לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיעה הערב (יום ה') כי הוא יישא הערב הצהרה מיוחדת לתקשורת, בשעה 20:10. במקביל, גורמים פוליטיים אמרו כי נתניהו דן בריכוך אפשרי של נוסח החוק לביטול עילת הסבירות וכי בלשכתו מתקיימות התייעצויות קדחתניות מאוד בסוגיה.
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו. יועציו לוחצים לריכוך
(צילום: מארק ישראל סלם)
בהתייעצויות מעורב בין השאר השר רון דרמר המקורב לנתניהו, ועו"ד מיכאל ראביליו, שנוהג לייצג את נתניהו בדיונים בבג"ץ. מאחורי הקלעים, חלק מיועציו של נתניהו לוחצים עליו להכניס שינוי כלשהו בחוק ולרככו - גם ללא הסכמות עם האופוזיציה. בקואליציה לעומת זאת, "דוחקים אותו לפינה" ומתעקשים להשלים את החקיקה בנוסח הקיים - מבלי לשנות פסיק. נתניהו לא צפוי לפיכך להודיע על ריכוך בהצהרתו, אבל כן לספק איתות כלשהו במטרה להרגיע את הרוחות.
"כוח קפלן", אחד מארגוני המחאה נגד המהפכה המשפטית, מסר הערב: "נתניהו נכנס לשלב הספינים הכאילו דרמטיים. חקיקה חד-צדדית שתפגע ברשות השופטת תהווה הרס של הדמוקרטיה הישראלית. יש רק דרך אחת לעצור את חורבן בית שלישי: גניזה של החקיקה והודעה ששינויים משטריים ייעשו רק בהסכמה רחבה. אנו קוראים לפוליטיקאים לא ליפול לספינים, נתניהו הונה כבר את כולכם. גניזת החקיקה והסכמה רחבה, כל דבר פחות מכך יהווה פגיעה אנושה במדינת ישראל".
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בן גביר וסמטוריץ'. בקואליציה דוחקים את נתניהו לפינה
(צילום: עמית שאבי)
ח"כ טלי גוטליב מהליכוד קראה מנגד לנתניהו להימנע מריכוך הצעת החוק: "אדוני ראש הממשלה, בכל הכבוד. עמדת היועצים שלך שלא נבחרו על ידי הציבור או עמדת חברי הקואליציה והשרים, עמדתינו גוברת! רק מזכירה".
ח"כ מתן כהנא מהמחנה הממלכתי תקף מצדו את חברי הקואליציה שמתנגדים לריכוך: "מי אתם אלה שדוחפים את ראש הממשלה 'לא לשנות פסיק' בחקיקה? אכפת לכם בכלל מעם ישראל? אתם בכלל מבינים מה עובר כאן על חצי עם? כ"כ דחוף לכם לנצח את האחים שלכם?", צייץ בטוויטר. "אדוני ראש הממשלה, זו המשמרת שלך. אל תשעה ללחץ שמפעילים עליך הגורמים הקיצוניים שבממשלתך. אתה אחראי לאחדות העם".
במה שנראה כחלק מאותן התייעצויות בלשכת נתניהו, מוקדם יותר היום הודיעה הלשכה כי נתניהו נועד שם עם יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ועם יו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי. הוא אמר להם, כך לפי ההודעה, ש"ימשיך לפעול לטובת הידברות והסכמות בנושא הרפורמה המשפטית".
5 צפייה בגלריה
ארנון בר דוד מדבר עם מפגינים לאחר מסיבת העיתונאים
ארנון בר דוד מדבר עם מפגינים לאחר מסיבת העיתונאים
בלי איום בשביתה, בינתיים. יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד עם המפגינים נגד המהפכה המשפטית, במרץ האחרון
(צילום: שאול גולן )
בר-דוד, נזכיר, היה גורם מרכזי בדחייה הקודמת של חקיקת המהפכה המשפטית בסוף מרץ האחרון, אז הכריז על שביתה כללית. אבל כעת אמרו גורמים בלשכתו של יו"ר הסתדרות כי בשיחה עם נתניהו, שנערכה לדבריהם ב"רוח טובה", הוא לא איים בשביתה.
ראש הממשלה, כך אמרו אותם גורמים, היה קשוב ליו"ר ההסתדרות - שקרא לו "לעצור" את החקיקה ו"לצאת ולדבר עם העם". לדבריהם, "הוא שיקף לו את התמונה מצד ההסתדרות על האופן שבו הם רואים את פני הדברים. הם ינסו לשבת עוד בימים הקרובים". בר-דוד מנסה לתווך בין נתניהו ליו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ולבין המוחים, והזהיר עוד את נתניהו: "תוהו ובוהו כזה לא היה מאז ומעולם".
גנץ, נזכיר, הציע אמש לדון במתווה מוסכם לשינויים בעילת הסבירות - בתנאי שנתניהו יתחייב, במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג, שאם יושגו הסכמות בסוגיה הזו , מעתה והלאה מהלכים משפטיים אחרים ייעשו רק בהסכמה רחבה. "לא תקודם ולא תהיה חקיקה נוספת ללא הסכמה רחבה", אמר גנץ בהצהרה מיוחדת שנשא.
