2 צפייה בגלריה
קטי פרי
קטי פרי
קטי פרי
(צילום: יריב כץ)
אחרי שורת החשיפות בפרשת "סרסור הסוהרות", בהן דבריה של החיילת ששירתה בכלא גלבוע שסיפרה שנאנסה על-ידי אסיר ביטחוני, נציבת שב"ס קטי פרי פנתה היום (שישי) באיגרת לכלל הסוהרים והסוהרות בארגון והדגישה כי הנושא מטופל בחומרה.
"ביממה האחרונה מתפרסמות ידיעות המעידות על אירוע חמור וקשה שמציב בפנינו אתגר הן ברמת הארגון והן ברמה האישית כמפקדים וכהורים וכבני משפחה", כתבה פרי. "כארגון חזק, אשר יודע לעמוד איתן בדרכו, נדע גם הפעם לתחקר, להסיק מסקנות ולטפל במלוא האחריות והחומרה, היכן שנדרש. לצערי, נוכח צו איסור פרסום שהוטל על החקירה ועל פרטי האירוע מלפני כחמש שנים, אנחנו מנועים מלעסוק בנושא, להציג את פרטי המקרה, ולפזר את העמימות".

פרשת "סרסור הסוהרות" - כתבות נוספות

פרי אמרה כי "כעיקרון, אינני מתעלמת מכל מידע המגיע לידיעתי, ועקב כך החלטתי לפני מספר חודשים לתמוך ולממן טיפול נפשי לסוהרות לשעבר אשר היו מעורבות באירוע גלבוע. כמו כן, היכן שנדרש לאחרונה להסיק מסקנות לגבי מפקדים בארגון, בוצע הדבר במלוא האחריות והחומרה. זו דרכי, זו דרכנו".
(צילום: אסף חן)

לדברי הנציבה, "בשנה האחרונה עסקנו רבות ביצירת סביבת עבודה בטוחה, מאפשרת ומוגנת למען סוהרי וסוהרות הארגון, בדגש על אוכלוסיית חיילים סוהרי החובה. לשמחתי, הוועדה שמונתה לאחרונה על ידי הרמטכ"ל לבדיקת תנאי השירות של חיילים בשב"ס, שיקפה תמונת מצב של מקום עבודה בטוח לחיילים סוהרי החובה, ולא בכדי אחוז ניכר מהם מבקש להשתלב כסוהרי קבע בארגון ואף לצאת לקצונה".
פרי אמרה לסוהרים כי היא גאה בעבודתם הקשה, וקראה "לשמור על דרכינו ועוצמתינו כארגון ביטחוני לאומי בעל שליחות חברתית". היא ציינה כי"ככל שיוודעו פרטי האירוע, נתחקר את המקרה ונפעל בנחישות למניעת אירועים הפוגעים בסטנדרטים הערכיים שאנו מציבים בפנינו. עם כניסת השבת, אני פונה לכל אחד ואחת מכם: אין ספק, האירוע אינו משקף כלל ועיקר את עבודתכם הראויה שנעשית מתוך תחושת שליחות, כבוד ואהבת האדם".

הסוהרים נכנעו לאסירים: פרשת הסרסור בסוהרות

במרכז פרשת ה"סרסור בסוהרות" עומדים שורה של מקרים שהתרחשו לכאורה בכלא גלבוע בין השנים 2017-2014. לפי החשד, קציני המודיעין בכלא נהגו להיענות לדרישתו של האסיר מחמוד עטאללה, ולהעביר לאגף שבו הוא כלוא סוהרות בהתאם לדרישתו. לפי החשד, עטאללה הטריד מינית את הסוהרות בהזדמנויות רבות, וכל זאת בידיעה לכאורה של בכירים בכלא.
הפרשה, שנחשפה ב-2018, חזרה לכותרות בנובמבר האחרון עם עדותו של מפקד הכלא, גונדר-משנה פרדי בן שטרית, בוועדת החקירה לבריחת האסירים. בן שטרית אישר בעדותו את הדברים, שהתרחשו טרם כהונתו, וציין כי היה ידוע שסוהרות "סורסרו" למלא את צורכיהם המיניים של מחבלים הכלואים בכלא. נדגיש כי בן שטרית עצמו אינו קשור לפרשה, והחל לכהן כמפקד הכלא רק אחרי שנחשפה.
עטאללה, לפי עדויות הסוהרות, אף נהג להלך עליהן אימים באמצעות אזכור שמו של המחבל אמג'ד עוואד, רוצח בני משפחת פוגל. כך למשל, בינואר 2022 התלונה במשטרה סוהרת שלדבריה טאללה באותה התקופה אמרו לה כי היא מאוימת על ידי אמג'ד עוואד, אף על פי שבדיקת ynet העלתה כי לא היה כל איום כזה, מה שמבסס את החשד כי מדובר היה בעיקר בניסיון הפחדה.
לפני שלושה שבועות פיטר השר לביטחון הפנים עמר בר-לב את רב-כלאי ראני באשא, קצין המודיעין שהודה בחקירותיו במשטרה ששיבץ סוהרות מהאגף הפלילי לאגף הביטחוני בעקבות דרישותיו של עטאללה. בר-לב, שפיטר את באשה בהמלצת נציבת שב"ס קטי פרי, ציין במכתבו אליה כי "לאור נסיבות המקרה, טיב המעשים שבהם הודה הקצין והתשתית הראייתית המנהלית הקיימת לגביו במישור הפלילי, הריני לאשר את החלטתך לפטר את באשה, בשל הפרה חמורה של חובותיו כסוהר ובשל אי התאמתו להמשך השירות בארגון".