2 צפייה בגלריה
ארה"ב ויזה דרכון
ארה"ב ויזה דרכון
ויזה אמריקנית
(צילום: shutterstock)
שרת הפנים איילת שקד תמריא מחר בלילה (ד') לוושינגטון כדי לדון בצירופה של ישראל לתוכנית הפטור מוויזה. שקד צפויה להיפגש עם השר לביטחון המולדת, אלחנדרו מיורקס, הממונה על הנושא בממשל ביידן.
ארה"ב כבר הכריזה על ישראל כמועמדת להצטרף לתוכנית הנחשקת - אך כמה נושאים עדיין עיכבו את צירופה, ובהם תעסוק הפגישה הקרובה. בין הסוגיות שיעלו לדיון: שיעור הסירובים לבקשות ויזה שעולה על 3% והדרישה האמריקנית להפסיק את האפליה כלפי אמריקנים ממוצא פלסטיני. בישראל שואפים להיכנס לתוכנית כבר בשנה הבאה, ויצטרכו למצוא פתרונות יצירתיים כדי להוריד את שיעור הסירובים הגבוה. אחת האפשרויות שעלו היא תקופת ניסיון - או שינוי החוק האמריקני שמאפשר לפטור מדינה מסוימת מסף הסירובים בכפוף לאינטרסים מדיניים.
2 צפייה בגלריה
איילת שקד ואלחנדרו מיורקאס השר לביטחון המולדת ארצות הברית
איילת שקד ואלחנדרו מיורקאס השר לביטחון המולדת ארצות הברית
הממונים על הפטור מוויזה. שקד והשר לביטחון המולדת מיורקס
(צילום: אבי מועלם, רויטרס)
השגריר בוושינגטון ובאו"ם, גלעד ארדן, הסביר בחודשים האחרונים לשר מיורקס כי רוב המסורבים בישראל הם צעירים אחרי צבא שרוצים לטייל, וכי הקונסולים האמריקנים לא מבינים את התרבות הישראלית של הטיולים הממושכים - ובוחנים רק צעירים עם עבודה מסודרת, כשהם מתעלמים מכך שבניגוד לאמריקנים שמתחילים את הלימודים הגבוהים בגיל 17, בישראל השירות הצבאי מסתיים רק אחרי גיל 20 - והחיילים המשוחררים נחשדים בניסיון להגר לארה"ב.
גורמים המעורים בפרטים אמרו כי מיורקס הופתע מהנתונים שהוצגו לו - ואף נזף בפקידים שלא סיפרו לו על כך. כמו כן, ל-ynet נודע כי רוב הסירובים נבעו מכך שהקונסול לא השתכנע מהסיבות לבקשת הוויזה ומכך שהמבקשים יישארו בארה"ב בניגוד לחוק. חלק קטן מהבקשות נדחו בשל עבר פלילי, עבירות סמים או סיבות ביטחוניות. מהנתונים עלה עוד כי גברים נפסלים יותר מנשים. כמו כן, רובם המוחלט של הנפסלים הם רווקים ועובדים בעבודות מזדמנות שמבקשים לטייל במדינה. בישראל אמרו כי הנתונים רק מחזקים את המסקנה שישנה מגמה של סירוב יתר לישראלים.
אחרי פגישתם של ביידן ובנט, הבית הלבן מסר כי ביידן הדגיש כי "הממשל יחזק את שיתוף הפעולה הבילטרלי עם ישראל בדרכים שיועילו הן לאזרחים האמריקנים והן לאזרחים הישראלים, כולל בעבודה על הוספת ישראל לתוכנית הפטור מוויזה".
פורסם לראשונה: 22:08, 08.11.21