החוליה של רס"ן נתנאל בדרך למעצר

הרגיעה היחסית במצב הביטחוני מאז הפיגוע האחרון בגל הטרור הנוכחי, לפני שבועיים ברחוב דיזנגוף בתל-אביב, התאפשרה בזכות פעילות מאומצת של צה"ל ושב"כ בעומק השטח הפלסטיני ובקו התפר הפרוץ. מבין אלפי הלוחמים שפשטו על בתי מבוקשים בערים ובכפרים הפלסטיניים וסיכלו פיגועים בצירים, לחלקם יצא לראות את הלבן שבעיני המחבלים. כעת הם מספרים על הפעילות שלהם, יום ולילה, ועל הרגע שבו נאלצו לפתוח באש.
4 צפייה בגלריה
סמ"ר נ
סמ"ר נ
סמ"ר נ: "מחבל חמוש באם-16 הגיע לעברנו"
(צילום: דובר צה"ל)
בסוף החודש שעבר, כאשר לוחם יחידת דובדבן נפצע מאש מחבלים במהלך מבצע מעצרים במחנה הפליטים ג'נין, סמ"ר נ' וחבריו מסיירת גולני הוקפצו מכוח העתודה של הפעולה ומצאו עצמם מיד תחת אש. "התפקיד שלנו היה למשוך את האש ממחנה הפליטים לכיוון שלנו, כדי לאפשר מסדרון פינוי בטוח ומהיר החוצה ללוחם שנפצע", נ' שחזר.
הוא סיפר עוד: "זו הייתה שעת בוקר, ובחלוף מספר שניות קלטתי תנועות חשודות מסמטה סמוכה. ראיתי פתאום מחבל חמוש ברובה M-16 מגיע אלינו, טווח של 30-20 מטרים, וישר מתחיל לירות באוטומט לכיוון הכוח. השבתי באש והוא נפגע. ואז נהיה שקט ממושך שאפשר את החילוץ". סמ"ר נ', שביקש להשאיר את זהותו חסויה, כדי לא להדאיג את הוריו ש"גם כך לחוצים", תופס יחד עם חבריו מסיירת גולני את הגזרה הכי חמה באיו"ש בתקופה האחרונה - אזור ג'נין, לצד דובדבן, ימ"מ והמסתערבים. "אנחנו לא רואים בית, אבל יודעים שכל פעולה שלנו מונעת פיגועים ביישובים, כאן או בגוש דן", הוא אומר בסיפוק.
4 צפייה בגלריה
רס"ן נתנאל
רס"ן נתנאל
רס"ן נתנאל: "בזכותנו אנשים יכלו ליהנות בחג"
(צילום: דובר צה"ל)
דרומה משם, בחטיבה המרחבית אפרים, הצליח רס"ן נתנאל בריח, מפקד פלוגה מגדוד 450 של חטיבת ביסל"ח, לסכל פיגוע בשטח ישראל. הוא הוקפץ עם חניכיו מקורס המ"כים לתגבר את קו התפר הפרוץ, שדרכו עברו המחבלים שביצעו פיגועים בבני-ברק ובתל-אביב. כיממה לפני ליל הסדר היחידה שלו עצרה חוליית מחבלים שאמורה הייתה לחצות בגזרתו, בין אלפי מנשה לקלקיליה, לאזור כפר-סבא.
"זה היה בשעת חשכה והתחלנו בסריקות", הוא מספר, "יחד עם התצפיתניות שהכווינו אותנו זיהינו את ארבעת החשודים, פלסטינים שישבו בעבר בכלא על עבירות טרור. יצאנו לעברם בנשקים שלופים. הם היו מופתעים אבל לא התנגדו למעצר". הארבעה לא היו חמושים, ובמערכת הביטחון מעריכים כי היו בדרך לקבל נשקים לפיגוע מסייען שהמתין להם בקרבת מקום. רס"ן בריח מוסיף: "בזכות הפעולה הזו של הלוחמים שלנו אנשים יכלו ליהנות בחג, לאכול ולצאת לבלות. זה סיפוק אדיר".
4 צפייה בגלריה
תומר הסר"ן
תומר הסר"ן
סר"ן תומר: "קיבלנו תגובות חיוביות מהתושבים"
(צילום: דובר צה"ל)
בגזרת חברון לא נרשמו תקריות קטלניות, אך נרשמה עלייה בכמות הסיכולים של פיגועים. לצד מעצרים של פעילי דאעש, החריפו תקריות השלכות האבנים ובקבוקי התבערה על הכבישים, בעיקר על ציר 60, בין חברון לבית לחם. שתיים מהן, בימים שונים, הסתיימו בירי מדויק ומוצלח ממארב של לוחמים באותה גזרה: ליד צומת העוקפים. סגן תומר מגדוד 890 של הצנחנים פיקד בתחילת החודש על מארב שפוצל לחוליית תצפית וחוליית יירוט סמוכה לכביש.
"חטפנו שוב ושוב השלכות של בקבוקי תבערה על הכביש, אז מיקמנו את המארב בנקודה שבה הערכנו שהחוליה תגיע אליה", הוא מסביר, "הכביש היה עמוס בשעת ערב מוקדמת והתצפית זיהתה ארבעה חשודים מתקרבים ומשליכים שלושה בקבוקי תבערה על מכונית, שנפגעה אבל המשיכה בנסיעה". סגן תומר מוסיף ש"יושבי המכונית לא נפצעו. פתחתי באש לעבר פלג גוף תחתון של החשוד המרכזי, פגעתי בו בשני כדורים והחובש שלנו טיפל בו מיד. שלושת חבריו ברחו. מאז יש שקט באותו קטע בכביש, קיבלנו על כך תגובות חיוביות מהתושבים".
4 צפייה בגלריה
סג"מ איילון
סג"מ איילון
סג"מ איילון: "הבנו את משמעות העשייה שלנו"
(צילום: דובר צה"ל)
לא רחוק משם, בגזרה מקבילה ובהפרש של כמה ימים, מפקד הצוות סג"מ איילון מגדוד האיסוף ניצן הורה לקלע שבחוליה שלו, במארב דומה, לירות על רגלי מחבלים - רגע לפני שהשליכו בקבוקי תבערה על כביש 60.
"בסריקות המקדימות שביצענו זיהינו דפוסי פעולה וניתחנו היטב את השטח כדי לדעת היכן להתמקם הכי טוב", סגן איילון מספר, "שעתיים מתחילת המארב זיהינו שישה מחבלים יוצאים מכלי רכב שהגיע למקום, ונערכים להשליך את בקבוקי התבערה. שמרנו על קור רוח: הקלע שלצידי ירה שני כדורים אל רגלי שני מחבלים והסיר מיד את האיום, לפי פקודת האש שנתתי לו ובכפוף לכל הוראות הפתיחה באש. קיבלנו ח"ח על הדיוק וההצלחה, והלוחמים הבינו את משמעות העשייה שלהם".