קבלת הפנים לרוצח החייל בעארה

המחבל שחטף חייל לפני 42 שנה ורצח אותו שוחרר מהכלא, במשטרה ערוכים בכוחות מתוגברים במטרה למנוע חגיגות - אבל אלו החלו בכל זאת: שבועיים אחרי תיעוד החגיגות ההמוניות בכפר עארה לרגל שחרורו מהכלא של המחבל כרים יונס, שוחרר היום (חמישי) מהמאסר בן דודו מאהר יונס, שותפו לרצח רב"ט אברהם ברומברג ב-1980.
יונס הוסע מכלא קציעות והורד בבאר שבע. הוא המשיך לקבר אביו ואז הגיע לעארה. מאות אנשים קיבלו את פניו, ואמו אמרה: "זו הפעם הראשונה שאני מחבקת את הבן שלי זה עשרות שנים". דגלי פלסטין לא הונפו עד כה וכבישים לא נחסמו, אבל במתחם הבית כן החלו חגיגות, שכללו שירים, חלוקת ממתקים וקריאות "הגיבור הגיע". המשטרה ערוכה בתחנת עירון הסמוכה שבוואדי ערה, וכוחות הגיעו גם סמוך לבית.
10 צפייה בגלריה
קבלת הפנים למאהר יונס לאחר שחרורו מהכלא
קבלת הפנים למאהר יונס לאחר שחרורו מהכלא
מאהר יונס בעארה
10 צפייה בגלריה
קבלת הפנים למאהר יונס לאחר שחרורו מהכלא
קבלת הפנים למאהר יונס לאחר שחרורו מהכלא
קבלת הפנים למאהר יונס לאחר שחרורו מהכלא
10 צפייה בגלריה
קבלת הפנים למאהר יונס לאחר שחרורו מהכלא
קבלת הפנים למאהר יונס לאחר שחרורו מהכלא
מחלקים ממתקים בקבלת הפנים
"אני פועל לאיחוד כל הפלגים ולהפסקת חילוקי הדעות", אמר יונס לנוכחים. "אני רוצה להודות לכל מי שהגיע, תמך וקיבל את פניי, למרות שהמשטרה לא רצתה שנחגוג. הצעדים וההנחיות הישראליות לא ימנעו את שמחתנו ולא ניכנע למדיניות הכיבוש. אני קורא לכל עמנו ופלגיו להתאחד למען פרויקט של שלום והסדר כדי להגיע למולדת עצמאית חופשית. הייתה לי תקווה שאחרי 40 שנה אני אראה את המולדת". הוא חיבק את אשתו של האסיר הביטחוני וליד דקה, ואמר לה: "בעזרת השם וליד ישתחרר".
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בירך את יונס ואמר שהוא "מעריך את האיתנות של הלוחם מאהר יונס בבתי המעצר, שם בילה 40 משנות חייו והפך לסמל של עמנו". אבו מאזן הדגיש כי נושא האסירים הוא נושא של העם הפלסטיני כולו, ושגם ותיק האסירים יישאר בראש סדר העדיפויות. "נעשה כל מאמץ כדי לשחרר אותם ממרכזי המעצר של הכיבוש הישראלי", אמר אבו מאזן.
ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה בירך גם הוא. "מאהר יונס, ולפניו כרים יונס, הריחו את ניחוח החירות לאחר שסבלו את ייסורי המאסר והדיכוי של בית הסוהר במשך 40 שנה, והוכיחו את הבלתי נמנע - ניצחון האסיר על הסוהר, ניצחון החופש על השלשלאות וניצחון האור על החושך", אמר אשתייה, שהביע את תקוותו כי כל האסירים הפלסטינים ישוחררו מבתי הכלא בישראל.
10 צפייה בגלריה
קבלת הפנים למאהר יונס לאחר שחרורו מהכלא
קבלת הפנים למאהר יונס לאחר שחרורו מהכלא
קבלת הפנים למאהר יונס
10 צפייה בגלריה
כוחות הביטחון נערכים לקראת שחרורו של מאהר יונס בכפר עארה
כוחות הביטחון נערכים לקראת שחרורו של מאהר יונס בכפר עארה
כוחות המשטרה ליד בית המחבל בעארה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר כי הוא מרוצה מפעילות המשטרה בכפר עארה עד כה. "המשטרה לא אפשרה הקמת אוהלי תמיכה בטרור, לא הנפת דגלי אש"ף ופת"ח ברחובות, לא מיצג שהידים ולא התכנסות של תמיכה בטרור", אמר בן גביר. "אני מקווה שהמשטרה תמשיך לשלוט על האירוע והמחבל יקבל חיבוקים רק בתוך הבית, עד אשר נעביר חוק שיאפשר לשלוח אותו לסוריה".
לקראת שחרורו של מאהר יונס מהכלא, קיימו בן גביר והמפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי דיון עם בכירים נוספים במשטרה במטרה "למצוא דרכים חוקיות" שיאפשרו לאסור על קיום חגיגות של משפחות מחבלים משוחררים. מבחינת בן גביר, המבחן של המשטרה הוא במניעת קבלת פנים חגיגית והנפת דגל פלסטין בבית המחבל.
10 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"מבחן ריבונות". בן גביר
(צילום: יואב דודקביץ)
אחיינו של החייל שנרצח בפגישתו עם השר בן גביר
(צילום: דוברות המשטרה)

