שלושה ימים אחרי הטבח במג'דל שמס, שבו נרצחו 12 ילדים, ולאחר שאזרח כבן 30 נהרג בצהריים (שלישי) מפגיעה ישירה של רקטה בקיבוץ הגושרים בגליל העליון, ראשי רשויות ותושבים בצפון זועמים על העיכוב במתקפת התגובה של צה"ל. "תגידו, השתגעתם? למה אתם מחכים?", תהה ראש העיר קריית שמונה אביחי שטרן - ומתח ביקורת: "ככה מחזירים את ההרתעה לצפון?".
פנייתו של שטרן לממשלה

זמן קצר לאחר שנקבע מותו של האזרח, שטרן אמר: "ממשלת ישראל, ראש הממשלה, שר הביטחון, חברי הקבינט - עוד לא התאוששנו מהטבח הנורא ממוצאי שבת במג'דל שמס, והצד השני, במקום שיהיה מורתע מתחת לאדמה ובמחילות מפחד מהתגובה, עוד מעז לירות עלינו". תושב העיר רפאל סלאב, ממובילי מטה "נלחמים על הצפון" אמר בתגובה לפגיעה הקשה כי ״תמונת ההרתעה" היא "עוד נרצח": "מי שרוצה לדעת איך נראית ההרתעה של מדינת ישראל - ככה. תמונה של עוד אזרח שנרצח מטיל של חיזבאללה. זה לא יכול לקרות. תנו לצה״ל לנצח, תהיו בצד היוזם ולא בצד המגיב״.
שטרן התבטא באופן דומה גם אמש, כאשר קרא לממשלה להגיב לירי חיזבאללה כפי שהגיבה לפגיעת הכטב"ם ששיגרו החות'ים מתימן על תל אביב. "הממשלה והצבא כבר קבעו מה הוא תג המחיר להרוג בתל אביב, כאשר תוך פחות מ-24 שעות יצאו לתקיפה במרחק של 2,000 קילומטרים ובלי אפילו לכנס מראש את הקבינט", אמר. "לפי אותו תג המחיר שקבע גלנט כשאמר ש'דם ישראלים אינו הפקר', אותה המשוואה הייתה צריכה להיראות גם כאן בצפון, והמחיר שבלבנון היו צריכים לשלם היא לפחות פי 12 מהמחיר ששילמו בתימן הבוערת. לא פחות".
רענן אלכסנדר (46), שמתגורר בקיבוץ נאות מרדכי הלא מפונה בעמק החולה, אמר: "אני בהלם וכולם פה בהלם מההרוג בקיבוץ. הקיבוץ שלנו לא מפונה. הפכנו לקו הראשון כרגע, יחד עם עוד שבעה יישובים פה. המצב הוא לא פשוט, יש פה מטחים ואזעקות ואין פה זמן תגובה. ברגע שיש אזעקה אנחנו עפים לממ"ד. נמצאים תמיד ליד ממ"דים ומקלטים. מה שקרה עכשיו בקיבוץ הגושרים גורם לנו לחשוב פעמיים אם זה נכון להשאיר פה את הילדים והמשפחה".
לדבריו, "אנחנו רק ומכילים ומכילים ואין פה שום קו אדום. זה עצוב והרגשה של חוסר אונים פה. זה לא באמת מעניין אף אחד ממקבלי ההחלטות. הממשלה עסוקה בדברים אחרים. עוד שניה מתחילה פה שנת לימודים ולא ברור איפה הם ילמדו, מה יקרה עם הגנים והפעוטונים. מצב קשוח. אנחנו מרגישים שמפקירים אותנו טוטאלית. לא מפנים אותנו אבל תעשו הכל כדי שנוכל לחיות פה".
ארגון "לובי 1701", המייצג 60 אלף מתושבי הצפון שפונו מבתיהם, מסר: "ממשלת ישראל מפקירה את דם תושבי הצפון. בקבינט עוד מתלבטים איך להגיב לטבח במג'דל שמס, בחיזבאללה ממשיכים להפגיז: עוד יום, עוד אזרח ישראלי הרוג. עוד משפחה נהרסה. חייבים להחזיר את ההרתעה. דם אזרחי הצפון אינו הפקר. ממשלת ישראל, להתעורר ומהר".