הצהרת גנץ, אמש
(צילום: לע''מ)

בנאומו אמש הזהיר גנץ מפגיעה בביטחון המדינה בעקבות שטף ההודעות של אנשי מילואים על אי-התייצבות לשירות התנדבותי, וקרא להם להימנע מכך. רק אחר כך הציג את הצעתו החדשה, ואמר: "עוד הערב נתכנס בבית הנשיא, ונדון במציאת מתווה מוסכם לעילת הסבירות באופן שלא יפתח צוהר לשחיתות וישמור על עקרונות הדמוקרטיה. כל זאת תחת עיקרון העל שהסכמה מותנית בהסכמה. זהו גם התנאי הבסיסי להידברות - שראש הממשלה יתחייב במעמד נשיא המדינה ובגיבויו שאם נגיע להסכמות, מעתה והלאה מהלכים משפטיים ומשטריים ייעשו אך ורק בהסכמה רחבה, ובכלל זאת כל מרכיבי החקיקה שנידונו בבית הנשיא. לא תקודם ולא תהיה חקיקה נוספת ללא הסכמה רחבה".
הוא פנה לנתניהו, ואמר: "אני קורא לו ולכלל חברי הבית האחראים - יש לכם חובה לאומית לקבל את ההצעה. לרוב העם שמתנגד להפיכה וחושש מהשיח אני אומר - גם לי אין אמון בנתניהו, אבל על הכף מדינת ישראל. אם נגיע לסיכום והוא ירמה, הוא ישלם את המחיר ויביא למחאה שכמוה לא נראתה. עלינו לזכור, המטרה שלנו היא שמירה על הדמוקרטיה, ביטחון ישראל ואחדות כל העם, וכל החברה הישראלית על כלל מרכיביה".
5 צפייה בגלריה
צעדת מחאה
צעדת מחאה
צעדת המחאה לירושלים, היום. המחאה נמשכת
(צילום: רויטרס/ILAN ROSENBERG)
5 צפייה בגלריה
צעדת מחאה
צעדת מחאה
(צילום: רויטרס/ILAN ROSENBERG)
בליכוד מיהרו אמש לדחות את הצעה, ותקפו את גנץ: "אחרי שגנץ דחה כל הצעת פשרה בבית הנשיא ופוצץ את השיחות ללא סיבה, קיווינו לשמוע ממנו הצעה רצינית. לצערנו קיבלנו עוד תכתיב. אם גנץ באמת רוצה הידברות ופשרה הוא מוזמן ללשכת ראש הממשלה עוד הערב. במקום תרגילי סרק, גנץ חייב לדרוש מחבריו לאופוזיציה להתייצב עוד הערב באופן נחרץ נגד הסרבנות שמסכנת את הביטחון של כל אזרחי ישראל".
במקביל לדיווחים על אפשרות לריכוך חוק ביטול עילת הסבירות, המחאה נגד המהפכה המשפטית נמשכת בשיא המרץ: מארגניה הכריזו כי הערב צפוי להתקיים "ליל ההתנגדות", שיכלול "פעולות שיבוש" החל מהשעה 18:00. בין היתר המפגינים מתכוונים לחסום צירים ולמחות בעשרות מוקדים ברחבי הארץ, כשבמקביל נמשכת צעדת המוחים לירושלים - לקראת ההצבעה על ביטול עילת הסבירות במליאת הכנסת הצפויה בשבוע הבא.
אמש, נזכיר, אישרה ועדת החוקה את הצעת החוק לביטול עילת הסבירות - באמצעות תיקון ל"חוק יסוד: השפיטה" - לקראת קריאה שנייה ושלישית במליאה, בתום דיונים סוערים שנמשכו כ-50 שעות והתפרסו על שני לילות רצופים. יצוין כי למרות דחיית עשרות אלפי ההסתייגויות של האופוזיציה בוועדה, שינויים בנוסח החוק אפשריים עד שהצעת החוק תאושר סופית - על ידי קבלת חלק מההסתייגויות במליאה.
לקול קריאות "בושה": אישור ההצעה לקריאה שניה ושלישית בוועדה של רוטמן
(צילום: ערוץ כנסת)

הדיון המקדים להצבעה הסופית במליאה ייפתח באופן חריג ביום ראשון בשעה 10:00, ויימשך 26 שעות - שבהן האופוזיציה תוכל לנמק 140 הסתייגויות להצעת החוק. הצפי לאישור הצעת החוק בקריאה שנייה ושלישית הוא שעות אחר הצהריים ביום שני.
עם כניסתה לתוקף, בית המשפט לא יוכל להביע ביקורת שיפוטית באמצעות עילת הסבירות נגד ראש הממשלה, שרים והממשלה, בדגש על מינויים וגם על אי הפעלת סמכות. כך, גם אם שר או ראש ממשלה נמנע מהחלטה כלשהי, כמו אי כינוס הוועדה לבחירת שופטים, אי מילוי תקן במשרד ממשלתי או כל ביצוע החלטה או הימנעות ממנה - בית המשפט לא יוכל לבקר את העניין באמצעות עילת הסבירות.