"הוא היה בחור אמיץ, נחרץ, רציני וחייכן". כך אמרו אמש (ראשון) בדלית אל-כרמל על אלוף-משנה אחסאן דקסה, מפקד חטיבה 401 שנהרג מפיצוץ מטען בג'באליה שבצפון רצועת עזה. דקסה הותיר אחריו את אשתו הודא, ושלושה ילדים - עומרי, ריף ויסמין, בני 4, 9 ו-14.
בדלית אל-כרמל אבלים על מותו של דקסה
(צילום: ליאור אל-חי, נחום סגל)

הודא, פסיכותרפיסטית ומטפלת רגשית שמתמחה בטראומה, הקדישה לאחרונה את זמנה כדי להדריך הורים כיצד לפעול בזמן אזעקות ואיך להנגיש את המלחמה לילדים. כאמא, היא תפקדה לבד רוב הזמן, שכן אחסאן לא נכח הרבה בביתו בשל הקריירה הצבאית שלו.
עבור צעירים דרוזים רבים, דקסה נחשב למודל לחיקוי ולדמות ייחודית נערצת, אמיצה וצנועה. צעירים רבים התייעצו איתו לפני גיוס לצה"ל והוא תמיד היה זמין עבור כולם, למרות שכאמור לא הרבה להיות בבית.
פקודת הקשר מכניסתו של דקסה לתפקיד, וביקורו ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)

4 צפייה בגלריה
תושבי דליית אל-כרמל לאחר נפילתו של אל"ם אחסאן דקסה
תושבי דליית אל-כרמל לאחר נפילתו של אל"ם אחסאן דקסה
"כל הכפר בהלם". דלית אל-כרמל, הערב
(צילום: נחום סגל)
תימור חלבי, תושב דלית אל-כרמל שהכיר את דקסה מילדות, אמר כי "כואב הלב. ברגע שההודעה הזאת יצאה הכפר דמם. היינו בקבוצת 'רצי הכרמל', ובכל שנה רצנו לזכר של חלל מהעדה. הוא הגיע במיוחד ורץ, וכנראה שבשנים הבאות נרוץ לזכרו. יהי זכרו ברוך".
יו"ר "יד לבנים" של העדה הדרוזית, ד"ר רמזי חלבי, אמר כי "אחסאן דקסה, גיבור ישראל, הוא אבידה גדולה לא רק למשפחתו - אלא גם לכפר, לעדה הדרוזית, לעם ישראל. אנחנו עושים את כל הסידורים עכשיו. אין ספק שהעדה הדרוזית ועם ישראל איבדו גיבור רציני מאוד, בחור שנתן את נשמתו למדינה ולעדה".
"הוא מצטרף ל-12 גיבורים שנפלו במהלך המלחמה הזאת, ואנחנו בקשר עם המשפחה. אנחנו באמת מצד אחד מרגישים חלק ממדינת ישראל ועם ישראל, שותפים במלחמה הזאת, ומצד שני אין ספק שהעדה שילמה מחיר כבד ביותר".
נאומו של דקסה בטקס חילופי מג"ד 52
(צילום: דובר צה"ל)

