אף שבישראל מתעקשים שאין על השולחן הצעה קונקרטית לעסקת חילופי שבויים, נדמה שהסיסמה "כולם תמורת כולם" השתרשה בתודעה הציבורית מאז פגישת נציגי משפחות החטופים עם ראש הממשלה נתניהו במוצאי שבת. למרות הקו הישראלי, שלפיו מדובר בלוחמה פסיכולוגית של ארגון חמאס שאין מאחוריה תקווה אמיתית לעסקה, החלטנו לבדוק מה המשמעות המספרית של "כולם תמורת כולם", ומה זה אומר לגבי האסירים הביטחוניים המוחזקים בבתי הכלא בישראל.
1 צפייה בגלריה
המחבלים עאמר סאמי מרזוק אבו ע'וש וחסן חסאן חסין זערב
המחבלים עאמר סאמי מרזוק אבו ע'וש וחסן חסאן חסין זערב
130 מחבלי חמאס נעצרו במהלך הלחימה
(צילום: דובר צה"ל)
הכותרת
יושב על הגדר: הדילמה של נסראללה
23:20
לפי שירות בתי הסוהר, עד לתחילת המלחמה הוחזקו 5,200 אסירים ביטחוניים בישראל, רובם משתייכים לארגון פתח. כ-20% עד 30% מהם אסירי חמאס, וכמה מאות משתייכים לארגון הג'יהאד האיסלאמי. מאז הטבח ב-7 באוקטובר נעצרו ונכלאו כ-800 תושבי הגדה המערבית ותושבי עזה, וכ-130 מחבלי חמאס שנתפסו במהלך הלחימה בדרום. כך שהמספר הכולל של האסירים הביטחוניים עומד על כ-6,000.
"מאז תחילת הלחימה האסירים הביטחוניים מתנהלים בצורה שקטה, באופן שהפתיע אפילו אותנו", סיפר בכיר בשב"ס. "נראה שהאסירים הביטחוניים יושבים כעת על הגדר וממתינים לבשורות. למרות שניתקנו את הקשר שלהם לעולם החיצון, הם מעריכים שמכיוון שיש חטופים בידי חמאס - תבשיל עסקה, והם כרגע ממתינים לראות אם יתחילו מגעים ומה יעלה בגורלם. כידוע, מרבית האסירים הביטחוניים הם אנשי פתח, ואילו חמאס הוא זה שמחזיק בחטופים".
לדבריו, אירועי 7 באוקטובר הגיעו לידיעת האסירים הביטחוניים בבתי הכלא באמצעות טלפונים ציבוריים וטלפונים מוברחים, מפגשי עורכי דין וביקורי משפחות. זמן קצר לאחר תחילת הלחימה, בשב"ס הוחלט לנתק כל קשר בינם לבין העולם החיצון, וכיום אין להם ידיעה על מה שקורה מחוץ לבתי הכלא, ובפרט סביב האפשרות של עסקה של חמאס מול ישראל, לשחרור 238 החטופים שעדיין מוחזקים בעזה.
בכירים בשב"ס מבצעים מדי יום הערכות מצב לגבי האסירים הביטחוניים. "נראה שהם ממתינים לראות מה יעלה בגורל המשא ומתן שהם משוכנעים שמתקיים בין הצדדים. הם בשקט ללא כל אירועים חריגים, זאת למרות שבוטלו בבת אחת כל ההטבות שלהם, והם מקבלים כעת רק מה שמחויב על פי הדין הבינלאומי", הסביר בכיר בארגון. בשב"ס מבהירים שלמרות השקט היחסי, עדיין קיים חשש מפני פגיעה בסוהרים, וכי הצוותים המיוחדים שלו נמצאים בכוננות מלאה מחשש לפריצת מהומות.
במסגרת פעולות שב"ס לניתוק האסירים הביטחוניים, הוצאו טלפונים ציבוריים מהאגפים, נותק החשמל בשקעים - כדי למנוע אפשרות לטעון טלפונים מוברחים, בוטלו ערוצי טלוויזיה, נלקחו טרנזיסטורים, בוטלו ביקורי עורכי דין וביקורי משפחות, וכן בוטלו העברות אסירים אל בתי המשפט. במקום זאת מתנהלים דיונים באמצעות שיחות וידאו מרחוק, בבתי משפט צבאיים ואזרחיים. רק בשבוע שעבר נערכו כאלף דיונים כאלה. בנוסף, בוטל מוסד הדוברות של האגפים הביטחוניים, בוטלו תפילות יום שישי בחצר, בוטלה הקנטינה ואין יותר אפשרות להפקיד כספים לאסירים ביטחוניים. האסירים נמצאים בתאים במשך 23 שעות ביממה, פרט לשעת טיול אחת.