מאות אנשי חיל האוויר במילואים, בהם טייסים, התכנסו שלשום בערב (יום ג') למפגש שבו דנו בהשלכות חקיקת המהפכה המשפטית ובצעדים הבאים שלהם – כשרבים מהם כבר הכריזו על הפסקת התייצבות לשירות התנדבותי, במחאה על ביטול עילת הסבירות, ואחרים טרם עשו זאת. ברקע ניצב החשש מפגיעה הדרגתית ועתידית בכשירותם ובכשירות הצבא בכלל, במיוחד בתקופה מתוחה למדי בגבול הצפון.
3 צפייה בגלריה
"משבר אמון" בקרב טייסים בסדיר? ארכיון
"משבר אמון" בקרב טייסים בסדיר? ארכיון
"משבר אמון" בקרב טייסים בסדיר? ארכיון
(צילום: AFP)
המפגש שנערך באולם באזור גוש דן הוא השני שעורכים טייסי ולוחמי חיל האוויר במילואים: אחרי המפגש הראשון, נזכיר, פורסם אותו מכתב דרמטי של יותר מ-1,000 מהם, שבו הזהירו שאם ביטול עילת הסבירות יאושר סופית בכנסת הם יפסיקו להתנדב. אחרי שהעילה בוטלה מימשו את איומם כ-830 אנשי מילואים, מתוכם 260 טייסים.
טייס בכיר במילואים שנכח במפגש, באולם באזור גוש דן, סיפר ל-ynet כי נכחו בו כ-300 לוחמי מילואים, וכי חלקם היו כאלה שעדיין מתלבטים בשאלה אם להפסיק להתייצב: "היו לא מעט שנמצאים רגע לפני. הקבוצה כל הזמן גדלה", אמר – והתריע מ"שבר אמון" חמור.
"אנחנו בשיח קבוע עם מפקד חיל האוויר ויש לו את הדרך שלו לייצר את הקשר עם הלוחמים. אנחנו לא בנתק מחיל האוויר, הייתי השבוע בשיחה של כל הלוחמים בסדיר ובמילואים ודיברנו, כולל מפקד הטייסת. המצב הוא מורכב אבל השיחות הן טובות, אפשר לתאר מה קורה לחבר'ה הצעירים כשהם רואים את האנשים שהם הכי מעריכים בטייסת אומרים שהם בשבר אמון, שהם לא סומכים על שיקול הדעת של המערכת ששולחת אותם, זה לא רק המספרים".
מפקד חיל האוויר: "ההקצנה והפילוג בעם לא פוסחים על חיל האוויר"

לדבריו אותו משבר אמון קיים גם בקרב הטייסים הסדירים, ולא רק בקרב אנשי המילואים: "קשה לדעת מה יהיה אבל השיח קיים, גם השיח בינינו וגם מה שאני שומע מהחבר'ה הסדירים שבחובה – הם במצב מטורף, האנשים המובילים של הטייסות אומרים שיש שבר אמון מטורף. אני חושב שרק עכשיו מתחילים להבין אותו, זה יותר גדול ממה שמבינים".
לדבריו, "הסדיר נמצאים בסיטואציה מאוד מורכבת, אני לא יכול לחשוב על אנלוגיה דומה, אבל זאת סיטואציה שיש ערעור על צדקת הדרך וזה מאוד מבלבל אותם, יש פה שבר מאוד גדול ואנחנו מדברים איתם. אני שומע את הטייסות אומרים לי – 'תכננו מתאר טיסה של 3 עד 4 רביעיות ויש בקושי רביעייה על הלוח'".
הטייס ציין כי בחיל האוויר לא מנסים "להתעמת" עמם, וכי המפקדים בחיל אומרים להם שהם צריכים אותם. לדבריו יש "פער גדול" בין החשש שלהם לגורל המדינה וממצב שבו "הצבא נמצא בסכנה" – כזה שבו הוא עלול לדבריו להפוך למי שמשרת את השלטון ולא את המדינה – לבין תחושת הגעגוע לטייסת: "הייתי היום בפרידה עם מישהו שהשתחרר מהגף הטכני, זה קורע לב. אנחנו קשורים וזה משפחה. זאת סיטואציה קשה מאוד. אנחנו נלחמים על המדינה הזאת וזאת מלחמה לא פשוטה".
