מיכאלי: "נחייב לוחית זיהוי לכל רוכב אופניים וקורקינטים חשמליים"
(צילום: בראל אפרים )

שרת התחבורה, מרב מיכאלי, הכריזה הבוקר (יום רביעי) על כוונתה לחייב בחוק התקנת לוחיות זיהוי על קורקינטים ואופניים חשמליים, על מנת לשפר את האכיפה. מיכאלי ציינה כי מהלך זה יתבצע בדרך של רישום הרוכבים והנפקת לוחית זיהוי אישית, שאותם הרוכבים יתקינו על הכלים שבהם ייסעו, בעוד שעל הכלים השיתופיים יותקנו לוחיות רישוי קבועות, והאכיפה תתבצע מול הזכייניות.
מיכאלי ציינה את אמצעי האכיפה הקיימים, בהם הטלת קנסות על רכיבה ללא קסדה, וכן הגבלת גיל הרוכבים: "הובלנו הסמכת פקחים ונתנו להם סמכויות אכיפה. היום אנחנו מבטיחים חובת רישום על כל רוכבת ורוכבת".
עוד אמרה מיכאלי: "הכלים הקלים לא יכולים להפוך את הרחובות למערב פרוע. אנחנו חייבים לעשות מעשה משמעותי כדי לשנות את המציאות לטובה, ולוודא שהכלים הקלים שעוזרים לאנשים רבים אכן יהיו כך". שרת התחבורה הוסיפה כי "אני כאן בגלל חרדה של הורים רבים, בגלל כל המבוגרות והמבוגרים שהולכים על המדרכה ונפגעים. את זה אנחנו חייבים לקחת אחריות ולשנות".
5 צפייה בגלריה
לוחיות הרישוי שיהיו על הכלים
לוחיות הרישוי שיהיו על הכלים
השרה מיכאלי מציגה את לוחית הרישוי
(צילום: בראל אפרים)
מנכ"לית משרד התחבורה, מיכל פרנק, אמרה: "חובת הרישום היא משהו שחיכינו לה. המטרה היא לייצר זהות בין הכלים לרוכבים. כך נדע מי נוסע בכל כלי ולמי לייחס את העבירה". מיכאלי ופרנק הציגו את הלוחית: "מדובר בלוחית קטנה עם ארבע ספרות ושתי אותיות, שתהיה פטורה מאגרה. בשלב זה מצאנו לנכון לא להטיל חובת ביטוח".
"פרנק הרחיבה: ניצור זהות בין הכלים לבעליהם, ונשים קץ לאנונימיות ברכיבה. המהלך ייצור מודעות ולקיחת אחריות מצד הרוכבים. הרישום יהיה מקוון ובאמצעות ממשק פשוט, בדומה להנפקת תו חניה. בתהליך ייעשה חיבור בין מספר השלדה של הכלי לתעודת הזהות של הרוכב, והמערכת תנפיק בהתאם מספר רישום".
5 צפייה בגלריה
מיכל פרנק, מנכ"לית משרד התחבורה
מיכל פרנק, מנכ"לית משרד התחבורה
מיכל פרנק, מנכ"לית משרד התחבורה
(צילום: בראל אפרים )
5 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי ומיכל פרנק
מרב מיכאלי ומיכל פרנק
"לא נאפשר מערב פרוע". מיכאלי ופרנק עם לוחית הזיהוי
(צילום: גדעון שרון, לע״מ)
לפני עשור הכשיר משרד התחבורה את השימוש בקורקינטים החשמליים, לאחר שלפני כן עשה זאת לגבי האופניים החשמליים, מבלי לחייב אותם בלוחיות רישוי, שנדרשות מכל רכב מנועי אחר בארץ, מקטנוע ועד משאית. במשרד התחמקו מחובה זו על ידי קביעה בתקנות התעבורה שהכלים האלה אינם מוגדרים כרכב מנועי.
