שר הביטחון יואב גלנט ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' קיימו הערב (שלישי) מסיבת עיתונאים משותפת במשרד האוצר בירושלים, במסגרתה הציגו את תוכנית "מגויסים למילואימניקים". מטרת התוכנית היא לספק מעטפת לאומית למשרתי ומשרתות המילואים ולמשפחותיהם, ועלותה תגיע לתשעה מיליארד שקלים. הנחת העבודה שעומדת בבסיס התוכנית היא שהמלחמה תימשך עוד פרק זמן לא מועט.
דבריהם של גלנט וסמוטריץ' בהצגת תוכנית ״מגוייסים למילואימניקים״
(צילום: גיל יוחנן)

לדברי גורמים באוצר, כרגע לא ידוע מה המקור התקציבי לתוכנית והאם היא תדרוש הגדלה נוספת של הגירעון. בנוסף, הגורמים אישרו שהוצאתה לפועל תהיה מותנית באישור התקציב המתוקן לשנת 2024.
במהלך מסיבת העיתונאים, התייחס שר האוצר מפורשות לעניין מקורות המימון: "בצורה פשוטה, המלחמה הזאת עולה כסף, יש לה משמעויות. אנחנו מתייחסים לזה בכובד ראש, אבל לא יהיו גזרות ולא יהיו מיסים. זה גם נכון כלכלית, אנחנו רוצים להאיץ צמיחה ולא לייצר מיתון. כן צריך התייעלות בתוך התקציב הקיים, וכן צריך להבין שכל מה שלווים היום צריך להחזיר מחר. יהיה לנו מספיק זמן בחודש וחצי הקרוב לדבר על התקציב".
בפתח מסיבת העיתונאים, גלנט אמר כי "ב-7 באוקטובר, כ-300 אלף אזרחים, נשים וגברים, התעוררו בביתם וברגע אחד נקראו לדגל. אלו הם אנשי המילואים. הם עזבו בית ומשפחה דואגת, עזבו את בתי הכנסת, את ארוחות החג, את החופשה המשפחתית והתייצבו לדגל להגן על מדינת ישראל". הוא הוסיף כי "הם התייצבו מיד. הם לא שאלו עד מתי, הם לא שאלו מה ייצא לי מזה, והם הבינו את גודל השעה ואת המוטל על כתפיהם".
7 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ויואב גלנט
בצלאל סמוטריץ' ויואב גלנט
"מערך המילואים הוא נכס ייחודי למדינת ישראל ויש לו תפקיד מכריע בביטחון הלאומי שלנו". גלנט, הערב
(צילום: גיל יוחנן)
לדברי גלנט, אנשי המילואים "ממחישים כל יום את מה שידענו במשך שנים ארוכות - מערך המילואים הוא נכס ייחודי למדינת ישראל יש לו תפקיד מכריע בביטחון הלאומי שלנו". הוא הוסיף כי "בעשייתם, אנשי המילואים מספקים תשובה ניצחת וברורה לכל מי שפקפק בהם, בצורך של מדינת ישראל במערך הזה ולכל מי שאמר שאפשר להסתדר בלעדיהם. סימני השאלה הוחלפו בסימני קריאה".
גלנט התייחס גם לתוכנית עצמה, ואמר כי "איש המילואים זקוק לשלושה דברים: משימות ברורות, משאבים, ויחס ותגמול הולם לו ולמשפתו. התוכנית הזו משלבת הוקרה, הערכה ותגמול. היא מייצרת רשת בטחון כלכלית לכל משך קריאת החירום לחיילים ולמפקדים, וכן מענק ייחודי לאנשי המילואים שייקראו לבצע תעסוקה מבצעית במהלך שנת העבודה 2024".
שר הביטחון הוסיף כי "התוכנית מציבה מענה למילואימניקים שעזבו את ספסל הלימודים ואנשי עסקים עצמאיים שעזבו את מקור פרנסתם, ומייצרת מערכת תמיכה גם עבור בני ובנות הזוג המתמודדים עם אתגרי היום-יום".