הצעדים הבאים, הוא הדגיש, ייקבעו רק באופן פרטני על ידי כל אחד מהם: "כל אחד מקבל את ההחלטה שלו בזמן שלו". הוא נשאל מה יגרום לו לחזור לשרת בהתנדבות, והשיב: "במכתב שחתמתי עליו כתוב משהו אחד ברור – כל מה שקשור בנגיעה ביסודות המדינה צריך להיות בהסכמה רחבה, אם יהיה תהליך של הסכמה רחבה אני מאמין שאני ועוד רבים נחזור".
3 צפייה בגלריה
רון ארד , תמי ארד
רון ארד , תמי ארד
תמי ורון ארד. אשת הנווט הנעדר "חיזקה" את טייסי המילואים
(צילום: גבריאל בהרליה)
במפגש השתתפה בין היתר תמי ארד, אשת הנווט השבוי רון ארד, ולפי אותו טייס במיל' שנכח במפגש היא חיזקה בדבריה את אנשי המילואים ודיברה על האופן שבו היא רואה את המדינה צועדת. "הדברים מאוד רגישים וכואבים, אנשים שילמו מחירים כבדים עבור מדינה שהיא כבר לא אותה מדינה", אמר אותו טייס. ארד, נזכיר, תקפה בעבר בחריפות את חקיקת המהפכה המשפטית, וכבר בחודש מרץ אמרה שהיא "גאה" באותם טייסים שאיימו גם אז לא להתייצב לאימונים.
גם פרופ' אסר כשר, מי שלקח חלק בניסוח מסמך "רוח צה"ל", נכח במפגש. כשר גיבה גם הוא בעבר, בשיחה עם ynet, את אנשי המילואים שהודיעו על אי-התייצבות: "ביטול התשתית הדמוקרטית במדינה יוצר סכנה לביטול ערכים שנמצאים במסמך הזה ואופייניים למשטר מתוקן של מדינה דמוקרטית, כמו חיי אדם וטוהר הנשק", הסביר אז בהתייחסות לקוד האתי של צה"ל. "זה יוצר אפשרות שיגידו לחיילים לנהוג בצורה שהיא מנוגדת לערכים האלה, וזה הבסיס העיקרי להצדקת מעשים של אי-התייצבות".
"כשר דיבר על המצב ועל הפעולות האתיות והערכיות שניתן לעשות בסיטואציה כמו שאנחנו נמצאים בה", סיפר הטייס וציין כי גם השר לשעבר דן מרידור נכח במפגש. לדבריו מרידור סיפר לנוכחים כיצד מפלגת הליכוד הפכה מ"תנועה שהייתה ליברלית וקידשה את בית המשפט למה שהיא היום, ושהמהפך קרה בעקבות האישום (נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו)".
3 צפייה בגלריה
 ועדת החוץ והביטחון בנושא כשירות ומוכנות צה"ל
 ועדת החוץ והביטחון בנושא כשירות ומוכנות צה"ל
גלנט בדיון השבוע בוועדת חוץ וביטחון. "הצבא כשיר כעת"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בצה"ל, נזכיר, הזהירו לאחר שעילת הסבירות בוטלה – חרף ההתרעות לדרג המדיני – מתהליך הדרגתי של פגיעה בכשירות הצבא. לאי-התייצבות הטייסים יש חלק מרכזי בחשש הזה: הם נדרשים לערוך אימונים בתדירות רבה על מנת לשמור על כישרותם לפעילות מבצעית. בדיון השבוע בוועדת חוץ וביטחון בכנסת טען שר הביטחון יואב גלנט כי צה"ל "כשיר כעת" למשימותיו המבצעיות, אבל הזהיר מפגיעה בטווח הארוך ואמר כי ישנה "תחושת כרסום בלכידות הפנימית".
פורסם לראשונה: 21:55, 03.08.23