גיורא שלג, מנכ"ל רפאל לשעבר
(צילום: שמיר אלבז, ירון ברנר)

גיורא שלג, מנכ"ל רפאל לשעבר, התראיין הבוקר (חמישי) לאולפן ynet ממחאת עובדי רפאל לפיתוח מערכות לחימה מתקדמות, שמתקיימת על רקע "יום השיתוק הלאומי" ונגד המהפכה המשפטית, ושבמהלכה חסמו המפגינים את כביש 4 לכיוון צפון, ואמר כי "היוזמה למחאה באה מתוך עובדי רפאל הפעילים, אנשים שמאז ומתמיד אמרו את מה שהם חושבים".
לדבריו, "אני פה כדי לכבד את החברים שלי שממשיכים את הדרך שהתחילו עוד ב-48' האבות המייסדים. מאוד ריגש אותי כשהיוזמה למחאה באה מתוך עובדי רפאל, אנשים שמאז ומתמיד היו עזי נפש. זה מה שעשה את רפאל כל כך מיוחדת ביכולת של אנשים לשחות נגד הזרם ולעשות את הבלתי אפשרי. ראיתי את זה קורה לנגד עיני עם אנשים נפלאים".
אמרו לי שיש עובדים שנמצאים שחוששים לצאת להפגין, אתה יכול לשער למה? "הסיטואציה מאוד מורכבת. אני מכבד כל אחד שמרגיש שקשה לו לצאת. עצם העובדה שרפאל, התעשייה הביטחונית הראשונה, יוצאת בצורה מזוהה עם הארגון - שהוקם ב-48' על ידי בן גוריון כארגון חלוץ שאינו ביטחוני, שבעצם הוא זרע את הזרע של כל תעשיות הביטחון - יש לה תפקיד ממלכתי-חלוצי. כשקיבלתי את המייל מעובד רפאל שביקש ממני לבוא התרגשתי בצורה בלתי רגילה, אמרתי: 'זו אותה רפאל שעשתה את הבלתי אפשרי כבר לפני עשרות שנים'".
שקמה ברסלר, ממובילות המחאה, נעצרת בהפגנה של רפאל

בהפגנה של עובדי רפאל נעצרה גם אחת ממובילות המחאה וחוקרת פיזיקה במכון ויצמן, שקמה ברסלר, שלפי המשטרה הובילה את המפגינים לחסום את כביש 4 לכיוון צפון, מול מכון דוד. ברסלר מנחה מדי שבוע את ההפגנה המרכזית נגד המהפכה המשפטית ברחוב קפלן בתל אביב.
מכון ויצמן למדע התייחס למעצרה, ומסר: "מכון ויצמן למדע מגנה בחריפות את מעצרה המביש של ד"ר שקמה ברסלר, ממובילי המאבק להגנה על הדמוקרטיה הישראלית וחברת קהילת המכון. מעצרה של דמות כה מרכזית למחאה במהלך הפגנה לא אלימה אומרת דרשני, ומעלה חשש לשיקולים לא ענייניים במעצרה. מכון ויצמן למדע תומך בשקמה היום כבכול יום, וקורא לשחררה בהקדם".
6 צפייה בגלריה
עובדי רפאל חוסמים את כביש 4 לכיוון צפון
עובדי רפאל חוסמים את כביש 4 לכיוון צפון
עובדי רפאל חוסמים את כביש 4 לצפון
(צילום: ליאור אל-חי)
6 צפייה בגלריה
תיעוד: שיקמה ברסלר, ממובילות ההתנגדות לדיקטטורה, נעצרת בהפגנה ברפאל
תיעוד: שיקמה ברסלר, ממובילות ההתנגדות לדיקטטורה, נעצרת בהפגנה ברפאל
תיעוד ממעצרה של שקמה ברסלר
ישראל זיירמן, מנהל מוזיאון רפאל וגמלאי החברה, אמר לאולפן ynet כי עובדי החברה כבר הפגינו כמה פעמים בעבר. "כשממשלת ישראל סוברנית והייתה מחליטה החלטות לא לטעמם של עובדים - אכן היו הפגנות. מראה כזה כמו של היום, בהיקף כזה גדול של אנשים, לא נראה ברפאל מימיה", הסביר.
זיירמן הוסיף כי הגיע עם המפגינים מפני ש"מה שעלול לקרות מערער גם את הביטחון של העובדים בזמן הנוכחי בתוך רפאל". לדבריו, העובדים "אולי חוששים לפרנסתם כי ברור לגמרי שהייצור הביטחוני יפגע, ואם צה"ל ישנה את פניו רפאל תיפול גם מבחינה תקציבית. היא חברה מאוד מרוויחה ומאוד יעילה היום ולכן החשש הוא כלכלי, אבל לא המרכזי. המרכזי הוא בשביל מי אנחנו עושים את העבודה".
עמית ניסנבאום ממחאת החובלים והחובלות בנמל אשדוד
(צילום: ירון ברנר)