7 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ויואב גלנט
בצלאל סמוטריץ' ויואב גלנט
"לצד משרתי המילואים, יש משפחות שלמות שמתמודדות עם קושי מנטלי וטכני". סמוטריץ', הערב
(צילום: גיל יוחנן)
שר האוצר סמוטריץ' אמר כי "מדינת ישראל נמצאת במלחמה לא פשוטה שהתחילה בטבח שביצע החמאס באזרחי ישראל בשמחת תורה. אבל דווקא מהקושי הזה התגלה אלינו אור גדול בדמות אלפי אזרחים ואזרחיות שהתייצבו יחד כתף אל כתף. ולצידם יש בני ובנות זוג, ילדים, הורים, משפחות שלמות שמתמודדות עם קושי מנטלי וטכני. אני מסתכל לכם ולבני המשפחות שלכם בעיניים ואומר לכם בצורה פשוטה וברורה - מדינת ישראל חייבת לעשות הכול כדי שאתם תקבלו את המעטפת המרחיבה ביותר".
לדברי סמוטריץ', "כשנפגשנו לסגור את הקצוות, אמרתי לשר הביטחון שלדעתי זה חשוב עוד יותר מתקציב הביטחון. כי הצבא מנצח בגלל האדם שבטנק, ובג'יפ ובמטוס". הוא פנה לאנשי המילואים, ואמר כי "לפני כל הפרטים, אנחנו קודם כל מצדיעים לכם. יש בתוכנית אמירה ערכית של סדרי עדיפויות של חברה ועם ומדינה שיודעים להוקיר את מי שעזבו הכול ורצו להילחם כדי להגן על כולנו. התוכנית היא הגדולה ביותר מאז קום המדינה, כזו שיוצרת מעטפת נרחבת עבורכם אנשי ונשות המילואים ועבור משפחותיכם".
7 צפייה בגלריה
תכנית "מגוייסים למילואים" - המצגת של יואב גלנט ובצלאל סמוטריץ'
תכנית "מגוייסים למילואים" - המצגת של יואב גלנט ובצלאל סמוטריץ'
תוכנית "מגויסים למילואימניקים"
בין היתר, התוכנית תכלול תגמול מיוחד של 133 שקלים ליום החל מהיום ה-60 למילואים, מענקים הדרגתיים של כ-4,500 שקלים למשרתים שיבצעו תעסוקה מבצעית ב-2024, מענק חד-פעמי של 2,500 שקלים בחודש ללוחמים ששירתו יותר מ-45 יום והארכת תוקף התגמול המינימלי ל-300 שקלים על יום מילואים עד סוף 2024.
בנוסף, במסגרת התוכנית יוענק מענק חודשי להורים לילדים עד גיל 14, ימי הסתגלות והתאוששות בסיום המילואים, מענה חליפי לדמי אבטלה וחל"ת לבני ובנות הזוג של אנשי המילואים, והארכת חופשת הלידה לנשות מילואימניקים.
כמו כן, התוכנית תעניק סבסוד בשכר הלימודים האקדמי לשנת הלימודים הקרובה, מתן עדיפות בתוכנית "מחיר מטרה", סבסוד פיתוח לרכישת קרקע בפריפריה ללוחמים, הארכת ההגנה מפני פיטורים והרחבת ההיעדרות מימי עבודה למשרתי המילואים ובני ובנות זוגם. בנוסף, יוענקו למשרתי מילואים שוברים לחופשה משפחתית, הרחבת ההטבות דרך מועדון "בהצדעה" ומימון טיפול אישי ומשפחתי.
