות במדיניות לקבינט מורחב".
השבוע, לראשונה מפרוץ המלחמה, אפשרה ישראל תדלוק במעבר רפיח של משאיות של אונר"א, המשמשות להכנסת סיוע הומניטרי לרצועה. לפי מקור ששוחח עם רויטרס, מדובר היה ב-24 אלף ליטר. ההחלטה באה אחרי שהסוכנות הודיעה כי תעצור את פעילותה ההומניטרית בעזה משום שאזלו כל מאגרי הדלק שלה, וכן בהמשך לבקשת הממשל האמריקני. לפי המקור, הדלק יועד אך ורק למשאיות של האו"ם בעזה - ולא לבתי החולים.