4 צפייה בגלריה
משפחתו של אל"ם אחסאן דקסה
משפחתו של אל"ם אחסאן דקסה
אחסאן עם אשתו וילדיו: "גיבור ישראל"
ראיד חלבי, תושב דלית אל-כרמל המתגורר ליד הוריו של דקסה, הוסיף כי "אחסאן הוא גיבור הכפר. גאווה. כל הכפר בהלם, אנשים פשוט לא מאמינים. אתה עובר ברחוב ומסתכל על האנשים - כואב הלב, פשוט נקרע. עברנו ילדות ביחד, מגיל 8-7, שיחקנו פה בשכונה. הוא היה ילד ספורטאי, מחונך, מנומס. הגיע ממשפחה מדהימה. זו פשוט אבידה. זה כאב לכל העדה הדרוזית, המדינה, צה"ל. לכל אחד שהכיר אותו אישית".
ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר: "רעייתי שרה ואני מבקשים לשלוח תנחומים מעומק ליבנו למשפחות גיבורינו שנפלו בקרבות בדרום לבנון וברצועת עזה. בשבוע האחרון נפלו סמל קורן ביתן, סמ"ר יהודה דרור יהלום, סמ"ר יעקב הלל, סמ"ר אלישיב איתן וידר, סרן אלעד סימן טוב, רס"ן אופק בכר, סמל אלישי יונג, סמ"ר אופיר ברקוביץ' ורס"ם (מיל') ישי נתנאל גרינבאום. הם מצטרפים לשאר חללינו הגיבורים והאמיצים שנפלו במלחמת התקומה.
4 צפייה בגלריה
אל"ם אחסאן דקסה
אל"ם אחסאן דקסה
"היה גיבור, דמות מופת". דקסה
(צילום: דובר צה"ל)
"היום נפל מפקד חטיבת השריון 401, אל"ם אחסאן דקסה ז"ל. אחסאן היה גיבור ישראל, לוחם ומפקד - דמות מופת לברית החיים עם העדה הדרוזית. הוא בחר להשקיע את כל מאודו בביטחון ישראל ואזרחיה. אני מבקש לשלוח תנחומים לרעייתו הודא ולילדיו עומרי, ריף ויסמין. כולנו מתפללים לשלום פצועינו הגיבורים.
"מהיום הראשון של הטבח הנורא של 7 באוקטובר, חטיבת השריון 401 לחמה ובלמה בגופה את הסתערות המחבלים. מאז ועד היום היא במתקפה לחיסול חמאס והשבת חטופינו. תחת פיקודו של אלוף-משנה אחסאן, לוחמי ומפקדי החטיבה גילו התקפיות, חתירה לניצחון - ומעל הכול - גבורה. המשימה שלהם היא המשימה של כולנו: לחסל את חמאס, להשיב את כל חטופינו, להחזיר את תושבינו בצפון ובדרום בבטחה לבתיהם. זאת צוואת גיבורינו, זאת משימתנו. יהי זכר נופלינו ברוך ונצור בליבנו תמיד".
4 צפייה בגלריה
תושבי דליית אל-כרמל לאחר נפילתו של אל"ם אחסאן דקסה
תושבי דליית אל-כרמל לאחר נפילתו של אל"ם אחסאן דקסה
תושבי דלית אל-כרמל מחוץ לבית משפחתו של אחסאן
(צילום: נחום סגל)
גם שר הביטחון יואב גלנט התייחס למותו של דקסה, ומסר: "צער עמוק פקד אותי הערב עם קבלת הבשורה הקשה על נפילתו של אלוף-משנה אחסאן דקסה, בקרב נגד מחבלי חמאס ברצועת עזה. מדינת ישראל איבדה היום מפקד נועז, קצין אמיץ ואדם שתרם את מרצו לטובת ביטחון המדינה. דמותו של אחסאן חיברה בתוכה את אהבת המולדת, נקיטת היוזמה והחתירה למגע תוך שימוש בדוגמה אישית לפקודיו ומוקד גאווה למפקדיו.
"פגשתי את אחסאן בעת שהוביל את פקודיו במשימה לפירוק חטיבת רפיח של חמאס. גם במשימה זו הוא גילה יצירתיות והתקפיות. כך פעל בכל תפקידיו, כך למרבה הצער נפל בקרב. בשעה קשה זו אני מאמץ אל ליבי את בני משפחתו, ומחבק את חבריו, מכריו ופקודיו. מערכת הביטחון תמשיך להוות סלע איתן עבור משפחות הנופלים והפצועים. גם כעת, אנו מחויבים להמשיך בביצוע משימותינו עד להשגת מטרותינו - כדי להבטיח את חיינו בביטחון בארץ הזו. רק כך נהיה ראויים לנפילתם של טובי בנינו".
בפקודת הקשר מכניסתו של דקסה לתפקיד מפקד חטיבה 401 אמר בין היתר כי "יש לנו אחריות להישאר בני אדם בערכים ובמוסר שהצבנו לעצמנו - דבר המבדיל אותנו מהאויב האכזר מאוד שמולו אנחנו נלחמים". בהמשך פנה לאשתו וילדיו: "למשפחתי, אומנם אתם רחוקים, אבל נמצאים ממש לידי בכל צעד. בני המשפחות של הלוחמים נושאות בנטל לא פחות מאיתנו. התמיכה והסבלנות שלכם מעוררות השראה. אנחנו צריכים אתכם חזקים בעורף, אתם הגב שלנו ומלווים אותנו בכל רגע. נמשיך לעסוק בצניעות ובענווה עד הניצחון".
פורסם לראשונה: 22:12, 20.10.24