בכל הנוגע לעצמאים ולמעסיקים שמשרתים במילואים, התוכנית כוללת קרן הלוואות בערבות המדינה בהיקף של כמיליארד שקלים, דחיית מועדי הגשת דוחות ותשלומים, מתן עדיפות במכרזי מילואים, ייעוץ עסקי והרחבת קרן הסיוע והפיצוי למשרתי מילואים ובני זוגם.
כחלק מהתוכנית, הממשלה מתכוונת לשפות את המעסיקים במימון תוספות השכר הסוציאליות על משכורת הבסיס בסכום המוערך בשניים וחצי מיליארד שקלים. לשם כך, יקיים סמוטריץ' פגישות עם ראשי ארגוני המעסיקים ועם יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד.
יאיר לפיד מציג תוכנית סיו לאומית לנשות ולאנשי המילואים ולבני משפחותיהם
(צילום: גיל יוחנן)

מסיבת העיתונאים של השניים מגיעה יממה לאחר שראש האופוזיציה יאיר לפיד הציג בעצמו תוכנית סיוע למילואימניקים. יו"ר יש עתיד הציג בישיבת הסיעה כמה נקודות מרכזיות מהתוכנית: העלאת שכר המילואימניקים; לאחר החזרה מהמילואים, הגנה של חודשיים מפני פיטורים במקום 30 יום, והגנה דומה לבני ובנות הזוג; הטבות לסטודנטים שיצאו למילואים; סיוע למשקי הבית, כולל זכאות לרכישת קרקע בשכונות שמיועדות לאנשי מילואים - הוזלה משמעותית של הקרקע ואפשרות להתארגנות של קהילות של אנשי מילואים לדיור בר השגה; הקלות והטבות למשפחות צעירות שבהן אחד מבני הזוג יצא למילואים; הקלה בארנונה וצעדים נוספים לסיוע למילואימניקים שהם בעלי עסקים; בניית מודל פיצוי למעסיקים.
לפיד גם תקף אתמול את הממשלה, ואמר כי "היא לא חשבה שזו חובתה לדאוג לאנשים האלה, שנקרעו באמצע החיים מהמשפחות שלהם ומהעסקים שלהם. ממשלה של 38 שרים, ואין בה אף שר אחד שקם בבוקר ויודע שהעבודה שלו זה לסייע למילואימניקים". עלות התוכנית היא 7.9 מיליארד דולר, או כדברי לפיד, "70% מהכספים הקואליציוניים".
המילואימניק ליאור משייב בוועדת הכספים: "אני מסכן את החיים כל יום ולא קיבלתי שום מענק"

אתמול התקיים גם דיון מעקב בוועדת הכספים אחר יישום מתווה הפיצויים בעקבות מצב הלחימה והיערכות הממשלה. הדיון נפתח בסערה כאשר הועלו טענות רבות כלפי יישום מתווה הפיצוי לעסקים.
במהלך הדיון, דיבר חייל המילואים ליאור משייב, שהגיע במדים משירותו: "אני מנהל עסק עם המשפחה בבאר שבע יש לנו סופר ובתי הארחה, גויסתי, נלחמתי עד לפני כמה ימים בשג'עייה ואני כנראה חוזר לאזור. אנחנו קרסנו, העסק המשפחתי קרס, קפצנו ביום הראשון, אחי ואני, עזבנו הכל וקפצתי לעזה ואחי לצפון, בלי לחשוב פעמיים והעסק פשוט קרס, המשכיר החליט שהוא מקפיץ לנו את השכירות אז כנראה שלא יהיה לנו עתיד בסופר, המצב שלי קטסטרופה, כל יום שאני יוצא אני לא יודע איך יהיה המצב שלנו, אני מפחד להעביר את האשראי על הסימילק של הילדה, המקרר ריק, לא קיבלתי שום מענק, אני מסכן את החיים שלי כל יום, עוברים לי כדורים מעל הראש, אני מסכן את החיים שלי כדי להגן עליכם ועל כולם. יש עוד מישהו שהמקרר שלו ריק, מישהו מכם לא קיבל משכורת?".