ב-11 ביולי יחזור נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, שהורשע הלילה (בין חמישי לשישי) בכל 34 סעיפי האישום נגדו בפרשת דמי השתיקה לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס, לאולם בית המשפט הפלילי במנהטן כדי לשמוע מהשופט חואן מרצ'אן את גזר דינו.
טראמפ: "זו בושה, אני חף מפשע"
(צילום: רויטרס)

העונש על כל אחד מהסעיפים שבהם הורשע טראמפ - זיוף מסמכים שנועד לפי התביעה להסתיר את תשלום דמי השתיקה - יכול לעמוד על הקשת שבין מאסר על-תנאי לבין ארבע שנות מאסר בפועל - כאשר העונש התיאורטי המקסימלי שטראמפ עשוי להישלח אליו עומד על 20 שנה.
עם זאת, גם במקרה שבו גזר הדין אכן יהיה מאסר בפועל - עדיין ייתכן מאוד שטראמפ לעולם לא יישב בכלא. הוא יערער על פסק הדין, והתהליך עשוי לארוך שנים. יש להדגיש כי על אף הרשעתו, טראמפ עדיין יכול להיות נשיא. אין שום סעיף בחוקה המונע מעבריין מורשע לרוץ לנשיאות או לשרת בבית הלבן. יש לכך גם תקדים היסטורי: ב-1920 התמודד מהכלא במרוץ לנשיאות איש המפלגה הסוציאליסטית יוג'ין דבס.
13 צפייה בגלריה
טראמפ מניף אגרוף מחוץ לבית משפט ב ניו יורק ארה"ב אחרי הרשעתו בפרשת דמי השתיקה ל סטורמי דניאלס
טראמפ מניף אגרוף מחוץ לבית משפט ב ניו יורק ארה"ב אחרי הרשעתו בפרשת דמי השתיקה ל סטורמי דניאלס
טראמפ מניף "אגרוף ניצחון" אחרי ההרשעה, בצאתו מבית המשפט בניו יורק
(EPA)
13 צפייה בגלריה
 טראמפ לאחר הרשעתו
 טראמפ לאחר הרשעתו
טראמפ עם ראש מורכן, מיד אחרי ההרשעה
(צילום: AP)
לאחר ההרשעה הדרמטית, התובע המחוזי של מנהטן אלווין בראג הודה לחבר המושבעים על שירותם ועל "תשומת הלב המוקפדת" ש"הקדישו לראיות ולחוק" - אך סירב לציין אם יבקש עונש מאסר לטראמפ. הוא הוסיף: "פסק הדין בתיק טראמפ התקבל באותו אופן כמו בכל תיק אחר שמגיע אלינו. עשיתי את עבודתי - להיצמד העובדות ללא פחד או חסד. הקול היחיד שחשוב הוא קולו של חבר המושבעים".
הנשיא לשעבר המשיך בקו הלוחמני שבו נקט לאורך כל המשפט, ומחוץ לאולם בית המשפט במנהטן תיאר את ההליך כ"בלתי הוגן" ואת השופט מרצ'אן כ"מושחת". טראמפ התעקש שהוא "חף מפשע", והוסיף במה שכבר מסתמן כניצול ההרשעה לחיזוק התמיכה הפוליטית בו לקראת הבחירות לנשיאות בנובמבר: "נמשיך להילחם, נילחם עד הסוף. פסק הדין האמיתי יינתן ב-5 בנובמבר - בידי העם. הם יודעים מה קרה פה".
זמן קצר לאחר מכן הוא הודיע ברשת החברתית שלו Truth Social כי יערוך מסיבת עיתונאים בשעה 18:00 בערב (שעון ישראל) במגדל טראמפ - והוסיף את סיסמת הקמפיין שלו: "MAGA2024!".
מתנגדי טראמפ חוגגים בניו יורק: "אשם! אני כל כך שמחה!"
(צילום: רויטרס)

13 צפייה בגלריה
מפגינים נגד דונלד טראמפ חוגגים ב ניו יורק ארה"ב אחרי הרשעתו בפרשת דמי השתיקה ל סטורמי דניאלס
מפגינים נגד דונלד טראמפ חוגגים ב ניו יורק ארה"ב אחרי הרשעתו בפרשת דמי השתיקה ל סטורמי דניאלס
מפגינים נגד טראמפ מחוץ לבית המשפט, הלילה בניו יורק
(EPA)
טראמפ, שלמרות ואולי בגלל האישומים השונים נגדו ממשיך ליהנות מתמיכה אדירה בקרב הרפובליקנים - והסקרים אף חוזים לו יתרון קל על פני הנשיא ג'ו ביידן בקרב החוזר והצמוד ביניהם על הנשיאות - צפוי להפוך באופן רשמי למועמד הרפובליקני לנשיאות בוועידה המפלגה שתיערך ביולי הקרוב. היא תחל ב-15 ביולי, ארבעה ימים בלבד אחרי מועד השמעת גזר הדין.
הפולטיקאים הרפובליקנים, שהתייצבו מאחורי טראמפ ורבים מהם "עלו" בשבועות האחרונים לבית המשפט בניו יורק כדי להפגין את נאמנותם אליו, לא צפויים לשנות את דרכם. מנהיגם בבית הנבחרים, יו"ר הבית מייק ג'ונסון, אמר הלילה אחרי ההרשעה שמדובר ב"יום מביש בהיסטוריה האמריקנית". הוא כינה את התיק נגד הנשיא לשעבר "פוליטי, לא משפטי" - והעריך שטראמפ ינצח בערעור הצפוי על מה שכינה "פסק דין אבסורדי".

