"כוחות המילואים של צה"ל צריכים להגן בגבולות ולפעול בתוך עזה, לא לשמור על עצורים עזתים כמו בשדה תימן": בצה"ל רומזים הערב (שלישי) בביקורתיות על דחייה ומריחה מצד המל"ל והדרג הפוליטי, שנכנע לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ולא העביר את האחריות על עצורי הנוחבה מצה"ל לשב"ס - כפי שכבר הוחלט, אך לא בוצע. "מדובר במקצוע כליאה שלא ניתן להכשיר אליו אנשים בפרק זמן קצר. צה"ל צריך להתמקד בלחימה ולא בהחזקת מתקן כמו שדה תימן", אמרו בצבא.
ההתפרעויות בבית ליד
(צילום: רענן בן צור, איציק שאג)

בצבא הזכירו וציינו כי אמש בוטלו דיונים קריטיים שקשורים לזירה הצפונית בגלל הפריצה האלימה לבסיס בית ליד. באשר לטענת סמוטריץ' על טלפון ממצ"ח לעזתים ששוחררו לעזה, אומרים בצבא כי מדובר היה במקרה בודד ויחיד שנבע מצורך לברר טענה שהגיעה מהתקשורת הזרה ונגמר בלא כלום. מאוחר יותר פרסם דובר צה"ל תגובה רשמית: "לא בוצעו יוזמות להתקשר לעצורים בעזה על מנת לתחקר אותם. האירוע המדובר הוא נקודתי וחריג, ובוצע נוכח תלונות המעוררות חשד לביצוע עבירות חמורות שהובאו בתקשורת הבינלאומית. מטרת הבדיקה המקדימה הייתה לבחון את הטענות, בין היתר בכדי לאפשר את המשך פעילות מתקן שדה ולאפשר הגנה לחיילים. בפועל שיחה אחת נענתה".
המהומות והפריצה לבסיסים אתמול התרחשו אחרי שהמשטרה הצבאית פשטה על שדה תימן ועיכבה לחקירה תשעה חיילי מילואים החשודים בהתעללות מינית קשה במחבל נוחבה שעצור בבסיס. במהומות השתתפו גם חברי כנסת, בהם טלי גוטליב וצבי סוכות, וכן אנשי עוצמה יהודית. מאוחר יותר עשרות מתפרעים פרצו לבתי הדין הצבאיים שבקריה המשפטית בבית ליד, אחרי שעות של הפגנה שבמהלכה נחסמה הכניסה לבסיס והותקפו עיתונאים. המוחים קראו בין היתר: "לשרוף את בג"ץ", "רק ביבי", "לשחרר את החיילים", "בג"ץ מושחתים", ו-"שיישרף לכם הכפר".
בתום ההתפרעויות של המוחים במתקן שדה תימן אתמול, הגיעה למשטרת ישראל התרעה קונקרטית משירות הביטחון הכללי על כוונתם של מאות אזרחים לפרוץ לבסיס בית ליד. למרות זאת, כוחות המשטרה לא נערכו מראש, ועד כה לא נעצר אף אזרח מבין העשרות שפרצו לבסיס הצבאי. מנגד, במשטרה טענו הערב כי "משטרת ישראל נערכה בכוחות מתוגברים טרם קבלת ההתראה על בסיס האירוע בשדה תימן. הלכה למעשה, מרגע תחילת ההפגנה בשעה 17:00 ועד קבלת ההתראה - ב-18:28, שוטרי משטרת ישראל מספר ניסיונות פריצה דרך השער הראשי למתחם כשעה טרם הפצת ההתראה. הפריצה לבסיס אירעה מנקודה אחרת במתחם שלא עלתה בתדרוכים מטעם הצבא או כל גורם אחר".