פרישת השר בני גנץ מממשלת החירום אמנם הפכה רשמית רק אמש (יום ראשון), עם נאומו מכפר המכבייה, אך ספק אם מישהו במערכת הפוליטי הופתע מהצעד. כבר עם הצבת האולטימטום של יו"ר המחנה הממלכתי לראש הממשלה בנימין נתניהו בחודש שעבר, היה ברור לכל כי שני הצדדים לא יוכלו לגשר על הפערים ביניהם, אחרי שמונה חודשי שותפות כפויה.
גנץ: "עוזבים בלב שלם, נתניהו מונע מאיתנו להתקדם לניצחון האמיתי"
(צילום: לע"מ)

3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
גנץ, הערב
(צילום: דנה קופל)
עוד בזמן הנאום, שהיה ל"כתב אישום" חריף של חבר קבינט המלחמה נגד ראש הממשלה, מיהר נתניהו לקרוא לגנץ לחזור בו - עוד לפני שההתפטרות תיכנס לתוקפה בעוד כ-48 שעות. מי שהצטרף לקריאה הזו של נתניהו הוא נציג אחר מקבינט המלחמה, המשקיף ויו"ר ש"ס אריה דרעי. "בני גנץ, אני קורא לך לשקול שוב את עמדתך", כתב דרעי שהזכיר את הסיסמה עימה נכנס גנץ לפוליטיקה: "ישראל לפני הכול".
לא כולם בממשלה ניסו לשכנע את גנץ להישאר, וספק אם גם זו הייתה כוונתם של נתניהו ודרעי. שרי הקבינט המדיני-ביטחוני בצלאל סמוטריץ', יריב לוין ואיתמר בן גביר יצאו למתקפה נגד גנץ, ציינו אומנם לשבח את כניסתו לממשלה בראשית המלחמה – אך טענו כי יציאתו ממנה נובעת מ"טעמים פוליטיים". בן גביר אף הגדיל לעשות ויצר "כאב ראש" חדש לנתניהו כשדרש להחליף בעצמו את "שרי הקונספציה" (גדי איזנקוט ובני גנץ – מ"א) בקבינט המלחמה.
ובצל הדרישה הזו, נתניהו מנסה לשדר עסקים כרגיל וכינס אמש את שני הקבינטים – ממש במקביל לנאום גנץ – ואחרי "מבצע ארנון" לחילוץ ארבעת החטופים. הדיונים בקבינט עסקו בהמשך הפעולה ברפיח ובמגעים לעסקה, והתקיימו בצל נחיתתו הצפויה היום בארץ של מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, שצפוי לפגוש גם את השר הפורש גנץ.
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בנימין נתניהו
איתמר בן גביר בנימין נתניהו
נתניהו משדר עסקים כרגיל, אך בן גביר כבר סידר לו "כאב ראש" חדש
(צילום: עמית שאבי, אוליבייה פיטוסי)
בלינקן יגיע היום בשעות אחר הצהריים לביקור בזק בישראל, שבמהלכו ייפגש עם נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, נשיא המדינה יצחק הרצוג – וגם עם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד. בלינקן יבקר בישראל כחלק ממסע אזורי במצרים, ירדן וקטאר, ויעזוב את הארץ ביום שלישי בבוקר. הוא ידון עם בני שיחו על הצורך להגיע להסכם הפסקת אש שיבטיח את שחרור כל החטופים, וידגיש את חשיבות קבלת ההצעה שעל השולחן – שכמעט זהה להצעה שחמאס אישר בחודש שעבר.
בפגישותיו, בלינקן ידון כיצד הצעת הפסקת האש תועיל הן לישראלים והן לפלסטינים. הוא ידגיש שהדבר יקל על הסבל בעזה, יאפשר זינוק משמעותי בסיוע ההומניטרי ויאפשר לעזתים לחזור לבתיהם. בעיני האמריקנים, הסכם בעזה יפתח פתח להסדר גם בגבול הצפון – שיאפשר למשפחות המפונים הישראליות לשוב לבתיהם, וכך גם למשפחות הלבנוניות.
האמריקנים שואפים למהלך כולל שבסיומו ייקבעו גם התנאים להמשך השילוב של ישראל עם שכנותיה הערביות, לצד חיזוק ביטחון ישראל לטווח הארוך ושיפור היציבות במזרח התיכון. ארה"ב, נזכיר, חוששת מאפשרות שהמלחמה תתרחב לגזרות נוספות, בראשן לבנון – ושואפת כי פתרון בהסדרה יאפשר בהמשך גם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה.
בלינקן, כאמור, יבקר גם בירדן, שם ישתתף בוועידה עם מצרים והאו"ם בנושא הסיוע ההומניטרי הדחוף לרצועת עזה.

