כשעתיים אחרי הפיגוע ברכבת הקלה בשדרות ירושלים ביפו שבו נרצחו שבעה בני אדם, הגיע לזירה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. עוד לפני שהמשטרה סיימה לחקור את נסיבות הטבח, איים השר בן גביר שאם יתברר כי המחבלים השתמשו במסגד אל-נוזהא הסמוך לזירה, יש להרוס את בית התפילה המוסלמי. הבוקר (רביעי), אחרי שנודע כי למתפללים לא מיוחס חשד כלשהו, אמרו במסגד: "בן גביר בא להפיץ שנאה בין ערבים ויהודים".
עדויות מהמסגד שסמוך לזירת הפיגוע
(צילום: עידו ארז, ליאור אוחנה)

מפרטים חדשים של חקירת הפיגוע עולה כי שני המחבלים הפלסטינים שביצעו את הטבח, שוהים בלתי-חוקיים מחברון, הגיעו לפני מסע הרצח למסגד שהוקם לפני 84 שנה. השניים, מוחמד מסק (19) ואחמד אל-היימוני (25), איימו על המתפללים במסגד ואף החביאו תיקים בשירותים של המסגד. מסק חוסל בזירה, אל-היימוני נפצע קשה.
עלי, ההימאם של המסגד, סיפר ל-ynet: "אחד המחבלים שהחזיק ביד M-16 פתח את הדלת, הציץ עם הראש, וצעק "אף אחד לא יוצא החוצה, מי שיוצא משלם בראש שלו'. אחר כך הוא יצא והתקשרנו למשטרה". בהתייחס לאיומי בן גביר, אמר עלי: "הוא מסוגל להיכנס לפה? סיכה מהמסגד הוא לא יהרוס. אנחנו לא אשמים בכלום. אנחנו חיים כבר 70 שנה אחד עם השני, ערבים עם יהודים, שיישב במקום שלו".
מתפלל במסגד שביקש לא להיחשף סיפר: "הם הגיעו מכיוון שדרות ירושלים למסגד עם תיקים גדולים על הגב. אחר כך הם החביאו את התיקים בשירותים והוציאו מהם נשק וסכין. הם איימו עלינו לא לצאת, ואז הלכו לכיוון הרחוב, ראו שהרכבת עוצרת בתחנה והתחילו לירות באנשים מטווח אפס. רצתי אחריהם, אנשים נפלו על הרצפה וצרחו".
2 צפייה בגלריה
עלי, אחראי על מסגד אל-נוזהא ששהה בו בעת הפיגוע ביפו, איתמר בן גביר בזירת הפיגוע ביפו
עלי, אחראי על מסגד אל-נוזהא ששהה בו בעת הפיגוע ביפו, איתמר בן גביר בזירת הפיגוע ביפו
האימאם של המסגד ביפו עלי והשר בן גביר בזירה
(צילום: ליאור אוחנה, REUTERS/Ammar Awad)
במערכת הפוליטית תקפו בחריפות את השר בן גביר בעקבות איומיו. ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) אמרה: "השר לכישלון לאומי שבמשמרת שלו נרצחו מאות יהודים וערבים, לא מסוגל לקחת פעם אחת אחריות על הכישלון הברור שלו לספק הגנה לאזרחי המדינה. הפעם לא רק שהסיר אחריות כהרגלו, גם האשים את האזרחים הערבים ביפו, שדקות ספורות לפני הפיגוע חטפו איומים ברורים מהמחבלים. לא יעזור לו, הוא לא יצליח לפגוע בדו קיום החשוב שנשמר שנים בין תל אביב ליפו, שייקח את הגזענות שלו למקום אחר".
ח"כ מירב כהן (יש עתיד) אמרה: "עצוב, מטריד וכואב שהדבר היחיד שבן גביר יודע לעשות כשנשפך דם במשמרת שלו זה לרקוד עליו. במקום להחזיר את הביטחון האישי לאזרחי ישראל, השר לכישלון לאומי עובד שעות נוספות בהסתה, שיסוי ושנאה. והעובדות? הן לא יעצרו אותו".
גם ח"כ גלעד קריב (הדמוקרטים) גינה את בן גביר. "דברי הבלע של בן גביר מזקקים היטב את כהונתו", אמר קריב. "אפס מקצועיות וממלכתיות. אפס ביטחון אישי לאזרחי ישראל, ובאותה העת, מלוא חופנים של הסתה וקיצוניות. בן גביר ושותפיו מתוסכלים מהעובדה שטבח 7 באוקטובר והמלחמה לא הביאו לאירועי שומר חומות 2 והם מנסים בכל מאודם להדליק את האש".
2 צפייה בגלריה
המחבלים תועדו בזירה
המחבלים תועדו בזירה
שני המחבלים תועדו בזירה
תיעוד מרגעי הפיגוע בשדרות ירושלים ביפו

בממשלה בחרו להפנות את האשמה בעקבות הפיגוע על המערכת המשפטית. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) הודיע כי בכוונתו לדרוש בקבינט את גירוש בני המשפחות של המחבלים: "אדרוש שהם יגורשו עוד הלילה לעזה, ובתיהם צריכים להפוך לעיי חורבות למען יראו וייראו. בלי בג"ץ ובלי בצלם".
אמירות דומות השמיע שר התקשורת שלמה קרעי (הליכוד): "רק הרתעה משמעותית כמו גירוש משפחות מיידי, בלי בג"ץ ובלי בצלם, תשנה את המציאות הזו".