בהודעה שפרסם בן גביר לאחר שחרור מאהר יונס נכתב כי הוא "הנחה את המשטרה לפעול בנחישות ובאופן נחרץ נגד תופעות של טרור ותמיכה בטרור שראינו בשבוע שעבר בכפר עארה. בעקבות דיון משפטי שנערך בלשכת השר הסכימו כל המשתתפים כי הנפת דגלי טרור, קריאות שהמחבל גיבור ומיצגי רוצחים הם צעדים לא חוקיים והמשטרה הונחתה למנוע אותם, וככל שיפרצו יש לפזר אותן באופן מיידי". לפני כן כינה זאת בן גביר "מבחן הריבונות שלנו".
אבי, אחיינו של החייל שנרצח, נפגש אחר הצהריים עם השר בן גביר. "אני רוצה להגיד תודה רבה לשר. המדיניות של ממשלת ישראל, שיורדת למשטרת ישראל, מוכיחה את עצמה בשטח. לא היה לזה אח ורע בשלטונות קודמים ובאמת גם בתוך מאבקים צריך לעצור רגע ולהגיד תודה", אמר.
בן גביר מסר לאחר הפגישה: "הנחתי את המשטרה לפעולה חד משמעית נגד אותם תומכי טרור, מחבקי רוצחים. ונכון להרגע, המשטרה ברוך השם שולטת במצב, אוכפת את החוק גם בוואדי ערה. זו ההוכחה שהמשטרה, כשהיא רוצה, היא יכולה. אני מקווה שגם בימים הקרובים ימשיכו את המדיניות הזו. לא לתמיכה בטרור, לא מפגן של אהדה לרוצח נאלח ואמירה חד משמעית שיש דין ויש דיין והחוק נאכף גם בוואדי ערה".
בתקשורת הערבית פורסם שלשום מכתב שהעביר יונס לפני שחרורו: "שלום לכל מי שאמר 'אני פלסטיני וחופשי'. מצפה לראותכם כשאני חופשי באהבה ובנאמנות לאחר שעברו ימים קשים ושנים רבות מאחורי סורג ובריח, באתי למולדתי והקרבתי למען עמי, אני מתגעגע לראות את כל ההמונים שקוראים בשם פלסטין".
רב"ט ברומברג נרצח על-ידי בני הדודים יונס בעת החזרה לביתו בזכרון יעקב מהבסיס שבו שירת ברמת הגולן. שר הפנים אריה דרעי דרש מהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לקבל סמכות לביטול אזרחותם של שני הרוצחים. אבי, אחיינו של הנרצח, אמר בשבוע שעבר: "לא יכול להיות שרוצחים של חייל צה"ל, שבעצם בגדו במדינה, ביד אחת יחזיקו בתעודת זהות כחולה וביד שנייה יחזיקו נשק ויבגדו בה".
קבלת הפנים לכרים יונס לאחר שחרורו מהכלא

10 צפייה בגלריה
קבלת הפנים לכרים יונס לאחר שחרורו מהכלא
קבלת הפנים לכרים יונס לאחר שחרורו מהכלא
החגיגות לפני שבועיים, עם שחרור כרים יונס
הבוקר אמר אחיינו של ברומברג לאחר שחרור המחבל: "זה רגע לא קל עבורנו כמשפחה, אך עינינו כמו כל אזרחי המדינה נשואות קדימה ליום שבו תעבור החקיקה לשלילת אזרחותם של הרוצחים וגירושם לעזה או לרשות הפלסטינית. רק אתמול משטרת ישראל עצרה בנחישות רבה את אחיו של הרוצח המשוחרר כרים יונס בחשד להסתה לטרור. אין ספק שהשחרור של הרוצחים יוצר אתגר ביטחוני בלב ליבה של המדינה. אני רוצה להעביר מסר לרוצחים השפלים: דמכם בראשכם. לראשונה בהיסטוריה מדינת ישראל קובעת חקיקת בזק עם תמיכה רחבה שמחבלים הם לא אזרחים. זהו חוק דרמטי, כי זה משיב את ההרתעה ועושה צדק עם קורבנות השכול".
מפורום בוחרים בחיים של המשפחות השכולות ונפגעי הטרור נמסר: "אנו מצפים מהמשטרה לסכל כל ניסיון מסיבה למחבל מאהר יונס שמשתחרר היום, ודורשים מהכנסת להשלים במהרה את החקיקה לשלילת אזרחות וגירוש המחבלים השפלים. מי שרצח יהודים וקיבל על כך כסף מהרשות הפלסטינית לא שייך לכאן. בני הדודים יונס נשפטו לעונש מוות, והחגיגות שמתקיימות כעת מוכיחות כי הייתה טעות להמתיק את עונשם".
פורסם לראשונה: 07:52, 19.01.23