שתיקת גלנט - ו"כתב האישום" שהגיש גנץ

ובחזרה לנאום גנץ. במהלך הכרזתו על פרישה מהממשלה פנה חבר קבינט המלחמה הפורש ישירות לשר הביטחון גלנט: "יואב, אנחנו מכירים שנים ארוכות. גם כשהיו בינינו מתחים, תמיד כיבדתי אותך והערכתי אותך. במלחמה הזו - למדתי להעריך אותך אף יותר. אתה מנהיג אמיץ ונחוש ומעל לכל - פטריוט. בעת הזו, המנהיגות והאומץ הם לא רק להגיד את מה שנכון - אלא לעשות את מה שנכון". עד כה, גלנט לא הגיב על נאומו של גנץ, ובוודאי שלא התייחס לפנייתו הישירה אליו.
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בכרם שלום עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
שר הביטחון יואב גלנט בכרם שלום עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
שותק אחרי הצהרת גנץ, היום ייפגש עם בלינקן
(צילום: Evelyn Hockstein/Pool Photo via AP)
בהצהרתו אמש, שבה הודיע על יציאתו מממשלת החירום כשמונה חודשים לאחר שהצטרף אליה, תקף גנץ את נתניהו בחריפות. "הקמנו ממשלת חירום מתוך שותפות גורל, לא מתוך שותפות פוליטית. חודשים אחרי אסון אוקטובר, המצב במדינה ובחדר קבלת ההחלטות השתנה. נתניהו ושותפיו, הפכו את האחדות לקריאה נרגשת – ללא כיסוי במציאות. החלטות אסטרטגיות גורליות נתקלות בהססנות ודחיינות משיקולים פוליטיים.
"בכנות, להיכנס לממשלה, הייתה החלטה פשוטה. לצאת, כשחטופינו במנהרות החמאס, כשתושבי הצפון הרחק מבתיהם, ואלפי לוחמים בחזית – זו החלטה מורכבת ומייסרת. לשתי ההחלטות מכנה משותף אחד: טובת מדינת ישראל. ניסינו להשפיע על כיוון הספינה בחדרים הסגורים. האמת היא: שהמציאות לא פשוטה, המערכה תארך שנים. לא אבטיח לכם ניצחון קל ומהיר. מגיע לכם יותר מהבטחות ריקות".
"מדינת ישראל צריכה ויכולה להגיע לניצחון אמיתי. ניצחון אמיתי – שם את החזרת החטופים הביתה מעל להישרדות בשלטון. ניצחון אמיתי – הוא ניצחון שמשלב בין הצלחה צבאית, ליוזמה מדינית ואזרחית. ניצחון אמיתי – יביא למיטוט החמאס, והחלפתו. ניצחון אמיתי – זה להחזיר את תושבי הצפון הביתה בביטחון.
"ניצחון אמיתי – זה לבסס ברית אזורית מול איראן בהובלת ארה"ב וביחד עם כל העולם המערבי. ניצחון אמיתי – זה לשנות את סדרי העדיפויות הלאומיים, להרחיב את מעגל השירות והמשרתים, ולוודא שישראל תוכל לאתגרים העומדים בפנייה – ולא להביא מחר למליאה, חוק שפוגע בביטחון המדינה בזמן מלחמה, בגלל חוב פוליטי".
"לצערי, נתניהו מונע מאיתנו להתקדם לניצחון האמיתי, שהוא ההצדקה למחיר הכואב והמתמשך. לכן, אנחנו עוזבים היום את ממשלת החירום, בלב כבד, אך בלב שלם. אנחנו מתייצבים היום, למערכה על גורלה של מדינת ישראל לדורות קדימה. כדי להבטיח ניצחון אמיתי, ראוי שבסתיו, שנה לאסון, נצא לבחירות שבסופן תוקם ממשלה שתזכה לאמון העם ותוכל לאתגרים. אני קורא לנתניהו: קבע תאריך בחירות מוסכם. אל תיתן לעם שלנו להיקרע".
גנץ קרא להקמת ועדת חקירה ממלכתית, שלדבריו, "תבחן את הכשלים מבית, ותגן עלינו מול המתקפות הצבועות מחוץ". הוא הוסיף: "אני קורא לכל מנהיגי המפלגות ולכל הכוחות בזירה הציבורית, מימין ומשמאל, דתיים וחילונים להתאחד מאחוריי במסע הזה. כולנו צריכים לפעול כאיש אחד למען בחירות שבסיומן נקים ממשלת אחדות – ציונית, לאומית וממלכתית – ממשלת אחדות אמיתית".
פורסם לראשונה: 23:24, 09.06.24