3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"אין בעיה במינוי שרים". פוקס ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מזכיר הממשלה יוסי פוקס טען בצהריים (רביעי), בצל הדרמה שמתחוללת בכנסת, כי בשיחות בבית הנשיא הגיעו הקואליציה והאופוזיציה להסכמה לגבי החזרתו של יו"ר ש"ס אריה דרעי ועל צמצום עילת הסבירות לגבי מינויי שרים בממשלה. באופוזיציה דחו את הטענות - ואמרו כי מדובר בשקר.
"קיבלנו באמצעות המתווכים מהצד השני תשובה שאם אנחנו רוצים את ההסכמה - אין בעיה שעילת הסבירות תכלול מינוי שרים, אבל כל יתר המינויים בשירות המדינה - שכחו מזה. אז מה הימין יחזור ויגיד החזרנו את אריה דרעי ואין רפורמה משפטית?", אמר פוקס בריאיון בכאן.
בריאיון לאולפן ynet אמר פוקס: "אנחנו אמרנו, הוועדה, הממשלה וועדת שרים, המדרג הזה, שממשלה וועדת שרים, אי אפשר לעטור נגד החלטותיה בעילת הסבירות. לא משנה מה הממשלה מחליטה, כל המדרג הזה נקי. הרשויות למטה יכולות להישאר. לפי סולברג והפסיקה הקיימת, אפשר לדון. הם מחזירים לנו תשובה".
הוא הוסיף: "לגבי החלטות ממשלה על מדיניות, אין בעיה במינוי שרים, כי הם הבינו שיש לנו עניין להחזיר את אריה דרעי לממשלה - אבל הם לא מקבלים את ביטול עילת הסבירות לעניין כל המינויים האחרים. זה לא מקרים שבג"ץ מתערב בהם".
3 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הוסכם על החזרתו לממשלה? דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מפלגת יש עתיד מסרה כי "הניסיון של מזכיר הממשלה להציג הסכמות בבית הנשיא הוא ביזוי מוסד הנשיאות. מדובר בשקר מוחלט. אין שום הסכמות בבית הנשיא, ולא הסכמנו לאפשר לדרעי לחזור לשולחן הממשלה". גם במחנה הממלכתי תקפו: "מצופה ממזכיר הממשלה לזכור שהוא עובד ציבור, ולא פעיל פוליטי שיכול להפיץ 'פייק ניוז'. מדובר בשקר עלוב".
יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, אמר בתגובה על דבריו של פוקס: "בדיוק כפי שאמרתי, ההסכמה היחידה שהושגה בבית הנשיא, זאת ההסכמה לצרף את אריה דרעי לשורות הממשלה".
תוך זמן קצר, בעקבות הסערה שחולל, הבהיר פוקס את דבריו ואמר ל"גלי ישראל" כי לא היו הסכמות של ממש, אבל לדבריו היה אפשר להגיע בשיחות להסכמה על הכשרת דרעי. לאחר מכן, צייץ פוקס בטוויטר: "אחדד את מה שאמרתי בראיונות האחרונים: הצדדים טרם הגיעו להסכמות על אף סעיף ברפורמה המשפטית. נציגי הקואליציה העבירו נוסח לעילת הסבירות שלפיה לא ניתן לבטל החלטת ממשלה כלשהי בעילת חוסר סבירות. הצד השני סירב להצעה זו ולא קיבל את ביטול העילה ביחס להחלטות על מינוי בכירים שאינם שרים".
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
תקפו את טענותיו של פוקס. גנץ, ליברמן ולפיד
(צילום:רפי קוץ, עמית שאבי , שלו שלום)
מוקדם יותר התקיימו בכנסת הבחירות החשאיות לשני נציגיה בוועדה לבחירת שופטים – ובאופוזיציה סימנו אותן כרגע קריטי שבו תיבחן המחויבות של הקואליציה לפשרה סביב המהפכה המשפטית. לרוב נהוג שלוועדה נבחר נציג אחד מהקואליציה ונציג שני מהאופוזיציה, ולפיד וגנץ הזהירו כי הפרת הנוהג הזה ובחירת שני נציגי קואליציה תביא לפיצוץ השיחות.
לאורך הימים האחרונים לא היה ברור כיצד תפעל הקואליציה, אבל הבוקר פעל נתניהו נמרצות להסרת שאר מועמדי הקואליציה ולהשאיר רק מועמד אחד שייבחר לצד נציגת האופוזיציה קארין אלהרר מיש עתיד. נציג הקואליציה היה אמור להיות לפי ההסכמים הקואליציוניים ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית, אבל ח"כ טלי גוטליב מהליכוד סירבה לפרוש מהמרוץ – גם אחרי שיחה קשה עם רה"מ וצעקות לעברה בסיעה. הפתרון שנתניהו בחר הוא דחיית הבחירות, על ידי הוראה להצביע נגד גוטליב ונגד אלהרר. הסיבה: לפי התקנון, אם לא נבחר נציג – הבחירות החשאיות בכנסת ייערכו מחדש בתוך חודש.
בקואליציה מסבירים שנתניהו נדרש לעשות זאת כדי להימנע מהפרת ההסכם עם יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר – אבל ברקע עמד גם לחץ משר המשפטים יריב לוין, שדחיית הבחירות בכנסת יכולה להועיל לו, כיוון שעד הבחירות החוזרות ייערכו גם הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין, שגם לה יש שני נציגים בוועדה לבחירת שופטים – והקרב שם עשוי להשפיע על מאזן הכוחות העתידי. באופוזיציה האשימו שמדובר בתרגיל פוליטי ובהפרת הסיכומים בבית הנשיא.
ליברמן: "ליבת ההסכם - חזרת דרעי לממשלה בתמיכת גנץ ולפיד"
(צילום: משי בן עמי)

ביום שני האחרון אמר ליברמן בפתח ישיבת סיעת מפלגתו כי מיד אחרי הבחירות החשאיות שבהן ייבחרו שני נציגי הכנסת בוועדה, יודיעו נציגי הקואליציה והאופוזיציה כי הם הגיעו להסכם כלשהו בנוגע למהפכה המשפטית.
לדבריו, "ליבת ההסכם היא חזרת דרעי לממשלה בתמיכת גנץ ולפיד, זה חיזוק משמעותי לקואליציה המשיחית של נתניהו". הוא טען שכל שאר הפרטים האחרים שאולי ייכללו בהסכם, כגון פשרה כלשהי על עילת הסבירות, יהיו "מסך עשן" - וכי החזרת יו"ר ש"ס שהודח מהממשלה בהוראת בג"ץ היא ה"מהות" של ההסכם המתגבש. "אעשה הכול כדי למנוע את ההסכמות שכרגע מסתמנות", אמר.
הוא ציין: "אנחנו יודעים שהקואליציה הזאת הצליחה בתוך כחמישה וחצי חודשים להסב נזק עצום למדינת ישראל. ההסכם המסתמן שמקדם את חזרתו של דרעי, למעשה מייצב את הקואליציה ויכול להיות שבגלל הסכם זה, הקואליציה הזאת תחזיק ארבע שנים".