בצה"ל מודים שמינוי קרוב המשפחה היה "שגיאה" – אך לא מתכוונים לבטלו: הידיעה שפורסמה בשבוע שעבר ב-ynet על אודות קידומו הבעייתי של קצין בדרגת רב-סרן על ידי בעלה של גיסתו, קצין בדרגת תת-אלוף, עוררה פליאה בלשכת הרמטכ"ל שהורתה על בדיקתו מחדש יחד עם גורמי אכ"א.
לאחר הבדיקה שנערכה בעקבות הפרסום, הודו בצבא כי זו הייתה טעות לאפשר לראש המנהל האזרחי, תת-אלוף פארס עטילה, לקחת חלק מרכזי במינוי קרוב משפחתו, לא להצהיר על ניגוד עניינים ולהיות נוכח בחדר הדיונים שבו התקבלה ההחלטה שאושרה על ידי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן.
2 צפייה בגלריה
תא"ל פארס עטילה
תא"ל פארס עטילה
תא"ל פארס עטילה
גורמים בצה"ל אמרו ל-ynet כי האלוף לקח אחריות על המינוי ועל הטעות שבוצעה, והסביר כי יופקו מכך הלקחים לפעמים הבאות. בין היתר, יידרש הקצין שמונה ויקודם בעקבות כך בקרוב לדרגת סגן-אלוף כראש מנהלת התיאום והקישור של גזרת בית לחם, למלא טופס מלא של הצהרת ניגוד עניינים. יחד עם זאת, המינוי לא יבוטל.
בצבא טענו עוד כי המינויים במנהל האזרחי מתבצעים כדין, בהתאם לכישורי המועמדים וללא קשר לעדתם או קרובי משפחתם. עוד טענו גורמים בכירים בצה"ל כי כמעט שלא ניתן להימנע ממעורבות של קצינים בכירים במינויים או בשירות צבאי של קרובי משפחתם, לעיתים גם אם מדובר באותה יחידה שבה הם משרתים ואף בכפיפות פיקודית ישירה.
2 צפייה בגלריה
רסאן עליאן
רסאן עליאן
אלוף רסאן עליאן
(צילום: טל שחר)
לפי גורם בצה"ל, "זה קרה, קורה ויקרה לא מעט בצבא, כי זה ארגון גדול עם אנשים רציניים וערכיים שסומכים עליהם. במצבים שכאלו מקובל שקרוב המשפחה לא יהיה נוכח בדיון השיבוץ הספציפי, ואם הוא צריך לטפל פיקודית בקרוב המשפחה או בפקודיו, אז הוא מעביר זאת לטיפול קצין בכיר אחר". בעבר מונה תא"ל אבי אשכנזי לפקד על מרכז האימונים הלאומי בזמן שאחיו גבי כיהן כרמטכ"ל, סמח"ט בגבעתי פיקד על אחיו שכיהן כקצין לוגיסטיקה ביחידה ובימים אלו, באכ"א, מפקד מיט"ב (הבקו"ם) וראש חטיבת הסגל הם אחים.
"במצבים שכאלו מקובל שקרוב המשפחה לא יהיה נוכח בדיון השיבוץ הספציפי, ואם הוא צריך לשפוט או לטפל פיקודית בקרוב המשפחה או בפקודיו, אז הוא מעביר זאת לטיפול קצין בכיר אחר. התופעה הזאת כמעט בלתי-נמנעת, ויש בצה"ל גם חברויות קרובות חזקות בין קצינים בדרגות שונות, לא רק קשרי משפחה".
מדובר צה"ל נמסר לאחר הבדיקה שנערכה בעקבות הפרסום: "הדיון נערך בראשות מתאם הפעולות בשטחים, אלוף רסאן עליאן, והוא שקיבל את ההחלטה. ההחלטה התקבלה באופן ענייני, ועל פי כישוריו של הקצין. בדיעבד, נוכחותו של תת-אלוף פארס עטילה בדיון הייתה שגיאה.
"עם זאת, נחזור ונדגיש כי ההחלטה לא התקבלה על ידי תא"ל עטילה אלא על ידי אלוף עליאן, מתאם הפעולות בשטחים, בתום הליך שיבוצים סדור. לקראת כניסתו של הקצין לתפקידו ייערך הסדר ניגוד עניינים בהתאם לפקודות, ומכול מקום יובהר כי תא"ל עטילה לא ייקח חלק בעתיד בתהליכי הערכה או מישוב של הקצין".