חנינה עצמית? לא בניו יורק

סנגורו הראשי של טראמפ, טוד בלאנש, אמר בריאיון ל-CNN כי נשיא ארה"ב לשעבר רצה להעיד במשפטו, אך הסתמך על עורך דין - ובסופו של דבר לא עלה אל דוכן העדים. "הוא רצה להוציא את הסיפור שלו החוצה", ציין עורך הדין, "בסופו של דבר זו החלטה שלו, והוא הקשיב לנו וסמך על הייעוץ שלנו. הוא הגיע להחלטה שלדעתו הייתה נכונה, ומאוד הסכמתי איתו על כך". בלאנש הוסיף כי הוא "הופתע מאוד" כשהתבשר על כך שחבר המושבעים הגיע להחלטה לאחר זמן קצר - בתום יום דיונים שני בלבד - אך ציין שהצוות המשפטי היה "מוכן להרשעה. אני חושב שזה היה צפוי".
13 צפייה בגלריה
תומכי טראמפ מפגינים מחוץ לבית המשפט ב ניו יורק ארה"ב נגד הרשעתו בפרשת דמי השתיקה ל סטורמי דניאלס
תומכי טראמפ מפגינים מחוץ לבית המשפט ב ניו יורק ארה"ב נגד הרשעתו בפרשת דמי השתיקה ל סטורמי דניאלס
גם תומכי טראמפ הפגינו בניו יורק אחרי ההרשעה
(רויטרס)
בזמן ההמתנה לעונשו בניו יורק, מצפה טראמפ באותה דריכות להחלטת בית המשפט העליון בנוגע לדרישתו לקבל חסינות מלאה על כל מעשיו בבית הלבן. ההחלטה הזו צפויה להתפרסם בחודש הבא, והיא תקבע את גורלו של התיק המשמעותי ביותר העומד מול טראמפ: מעורבותו במהומות הקפיטול ב-6 בינואר 2021. בכל מקרה, קשה לראות את המשפט הזה מתחיל לפני הבחירות בנובמבר.
כיוון שהאישום בפרשת מהומות הקפיטול הוא פדרלי, טראמפ - אם יחזור לבית הלבן - יוכל באופן תיאורטי לחון את עצמו. עם זאת, גם סוגיה זו היא חסרת תקדים, ומעולם לא קרה בארה"ב שנשיא חנן את עצמו, כך שהמשפטנים עדיין חלוקים בשאלה אם יש לו באמת סמכות שכזו.
דווקא התיק שבו הורשע טראמפ בניו יורק מציב אותו בעמדה מסובכת יותר. מדובר בתיק ברמה המקומית של מדינת ניו יורק, ולכן אין לנשיא סמכות להתערב ולהעניק חנינה - סמכות זו שמורה שם למושלת קת'י הוקול.
13 צפייה בגלריה
טראמפ בבית המשפט במנהטן
טראמפ בבית המשפט במנהטן
טראמפ באולם בית המשפט במנהטן. "השופט משוחת", האשים
(AP)
מה זה אומר על האפשרות ההיפותטית שטראמפ יכהן כנשיא בזמן שעומד מולו עונש מאסר בניו יורק? אף אחד לא יודע. זו לא סיטואציה שהאבות המייסדים של ארה"ב חשבו שתהיה אפשרית אי-פעם. יש פרשנים הסבורים כי במשבר החוקתי שעלול להיווצר, הפתרון ההגיוני יהיה להשעות את עונש המאסר - כדי שטראמפ לא יידרש לנהל את המדינה מהכלא.
יצוין כי טראמפ מואשם בתיק נוסף ברמה המקומית, בג'ורג'יה, בשל ניסיונו לבטל את תוצאות הבחירות במדינה הזו. גם ההליך הזה התעכב מסיבות שונות, והמשפט בו לא צפוי להתחיל לפני נובמבר. בסך הכול תלויים נגד טראמפ עוד שלושה אישומים מלבד זה שבו הורשע כעת בניו יורק, ובתיק נוסף שמתעכב, ברמה הפדרלית, מואשם טראמפ גם בהחזקת מסמכים סודיים שלקח מהבית הלבן שלא כדין.
במסגרת המשפט שבו הורשע הלילה, הואשם הנשיא לשעבר כי שילם 130 אלף דולר כדמי שתיקה לסטורמי דניאלס כדי שלא תתראיין בשיא קמפיין הבחירות של 2016 ותספר על הרומן שניהלה איתו בעבר. 34 הסעיפים נגדו בכתב האישום כללו בין השאר זיוף מסמכים, כוונה לבצע פשע, עבירות מס והפרת חוקי קמפיין בחירות.
13 צפייה בגלריה
סטורמי דניאלס. קיבלה 130 אלף דולר כדי שלא תדבר
סטורמי דניאלס. קיבלה 130 אלף דולר כדי שלא תדבר
סטורמי דניאלס. קיבלה 130 אלף דולר כדי שלא תדבר
(צילום: AFP)
המשפט שנערך לטראמפ במנהטן היה היסטורי מעצם קיומו: היה זה המשפט הראשון אי פעם שבו נשיא לשעבר של ארה"ב עומד לדין, והוא מיקד תשומת לב רבה בששת השבועות שבהם התקיים. הוא בא בשעה שטראמפ ויריבו המושבע ג'ו ביידן נערכים לדו-קרב החוזר ביניהם בבחירות לנשיאות בנובמבר, וכשסקרים מלמדים על הובלה של טראמפ במרוץ. עם זאת שיעור לא מבוטל של רפובליקנים הצהירו בעבר בסקרים כי אם טראמפ יורשע בדין פלילי הדבר עשוי לגרום להם לשקול מחדש אם להצביע לו, ולכן להכרעה הלילה עשויה להיות גם השפעה פוליטית דרמטית.
פורסם לראשונה: 04:13, 31.05.24