2 צפייה בגלריה
חיסון קורונה שני בבית אבות בהרצליה
חיסון קורונה שני בבית אבות בהרצליה
ארכיון. "הלוגיסטיקה מעכבת את המבצע"
(צילום: gettyimages)
שבועיים חלפו מאז המליץ צוות הטיפול במגפות על מתן חיסון רביעי בבתי האבות ובמוסדות הגריאטריים, וארבעה ימים עברו מאז שמנכ"ל משרד הבריאות קיבל את ההחלטה להתחיל במבצע החיסונים. למרות זאת, היום (ב') נודע ל-ynet שחברת השינוע שאמורה להעביר את החיסונים למוסדות לא ערוכה להעברתם, ומבצע החיסונים ממשיך להידחות.
פרויקטור הקורונה של איגוד בתי האבות, יוסי קפלן, אמר: "מבצע החיסונים במוסדות מגן אבות מתעכב ולצערי לא יכול לומר שאני מופתע. התחלואה מכפילה את עצמה. כל יום שממתינים הסיכוי לתחלואה במוסדות עולה באופן אקספוננציאלי".
(צילום: עידו ארז, משה מזרחי)

2 צפייה בגלריה
יוסי קפלן
יוסי קפלן
יוסי קפלן: "מבצע החיסונים במוסדות מתעכב, לא יכול לומר שאני מופתע"
(צילום: טל שחר )
מאז שמגפת הקורונה הגיעה לישראל לפני שנתיים, בתי האבות הוגדרו כ"בטן רכה של המגפה". הגל הראשון גרם לתחלואה גבוהה ומקרי מוות רבים במוסדות הגריאטריים, ונעשו מאמצים גדולים על מנת להגן על הקשישים ולמנוע התפרצות במוסדות. החשש הוא שלצד העלייה הדרמטית היומית במצב התחלואה, ייאלצו בתי האבות לעבור ממצב בלימה למצב התמודדות בגלל העיכובים והבירוקרטיה.
"העניינים הלוגיסטיים של הובלת החיסונים מעכבים את כל המבצע", מוסיף קפלן. "כידוע במקרה של הקורונה, קיצור תולדות הזמן הוא מטרה עילאית למניעת תחלואה. ההיסטוריה הלא כל כך רחוקה חוזרה על עצמה – וחבל".
במקביל לעיכוב במבצע החיסונים ישנו גם עיכוב בהגעת בדיקות האנטיגן למוסדות הגריאטריים. כתוצאה מכך, עד כה נותרו מאות מוסדות שהבדיקות לא הגיעו אליהם. המשמעות היא שהמוסדות שיכלו להרשות לעצמם רכשו בדיקות לעצמם. המוסדות שלא יכלו להרשות לעצמם לעשות זאת, מנסים להתנהל בצורה זהירה וממתינים. "מחודש מאי האחרון המדינה עצרה לחלוטין את התקצוב שניתן בהתמודדות השוטפת של המוסדות בהגנה על הזקנים", אמר מנכ"ל איגוד בתי האבות, נחי כץ. "ההנחיות ממשיכות להינתן באופן מנותק וללא תמיכה תקציבית. קופות המוסדות מתרוקנות - דבר המאיים על המשך פעילותם, כאשר החיסכון של המדינה בא ישירות על גב הזקנים".
יו"ר איגוד בתי האבות, יולי גת, הוסיפה: "ההחלטות המתקבלות במשרד הבריאות מנותקות מהשטח ולצערנו אנו נתקלים בכך פעם אחר פעם בכל הנוגע לטיפול ושמירה על הזקנים". גת המשיכה ותיארה את הבעיות הנוצרות עקב החלטות משרד הבריאות: "מחסור בעובדים, תקציבים שפוגעים אנושות במוסדות הגריאטריים ועכשיו באי-היערכות לחיסון הזקנים. אנחנו חיים עם הקורונה מעל שנתיים, ולמדנו כי היערכות נכונה לטווח הארוך היא הדרך היעילה לנצח את הנגיף".
ממטה ההסברה של משרד הבריאות למאבק בנגיף הקורונה נמסר: "מבצע החיסונים בבתי האבות אושר ביום שישי על ידי מנכ"ל משרד הבריאות. ביום ראשון נבחרו ספקים לביצוע השירות לחיסוני מגן אבות. אופרציית החיסונים בפרויקט זה דורשת הערכות רוקחות, לוגיסטית ותיאומית מול בתי האבות. החברות שזכו במכרז נמצאות בשלב התארגנות לוגיסטית. אין עיכוב בתחילת המבצע והוא צפוי להתחיל עוד השבוע".
משרד הרווחה הודיע באופן רשמי כי מבצע החיסונים לדיירי בתי האבות, הדיור המוגן והמסגרות לאנשים עם מוגבלויות יחל מחר. שר הרווחה מאיר כהן ערך הבוקר סיור בבית האבות "עידן הזהב" ובדיור המוגן "בית בלב" בירושלים, יחד סמנכ"ל אזרחים ותיקים יריב מן ויחד בדקו מקרוב את מוכנות המסגרות וההיערכות לקראת מבצע החיסונים.
כמו כן הנחה המשרד את כל המסגרות הקהילתיות לאזרחים הוותיקים להתמגן ככל שניתן מפני חדירת נגיף האומיקרון לתחומן. המסגרות הונחו להקפיד על הנחיות משרד הבריאות בכל הנוגע לחיסונים, בדיקות ותו ירוק. משרד הרווחה נערך להרחיב את מבצע למתן מנת הבוסטר הרביעית גם למרכזי היום בהתאם להנחיות משרד הבריאות.
השר כהן אמר: "האתגר שלנו הוא לשמור על בריאותם של כל הדיירים שלנו מחד ולהשאיר את המסגרות פתוחות ומתפקדות מאידך, כי אנחנו כבר למודי ניסיון ואנחנו יודעים את המחיר הנפשי והבריאותי הקשה שהאוכלוסייה המבוגרת שילמה בסגרים. מנת הבוסטר בשילוב התו הירוק מאפשרת לנו לשמור על האיזון הזה. גורמי המקצוע במשרד נמצאים עם היד על הדופק כל העת ועורכים לפעול במקרה הצורך".