2 צפייה בגלריה
תיעוד מזירות נפילת פריטי האמל"ח באצבע הגליל
תיעוד מזירות נפילת פריטי האמל"ח באצבע הגליל
היירוטים מהמטח לעבר קריית שמונה
תיעוד מפגיעת הרקטה בגושרים

האזרח נפצע באורח אנוש מהשיגור שפגע בחצר בית, וכוחות מד"א שהגיעו למקום נאלצו לקבוע את מותו בתום מאמצי החייאה. דובר צה"ל עדכן כי זוהו 10 שיגורים שחצו משטח לבנון, כשמרביתם יורטו. המשטרה נמסר כי זוהו כמה זירות נפילה של פריטי אמל"ח באצבע הגליל. בתגובה, כוחות צה"ל תקפו בירי ארטילרי את מקורות הירי.
במקביל, במועצה האזורית גליל עליון הנחו את התושבים השוהים בקיבוצים מפונים מיפתח ומזרחה, בהם מנרה, משגב עם, כפר גלעדי, מעיין ברוך, הגושרים, דפנה, דן ושניר להיכנס למרחבים מוגנים. גם תושבי שמונת קיבוצי העמק הלא מפונים התבקשו שהות בסמוך למרחבים מוגנים, לצמצם תנועה בישוב ולהימנע מהתקהלויות, ובאופן חריג, המועצה הנחתה גם לסגור את הבריכות בקיבוצים אלו.
התקרית הקטלנית, כאמור, מתרחשת שלושה ימים לאחר ש-12 ילדים ונערים נהרגו מפגיעת רקטת חיזבאללה במג'דל שמס, ועל רקע איומים מצד ישראל בתגובה - שטרם הגיעה. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול בביקורו ביישוב הדרוזי בגולן כי "תגובתנו בוא תבוא, והיא תהיה קשה". הקבינט המדיני-ביטחוני אמנם הסמיך את נתניהו ואת שר הביטחון יואב גלנט לבחור את אופן התגובה לטבח, אולם המועד לתגובה עדיין לא ברור.
2 צפייה בגלריה
תיעוד מזירות נפילת פריטי האמל"ח באצבע הגליל
תיעוד מזירות נפילת פריטי האמל"ח באצבע הגליל
תיעוד מזירות נפילת פריטי האמל"ח באצבע הגליל
בניגוד לקריאות התכופות לתגובה חריפה ומיידית, יו"ר פורום יישובי קו העימות וראש המועצה האזורית מטה אשר, משה דוידוביץ, אמר אמש כי "גם אם הדם רותח כעת, את הנקמה צריך להגיש קרה, ועם חיוך גדול", וקרא לממשלה לפעול מהראש ולא מהבטן: "יש להכות בהם במקום ובזמן שאנחנו נבחר, על מנת שהם יבינו שחצו כל גבול בירי אל תושבי מדינת ישראל". דוידוביץ אמר את הדברים במהלך ביקור במג'דל שמס, לשם הגיע כדי לנחם את בני המשפחות ששכלו את ילדיהן. "אני רוצה שהתגובה של צה"ל תהיה כזאת שחיזבאללה ירגיש אותה במשך שנים וישאל עצמו האם נכון היה לפגוע במי מתושבי מדינת ישראל, ובטח שבתושבי קו העימות שכבר 10 חודשים נמצאים במציאות בלתי נתפסת".
ראש המועצה בשלומי, גבי נעמן, אמר אמש כי לא יומר לממשלה כיצד להגיב, אך הדגיש כי "הדרישה של תושבינו היא להגיע להכרעה צבאית ולנצח את ארגון הטרור בצפון. ההמתנה מתישה את תושבינו ומחזקת את אויבינו - שימור כוחו של נסראללה מעמיד את המדינה בפני סכנה קיומית במלחמה הבאה". עוד לפני הרג האזרח מפגיעת הרקטה היום, ראשי הרשויות הביעו אמש את חששם כי ככל שיחלוף הזמן, הכאב מטבח חיזבאללה במג'דל שמס ייחלש, דמם של הילדים יתייבש ויימחה מהקרקע, ו"נתניהו ירחיק שוב את הקץ". דוידוביץ הבהיר כי "אם נדמה למאן דהוא שהזמן יעשה את שלו והחושים שלנו יתקהו והצרות החדשות שעוד ייכפו עלינו ישכיחו את החשבון הפתוח הזה, אני מציע לו - Don't".