סרן (במיל') עמית ניסנבאום, ממחאת החובלים והחובלות במילואים בנמל אשדוד שהתקיימה גם היא על רקע "יום השיתוק הלאומי", אמר בריאיון לאולפן ynet כי "אנחנו לא מעוניינים לפגוע בכלכלת ישראל וביום-יום בצורה אנושה. גם לזה אפשר להגיע, אבל מקווה מאוד שלא נגיע".
ניסנבאום הוסיף כי "השלב הראשון של חסימת נמל אשדוד כלל צמיגים בוערים ורכבים של מפגינים תקועים אחריהם. במשך כשעה הנמל היה חסום. כשהמשטרה הגיעה, כאזרחים שומרי חוק - כשהתבקשנו לפנות פינינו. אבל עכשיו אנחנו בפאזה השנייה שבה אנחנו בחסימה נאה".
המטרה שלכם היא לשבש את הכניסה לנמל אשדוד? "המטרה שלנו היא למחות ולהדגים בהקדמה קטנה מה יקרה אם המדינה תמשיך בנתיב שהיא פוסעת בו - היא תגיע לבידוד. 90% מהסחורות שנכנסות לישראל נכנסות דרך הים. אנחנו בחיל הים מגינים על נתיבי השיט כדי שזה יוכל להמשיך ולהתקיים, כולל בזמן מלחמה, ואנחנו מאוד מקווים שיהיה לנו מה להמשיך להגן עליו".
6 צפייה בגלריה
יום שיתוק - הפגנות וחסימות בנמל אשדוד
יום שיתוק - הפגנות וחסימות בנמל אשדוד
מתוך ההפגנה בנמל אשדוד
(צילום: תומר שונם)
6 צפייה בגלריה
רוקדים מחוץ לביתו של אריה דרעי בירושלים
רוקדים מחוץ לביתו של אריה דרעי בירושלים
עמית פרבר מפגין מול ביתו של דרעי ורוקד עם חרדים: "אין לנו בעיה עם הציבור, אלא עם המנהיגים"
(צילום: בן כהן)
6 צפייה בגלריה
רוקדים מחוץ לביתו של אריה דרעי בירושלים
רוקדים מחוץ לביתו של אריה דרעי בירושלים
(צילום: בן כהן)
עמית פרבר, בן 59 מראש העין, השתתף וארגן הבוקר הפגנה מול ביתו של יו"ר ש"ס אריה דרעי בשכונת בית וגן בירושלים, וארגן את פעילות החובלים, צוללות ושייטת 13 במחאה. הוא הגיע היום ורקד עם צעירים חרדים שהיו בסביבת ביתו של דרעי. "בחרנו לבוא לאחד המנהיגים המשפיעים על ראש הממשלה, שיש לו אינטרס. אנחנו אומרים לו: 'עד כאן. אתה קורע את העם. אתה דרעי מפורר את הצבא והורס את המדינה'".
פרבר הוסיף כי "המסר הנוסף שלנו הוא שדרעי, המנהיג המושחת, גורר את הציבור שלו אחריו כעיוור לתוך מלחמת אחים. רקדתי עם צעירים חרדים כי המסר הוא נגד המנהיגים, לא נגד האנשים. אין לנו בעיה עם הציבור החרדי, אלא עם המנהיגים שלהם, שמושקעים בהפיכה הזאת. עובדה היא שכשירדתי למטה לרקוד איתם הגיעה הוראה מראש הישיבה לא לדבר איתנו. ללכת מאיתנו. מה זה? ראש הישיבה הנחה אותם לא לשתף איתנו פעולה, לא לדבר ולא לגעת בנו. התייחסו אלינו כמצורעים".
6 צפייה בגלריה
כלנית שרון
כלנית שרון
כלנית שרון
במחאה של מפגינים במחלף לה גווארדיה בתל אביב, עצרה המשטרה שני מוחים בחשד להפרת סדר. אחת מהעצורים היא כלנית שרון, ממובילות מחאת החזית הוורודה. במהלך ההפגנה חסמו המוחים את העלייה מאיילון, ולאחר מכן פונו מהמקום על ידי המשטרה. במהלך היום, התקיימו עימותים בין מפגינים לשוטרים בצומת רעננה.