זאת מאחר ואנשי המקצוע במשרד חששו מהעומס הנוסף שתטיל חובת רישוי למאות אלפי כלים חשמליים על המשרד ועל מכוני הרישוי, תוך התעלמות מהנזק הבטיחותי של היעדרן, הוא הקושי לאכוף את החוק נגד הרוכבים, והקלות שבה הם יכולים לברוח ולהיעלם ללא עונש, גם במקרים של דריסת הולכי רגל.
ב-2018, שר התחבורה דאז ישראל כץ הבטיח לשקול מחדש את המדיניות הזאת, לאחר גל של תאונות דרכים קטלניות ומתוקשרות בכלים החשמליים. עם זאת, גם שרי התחבורה שהגיעו אחריו, בצלאל סמוטריץ' ומירי רגב, לא קידמו את המהלך. בנובמבר האחרון עברה בקריאה טרומית הצעת חוק של ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) לחייב את הכלים בלוחית רישוי, וזכתה לתמיכה מהשרה מיכאלי, שהבטיחה כי המשרד יקדם את המהלך, מה שלקח כמעט שנה.
ח"כ אשר מתח ביקורת על מיכאלי: "שרת התחבורה מתכוונת להשיק היום עוד קמפיין בדרך לבחירות - 'התקנת לוחית זיהוי בכלים ממונעים'. את הצעת החוק העברתי כבר לפני עשרה חודשים, אך מאז גררו רגליים ולא עשו דבר כדי לקדם זאת. על כך נאמר מוטב מאוחר מלעולם לא, וטוב שיש בחירות כדי להיזכר סוף סוף שצריך להילחם בתאונות הקורקינטים".
5 צפייה בגלריה
יעקב אשר באולפן ynet
יעקב אשר באולפן ynet
ח"כ יעקב אשר: "טוב שיש בחירות כדי להיזכר שצריך להיאבק בתאונות"
(צילום: הדר יואביאן)
5 צפייה בגלריה
סגנית ראש העיר תל אביב: "צעד חשוב, אך צריך להסדיר את כל ההיבטים הנוגעים לכלים הקלים"
סגנית ראש העיר תל אביב: "צעד חשוב, אך צריך להסדיר את כל ההיבטים הנוגעים לכלים הקלים"
סגנית ראש העיר תל אביב: "צעד חשוב, אך צריך להסדיר את כל ההיבטים הנוגעים לכלים הקלים"
(צילום: דינה קליינמן)
סגנית ראש העיר תל אביב מיטל להבי שיבחה את צעדה של מיכאלי, אך הזהירה מפני ההיבטים הרבים שאינם מוסדרים בנוגע לכלים הקלים, וכן ציינה כי בעתיד עלולים להיכנס לשימוש כלים מסוגים חדשים: "אנו חווים מציאות שבה נוסעים משתמשים ביותר מחצי מיליון כלים חשמליים בערי ישראל, חלקם בצורה פרועה ומסכנת חיים. לכן, כבר מזמן מוטלת החובה על המדינה להכיר בהם ולהסדיר את פעילותם ככלי רכב לכל דבר ועניין.
"בנוסף לרישום, צריך לכלול תקנות ברורות וחוקים לנסיעה, על פי רשימת מדדים המשקללים את רוחב הכלי, משקלו ומהירות נסיעתו. מדדים אלו חייבים להגיע עם הגדרה ברורה של היכן מותר לכלים אלו לרכב, בכביש או בשביל רכיבה, מה ההסמכה שנדרשת מהרוכבים ומהם המבחנים שהכלי צריך לעמוד בהם, מבחינות תקנים, בטיחות וטסט".
להבי קראה לדרוש רישוי עסקים מבעלי החנויות המוכרות את הכלים החשמליים, על מנת לוודא שאלו תקניים, וכן לאפשר לרשויות המקומיות אכיפה באמצעים אלקטרוניים, שכן "פקחים ושוטרים אינם יכולים להימצא בכל מקום ובכל שעה".